Is een onderhands contract over verdeling van goederen binnen een huwelijk onder gemeenschap van goederen rechtsgeldig?

Mijn vrouw en ik zijn 12 jaar geleden getrouwd onder gemeenschap van goederen na 8 jaar samengewoond te hebben.
Vier jaar na huwelijks datum (8 jaar geleden) zijn we uit elkaar gegaan en hebben een verklaring opgemaakt en getekend over de verdeling van de goederen.
Twee jaar daarna zijn we weer bij elkaar gekomen en hebben goede en slechte tijden gekend, van alles geprobeerd om het te laten werken, allerlei plannen gemaakt om ook weer samen te wonen. Brachten veel tijd samen door in mijn of haar huis, maar hebben uiteindelijk maar 1 maand samen gewoond in mijn huis.
Na 4 jaar ups en downs zijn we uit elkaar. Dat is ongeveer 2 jaar geleden.

We zijn nu "klaar" om de huwelijks acte te ontbinden. En de vraag is of de onderhandse akte die we 8 jaar geleden gemaakt hebben geldig is of word onze huwelijksakte gehanteerd voor de verdeling van goederen?

Merci.

Jacques.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.6K
tinus1969
7 jaar geleden
@SjonnieWeltevree Wat vind je aanstaande ex hiervan?

Antwoorden (1)

Het lijkt erop dat die akte toen is gemaakt voor die situatie die toen gelden onder die omstandigheden. Dat je die overeenkomst nu weer van toepassing laat zijn is geheel vrij lijkt me maar kan ook nog worden gewijzigd.

Echter gemeenschap van goederen is niet alleen een kwestie tussen de echtgenoten onderling, maar ook voor schuldeisers. Een onderhandse akte tussen de echtgenoten maakt de gemeenschap van goederen niet ongeldig zodat aangegane schulden op de gehele gemeenschap kunnen worden verhaald en derhalve iedere echtgenoot voor de gehele schuld hoofdelijk aansprakelijk is. Een onderhandse akte kan hierin geen wijziging in aanbrengen die schuldeisers aangaan.

Dus als jullie de gemeenschap anders willen verdelen als volgens de wet (gemeenschap van goederen) kan dat wel maar houdt er dan wel rekening mee dat eventuele schuldeisers daar geen rekening mee hoeven te houiden.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt Erotisi,
Het gaat hier niet zo zeer om de schulden maar om vermogen.
En om het feit dat de ene partner vind dat het onderhands gemaakte document moet gelden en de ander vind van niet.
De vraag is of dat document rechtsgeldig of nietig verklaard word door een rechter is de vraag.
erotisi
7 jaar geleden
Ok , om te beoordelen wat de strekking van een overeenkomst is moet gekeken worden naar de bedoelingen van die overeenkomst.
Als ik het begrijp zit er tussen die overeenkomst en de huidige scheiding 4 jaar tussen terwijl in de tussentijd jullie weer zijn gaan samen wonen al is het maar voor 1 maand. Mij lijkt dan oa bepalend hoe dat vermogen in tussenliggende tijd werd beschouwd, als van jullie beide of nog altijd volgens die overeenkomst. Als jullie je altijd gedragen hebben overeenkomstig die overeenkomst zal die nog wel kunnen doorwerken. Maar als jullie oa na ook een maand samen te hebben gewoond toch weer uit elkaar gaan lijkt me dat de omstandigheden zodanis zijn dat die aanvankelijke overeenkomst daar niet in had voorzien en dus niet die strekking had. Als er niets anders is overeengekomen tijdens die overeenkomst lijkt me deze niet meer van toepassing en zou bij een definitieve scheidng op nieuw een overeenkomst van verdeling moeten worden opgemaakt als jullie dat nog willen. Zo niet dan blijft een vedeling volgens het huwelijksvermogensrecht bepalend waarbij ieder voor de helft aanspraak heeft op het geheel. Disclaimer: dit is natuurlijk een oordeel van een redelijke buitenstaande die niet de details kent van julllie overeenkomst en niet gebaseerd op een grondige totale kennis van alle juridische en wetstechnische haken en ogen.
tinus1969
7 jaar geleden
@SjonnieWeltevree, het grote probleem lijkt me, dat dat document ACHT jaar oud is. Wat heeft dat document nog te maken met je huidige situatie? De huidige situatie telt. Bij gemeenschap van goederen zijn jullie samen eigenaar van alles, en is dus de helft van alles van jou en de andere helft van je aanstaande ex.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Erotisi en Tinus, bedankt voor jullie antwoord.
Ze zijn beiden bruikbaar en ik heb besloten het aan een jurist voor te leggen die me wellicht een duidelijk antwoord kan geven.
MvrGr Sjonnie.