Als je 2 dagen voor je menstruatie onveilig heb gevreën, kan je zwanger worden?

Ik heb 2 dagen voor mijn ongesteldheid onveilig gevreën en ik werd die 2 dagen daarna gewoon ongesteld zoals normaal. Maar op een of ander manier ben ik toch bang.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Waarom heb je het dan gedaan? Was het de kopzorgen waard?

Antwoorden (1)

Je bent langer dan 2 dagen onvruchtbaar vóór de menstruatie. Een veilige marge is zo'n 10 dagen maar meestal is het zelfs nog langer. Het gaat om het punt wanneer de eisprong plaatsvindt. Dan ben je op zijn vruchtbaarst en de dagen eromheen. Feitelijk kan je als vrouw max. 138 uur in de maand bevrucht worden....Na de eisprong kan de eicel maar 18 uur bevrucht worden. De zaadcellen van de man blijven max. 120 uur actief en vruchtbaar, opgeteld is dit dus de vruchtbare periode en dat is dan net iets minder dan 6 dagen per cyclus.

De kans op een zwangerschap is het grootst als je vrijt in de 2 dagen vóór de eisprong (vanwege de tijd dat de zaadcellen van de man actief én vruchtbaar blijven)en op de dag dat de eisprong zelf plaats vindt. Gemiddeld is er na 1 dag na de eisprong al geen kans meer op bevruchting. De meest veilige tijd is ong. 7 dagen vóór- tot 2 dagen na de ovulatie niet meer te vrijen. Per maand is dit dan 9 dagen waarop het risico bestaat dat je zwanger kunt worden.

Het probleem is echter dat het niet bij iedereen zo precies te berekenen is, omdat sommige vrouwen geen regelmatige cyclus hebben. Dit is dus wel een voorwaarde om te kunnen berekenen wanneer de eisprong plaats vindt. Gemiddeld is de periode van ovulatie tot menstruatie ong. 12 tot 16 dagen. Heb je een regelmatige cyclus van 28 dagen, dan vindt de eisprong zo rond de 14e cyclusdag plaats.
Heb je dus een regelmatige cyclus, waar je ervanopaan kunt dat je menstrueert, dan hoef je je zeker geen zorgen te maken om 2 dagen ervoor onbeschermd te vrijen.
amc