Hoe zorg ik ervoor dat mijn peuter 's nachts doorslaapt?

Ons dochtertje van drie heeft sinds november problemen met doorslapen. Nou eigenlijk, zij niet want om een uur of vier staat ze vaak al vrolijk kwebbelend met haar kleertjes in de hand naast ons bed.

Ze gaat vaak rond een uur of zeven 's avonds slapen en overdag doet ze ook geen dutjes meer. Ze is dan ook echt moe, en haar nog langer laten opblijven is voor haar (en voor ons!) eigenlijk geen optie omdat ze overdag al een levendig kind is.

Op dit moment brengen we haar ook geduldig terug naar bed en leggen we uit dat we nog moeten slapen omdat het nacht is. Ook herhalen we dit indien nodig, maar het probleem is dat er -ondanks onze consequente insteek, er altijd nog zoveel 'onderhandeld' moet worden. Dus van; 'papa, nog een liedje zingen.' of 'mama, nog even een slokje water.'

Of we er nu aan toegeven of niet, dat maakt niet uit. Reageren we er niet op dan resulteert dit in een woede aanval met huilen en schreeuwen, dus einde nachtrust. Reageren we er wél op, dan volgt een tien minuten later weer een ander verzoek.

Voor het slapen gaan vertellen dat ze moet blijven liggen en in ieder geval stil zijn totdat het op z'n minst licht is buiten heeft bijna zelden resultaat. Er is ook geen echte verklaring voor het zo vroeg ontwaken; ze heeft geen nachtmerrie gehad en ook geen sanitaire stop in d'r bedje gedaan. Ze is gewoon wakker en vrolijk. Uiteraard tot het moment dat juffrouw erachter komt dat papa en mama haar weer in d'r bed willen doen.

supernanny's, help!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mama is op dit moment hoogzwanger van haar eerste zusje, dus het is wel begrijpelijk dat er sprake is van stress. Maar vooral die woede aanvallen en het lange onderhandelen beginnen wat zwaar te wegen. Helemaal als je nagaat dat papa in ploegendienst werkt, is er bij ons -helaas weinig sprake van de welbekende Rust en Regelmaat. Reinheid gelukkig nog wel...;)

Het beste antwoord

Je dochter heeft absoluut nog geen besef van tijd. Als ze wakker is denkt ze dat het ochtend is en eruit mag. En tja, hoe breng je haar aan het verstand dat het nog geen 7 uur is en de komende 3 uur ook nog niet? Misschien is een kidsleepwekker iets voor haar? http://www.kidsleep.nl/producten.html

Kost wel wat, maar een rustige nacht is ook wat waard, denk ik. Misschien moet je er een beloningssysteem aan vast plakken, bijv. een sticker voor elke nacht dat ze naar het konijntje op de wkker "geluisterd" heeft (en dus in haar bed is gebleven). En dan bij bijv. 5 stickers een kleine beloning.

Succes!

Toegevoegd na 5 minuten:
En geef haar 's nachts, als ze toch het bed uitkomt, geen ENKELE vorm van aandacht, niet positief, niet negatief. Leg haar geheel neutraal weer in bed en laat haar eventueel schreeuwen. Houd dit consequent vol. Op den duur zal ze doorhebben (en dat kan even duren!) dat het haar niks oplevert als ze uit bed komt als het nog geen tijd is. Waarschuw eventueel de buren dat je een andere aanpak gaat hanteren dat dat eventueel wat overlast (geschreeuw 's nachts) kan geven. Dan weten zij dat en ben je zelf ook minder geneigd 's nachts toe te geven. Lastig, maar het is echt een kwestie van volhouden.

Vraag eventueel ook advies aan het consultatiebureau.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hey, dat beloningsidee is een goeie! Dank voor je antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je nog een maand hebt, voor de geboorte van de tweede, begin er dan nu mee. Je moet er niet aan denken dat er 's nachts 2 om jullie "gillen" (-;. Bovendien is het nu nog een betrekkelijk rustige periode. Na de bevalling staat alles even op zijn kop, ook voor je dochter, en is dat niet zo'n goed moment om iets nieuws te introduceren. Dan kun je beter een paar weken wachten tot alles weer een beetje normaal is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie! +

Andere antwoorden (4)

Ze is op dit moment gewoon uit haar ritme. Dit moet doorbroken worden.
Dit zal niet makkelijk zijn maar blijf consequent, dat doen jullie al goed, maar.. Ga niet meer op haar verzoekjes (water,liedje) in! Hoe moeilijk ook, ook al is het gillen.. Wees duidelijk, zeg nee en leg haae terug in bed. Dikke kus, slokje water en weer weg..

Houd dit een tijdje vol! Lukt het nou echt niet dan kun je er nog voor kiezen om haar even bij jullie in bed te doen. Niet heel pedagogisch maar goed voor ieders nachtrust. Houd wel in de gaten om dit op tijd weer af te bouwen.

Al met al blijft het een lastige periode waarin regelmatig een huil of boosheid bui aan te pas zal komen maar met doorzetten kom je een heel eind. Het is vaak maar een fase..!

Succes!

Toegevoegd na 1 minuut:
Haae=haar
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank voor je antwoord Cindy. Ze krijgt er over een maand een zusje bij dus spanning ten top natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aaaah, dat verklaart nog meer! Dan kan het op dit moment ook zeker een stukje aandacht zijn. Ze voelt de spanning en ze voelt ook dat ze straks aandacht moet delen. Juist nu consequent blijven en wat extra aandacht aan haar geven moet helpen. Komt goed! Gefeliciteerd met je zwangerschap trouwens!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Thnx. Op dit moment overheerst de gedachte 'waar zijn we aan begonnen...' Maar dat gaat zeker goed komen over een maandje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zou haar wat meer bij de komst van de baby kunnen betrekken en haar geruststellen. Ze kan jullie meer gaan claimen uit angst om jullie te "verliezen". Ze merkt absoluut de ongewone drukte en spanning in huis ivm de zwangerschap. Probeer je in te leven in je dochter en geef haar vooral positieve aandacht. Op internet zijn veel tips hierover te vinden. Google eens op "broertje of zusje erbij", bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Friezin; dank voor je tip!
Kijk even op deze site ik denk dat je daar nuttige tips kunt krijgen die je verder helpen.
En een persoonlijk tip van mij..... een rustige muziek medationsmuziek of klassiek in haar slaapruimte te spelen vanaf haar cd speler en als dat niet helpt met audioboek of hoorspeelcassette haar in slaap laten vallen.
Dat helpt altijd wel,weet ik uit eigen ervaring omdat het kind dan van de muziek en achtergrondgeluiden heel rustig wordt.
En als dat ook niet wilt geef van Bach een remedy rescue druppels,is in drogisterijen te halen,een paar druppels en ze wordt rustig.
Dus ik hoop dat ik je een beetje verder kon helpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kleine kinderen worden vaak rond die tijd wakker doordat hun bloedsuikerspiegel wat laag is. Dan worden ze onrustig, en wakker.
Je kunt proberen met name haar avondmaaltijd te voorzien van zogenaamd langzaam verteerbare koolhydraten, en alle snelle suikers eruit te laten. Misschien ook wat meer eiwitten?
Denk ook eens na of haar ochtendritueel elementen bevat waar ze speciaal naar uitkijkt. Sommige kinderen mogen 's ochtends vroeg tv kijken bijvoorbeeld. Dat kan een zeer aantrekkelijk idee zijn bij het wakker worden, en hoe eerder je wakker wordt, hoe sneller je tv mag kijken.

Of zijn jullie ochtenduren vol en druk met aankleden, ontbijten, wassen, schoolspullen in orde maken, etc.etc. en heeft zij behoefte aan wat meer tijd, om lekker rustig aan te keutelen.

Kleuters van haar leeftijd kan je ook nog weleens helpen door de situatie na te spelen met de poppen.
Haar pop heeft misschien hetzelfde 'probleem'. Wat vertelt ze er allemaal bij als jullie het samen naspelen?

Sterkte !
En houd altijd in gedachten.... Dit Gaat Over.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn dochter heeft dit ook gehad en zij maakte altijd har vader wakker die aan alle verzoekjes voldeed.
Tot hij op een nacht niet thuis was en ze mij wakker maakte en uiteraard vertelde dat pappa altijd liedjes zong etc. Ik heb haar alleen als antwoord gegeven dat ik alleen overdag voorstellingen geeft en ze in haar kamer moest blijven tot ik haar zou komen halen.
Tot mijn stomme verbazing is het daarna niet meer voorgekomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben inderdaad ook de papa die alle liedjes kent... Maar die van ons laat zich niet zo gemakkelijk afbluffen helaas. :S