Hoe verwerp je een erfenis?

Situatie:
Moeder is gescheiden en heeft twee kinderen. 1 meerderjarig en 1 minderjarig. Nu is er budgetbeheer e.d. en zal de moeder binnenkort overlijden met een schuld van 20K. Dit wil je die kinderen niet aan doen natuurlijk.
Nu heb ik gezien dat je een akte van verwerping kan aanvragen na het overlijden maar dat je in de tussentijd niet moet "gedragen als een erfgenaam." Je mag bijvoorbeeld geen opdracht geven tot de uitvaart. Maar hoe gaat dit dan in zijn werk? Krijgt iemand dan een uitvaart van de staat en mogen die meiden hier niets inbrengen? En hoe gaat het met de persoonlijke spulletjes? Ik kan me niet voorstellen dat de schuldeisers zitten te wachten op babyalbums maar in principe mag je er niet meer bij natuurlijk. Heeft iemand hier ervaring mee?

Toegevoegd na 9 minuten:
Ik ben meer op zoek naar de praktische kant van het antwoord. Er is overigens geen notaris nodig als je een akte van verwerping ondertekent bij de rechtbank. Zoveel wist ik al. Dit kost 98 euro per keer dus idd geen 20K.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Je kan naar een notaris voor een verklaring van het niet accepteren van een negatieve erfenis. Deze notaris legt dit bij de rechtbank vast. Dit kan allemaal vrij snel, heb het ooit zelf zo gedaan.

Toegevoegd na 3 minuten:
Je zegt in je vraag dat je dit weet maar volgens mij is dit de enige weg!

Een uitvaart kun je geld voor aanvragen bij je gemeente, bijzondere kosten! Dan kunnen familieleden het wel zelf regelen.

Persoonlijke spullen mag je houden mits zij geen waarde hebben in geld.

Toegevoegd na 6 minuten:
Kom nog even terug op mijn eerste bewerking; je kunt inderdaad akte van verwerping ondertekenen bij de rechtbank, maar je moet het wel doen! Als je dit niet doet gaat de schuld naar wettelijke erfgenamen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Door bemiddeling van een notaris......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zorg dat de moeder de persoonlijke spullen bij leven weg geeft aan de kinderen. Dan is het geen erfenis en wel hun eigendom geworden.
En dan heb je een notaris nodig om te zorgen dat de erfenis niet geaccepteerd wordt. Ook daar zijn weer kosten aan verbonden, maar geen 20.000 euro.

Toegevoegd na 10 minuten:
Bron toegevoegd. Kan inderdaad bij de rechtbank en hoeft niet bij een notaris (kan volgens mij wel)

Toegevoegd na 14 minuten:
Ga trouwens eerst wel na of er echt alleen maar schulden zijn! Wie weet zijn er meer tegoeden dan schulden. Een koopwoning bijvoorbeeld of antieke meubelen...

Toegevoegd na 15 minuten:
Maar dus: persoonlijke spullen moet zij bij leven aan de kinderen geven. Dan is het eigendom over gegaan en is het geen erfenis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou zo n papier aanvragen bij de arrondissementsrechtbank, en gewoon de persoonlijke dingetjes meenemen. Ga even voor verder advies naar de notaris, die heeft vaak een gratis spreekuur van een half uur, waar je dit kunt bespreken.
Voor de begrafenis, zou ik dan een beroep doen, via de schuldbemiddelaar op de gemeentelijke sociale dienst.
Die verzorgt dan een karige, maar nette begrafenis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
is het niet zo dat de schuld vervalt bij overlijding
want wat is de erfenis? als er alleen maar schulden zijn
ga dat eerst eens navragen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
okè
kort en simpel. Ga eens praten met een notaris, het is nog gratis ook nog.