Kan mijn vriend mijn kind afpakken? Hij dreigt hier namelijk mee.

Hallo allemaal,

Ik ben 22 jaar en wordt over een paar weken mama. Nu is het serieus geëscaleerd met mijn vriend waardoor we nu uitelkaar dreigen te gaan. Hij dreigt met dat ie me kind van me afpakt aangezien ik er geen tijd voor zal hebben omdat ik 1 maand stage nog moet inhalen en als ik ga werken ook de baby naar de crèche moet brengen. Ik ben iemand die niet kan terugvallen op haar ouders. Hij wel. Dus financieel zit hij heel goed. Heeft dit invloed op het kunnen afpakken van een kind? Hij heeft de baby erkent.

Alvast bedankt voor jullie antwoord

Groetjes

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
6.1K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Misschien
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Zorg dat als je je kind ergens brengt, je de afspraak maakt met de leiding dat zij het kind aan niemand anders meegeven dan aan jou. Dat hij het kind erkent heeft, wil niet zeggen dat hij ouderlijk gezag heeft, probeer te voorkomen dat hij ouderlijk gezag krijgt (als dat nog mogelijk is). Heeft hij geen ouderlijk gezag en neemt hij zonder toestemming je kind mee, dan is er sprake van ontvoering. Lees hier hoe hij ouderlijk gezag krijgt, zodat je weet hoe je dat kunt voorkomen:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/ouderlijk-gezag/vraag-en-antwoord/wanneer-krijg-ik-automatisch-gezag-over-een-kind
Erna55
6 jaar geleden
De rijksoverheid zegt hierover :
- Bent u niet getrouwd als moeder maar wel meerderjarig? Dan krijgt u automatisch het ouderlijk gezag.
- Bent u als ouders niet met elkaar getrouwd en heeft u ook geen geregistreerd partnerschap? Dan krijgt u niet automatisch het gezamenlijk ouderlijk gezag. Alleen de moeder heeft het gezag. Wilt u samen het gezag uitoefenen? Dan moet u een verzoek indienen bij de rechtbank. Voorwaarde hierbij is dat u als vader of duomoeder het kind heeft erkend. - De vader kan je niet zomaar de ouderlijke macht ontnemen.
Erna55
6 jaar geleden
Ik denk dat je met " afpakken" bedoelt dat hij je uit de ouderlijke macht wil ontzetten.
Wanneer je bang bent dat hij je kind zal ontvoeren, dan is het niet te beantwoorden of hij dat " kan" .
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@crea Waarom moet vraagstelster voorkomen dat vader ouderlijk gezag verkrijgt? Wij kennen verder de achtergrond niet. Het belang van het kind staat te allen tijde voorop. Wie zegt dat het voor het kind in casu het beste is als alleen moeder het ouderlijk gezag heeft?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Vader heeft nul interesse voor het kind gehad gedurende heel de zwangerschap. Hij heeft tot nu voor alles wat de baby nodig heeft gehad geen cent betaald. Het probleem hier is dat ik gedurende de zwangerschap nul hulp van hem heb gehad met boodschappen dragen etc. Babykamer klaarmaken en meubels in elkaar zetten. Ik stond er zo goed als alleen voor. Ik heb hier heel normaal over gecommuniceerd met hem. En ook gezegd dat het niet de bedoeling is om uit elkaar te gaan. Maar dat ik zijn hulp en een klein beetje van zijn tijd nodig heb meer niet. Hij vond het nodig om zich aangevallen te voelen en zich te verdedigen en te dreigen met dat als we uit elkaar gaan hij het kind van me afpakt. Ik ben geen slecht persoon hoor. Ik heb alles over voor me kind maar ik vroeg me af of het mogelijk is dat omdat hij financieel sterker staat dan ik, dat hij mijn kind van me af kan pakken.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Je hebt gelijk Crane, mijn reactie is niet ideaal, echter hoeft een kind er totaal geen hinder van te ondervinden als de vader geen gezag heeft. Hij kan ook zonder gezag, maar met toestemming van moeder (als zijn interesse alsnog komt) gewoon de vader zijn, die voor zijn kind zorgt, met het kind speelt en alle overige dingen die bij het vader zijn komen kijken doen. Waarom ik dit voorstel deed: hij kan zonder gezag het kind niet zomaar weghalen bij de moeder, hij kan bijvoorbeeld geen paspoort voor het kind aanvragen en bijvoorbeeld het kind niet inschrijven op een school, of in zijn woning. Als je als moeder alleen het gezag hebt, kun je dit wel regelen zonder daarbij afhankelijk te zijn van de vader.
Ik vind dit nog steeds een goed idee, na de aanvulling van Lara, alleen wil ik er graag aan toevoegen dat het gezag ook in een later stadium alsnog geregeld kan worden, mocht vader toch een goede band met zijn kind krijgen en kunnen jullie samen goed door 1 deur, regel dat dan alsnog. Mocht hij ooit interesse krijgen in zijn kind, geef hem dan de kans zijn kind te leren kennen, hij heeft daar recht op, net als je kind.
Lara: Het is zeker niet zo dat meer geld een reden is om het kind bij je weg te halen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het is van zijn kant gewoon een dreigement, laatste strohalm, om invloed op jou te kunnen uitoefenen zodat jij doet wat hij wilt. Maak je geen zorgen. Je volgt een opleiding, je kunt daarna gaan werken of een uitkering krijgen. Je krijgt kinderbijslag etc... Dus je kunt straks prima voor je kindje zorgen.

Het beste antwoord

Ik neem aan dat jullie ongehuwd zijn (en ook geen geregistreerde partners van elkaar zijn). Als meerderjarige, biologische moeder heb jij in dat geval eenhoofdig gezag. Dat de vader het kind erkent, maakt nog niet dat de vader ook ouderlijk gezag heeft over het kind.

Jouw vriend kan het kind niet van je afpakken. Dat wil zeggen, ontheffing van het gezag kan alleen aan de rechtbank worden verzocht door het openbaar ministerie, de raad voor de kinderbescherming of een pleegouder. En dat gebeurt, simpelgezegd, alleen indien jij ongeschikt wordt geacht om voor het kind te zorgen. Dat jouw vriend er financieel beter voor staat dan jij, betekent nog niet dat jij niet in staat bent om voor het kind te zorgen.

Vader kan wel bij de rechtbank een verzoek doen om gezamenlijk gezag toe te kennen. Maar ook indien dat zou worden toegewezen, mag hij het kind niet aan jouw ouderlijk (mede)gezag onttrekken.