Als een hormonaal getransitioneerde vrouw tot man zwanger wordt krijgt hij dan ook weer borsten etc?

Stel een tot man gemaakte vrouw wilt toch zwanger worden. Kan dat zomaar of moet hij dan eerst terug getransitioneerd worden tot vrouw dmv hormonen etc.met de bijbehorende vrouwelijk kenmerken als borsten minder beharing etc....?

een jaar geleden
1.8K

Antwoorden (1)

Zolang de transman (tot man getransformeerde vrouw) de hormonen slikt, zal er geen eisprong plaatsvinden en kan hij/zij niet zwanger worden. Indien er toch de wens is om op natuurlijke wijze een kind te krijgen, zal minstens 3 maanden gestopt moeten worden met de hormoonbehandeling. Er is dan kans (geen garantie!) dat de eisprong en dus vruchtbaarheid terugkeert. Dat wil nog niet zeggen dat iemand ook meteen zwanger raakt bij de eerste of tweede eisprong! Hoe langer dat proces duurt, hoe meer kans dat bepaalde vrouwelijke kenmerken terugkeren.

Als er al lange tijd hormonen gebruikt zijn, dan zijn er mogelijk al diverse onomkeerbare veranderingen in het lichaam opgetreden. Ontstane baardgroei zal bijvoorbeeld niet verdwijnen na het stoppen met de hormonen. Ook niet als er juist extra vrouwelijke hormonen worden genomen. De borsten zullen er wel van groeien en ook borstvoeding is (meestal) gewoon mogelijk. Er zijn zelfs gevallen bekend van transvrouwen (van man naar vrouw getransformeerd) die na hormoon- en lactatiebehandelingen borstvoeding kunnen geven.

Indien er de wens is om borstvoeding te geven, dan kan pas na de borstvoedingsperiode weer worden gestart met de hormoonbehandeling om de transformatie van vrouw naar man voort te zetten. Al met al is men dus minimaal een jaar, in de praktijk soms 2 of 3 jaar van de hormonen af. Reeds ontstane baardgroei en andere lichaamsbeharing verdwijnt dan niet, maar vrouwelijke rondingen bij heupen en borsten komen wel terug.
een jaar geleden