wat is de moeder van mijn opa haar tante dr dochter van mij?

Ik ben me dit al heel lang aan het afvragen of het nichtje van mijn moeders opa iets van mij is . Kan iemand helpen?

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik bedoel mijn opa z'n moeder het nichtje van mij is**

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Onderin deze bron zie je een familieschema.
Als je dat volgt, waar kom je dan uit?
https://nl.wikipedia.org/wiki/Familie_(verwanten) Ik vermoed dat zij daarbuiten valt, namelijk dat ze in de 50-groep terechtkomt.
- Je begint bij IK
- Dan je opa (20)
- Zijn moeder (30)
- Haar tante, dat is een zus van vader of moeder (40). Zij is 51, een dochter van haar zou 52 zijn. Het is in ieder geval familie die erg ver bij je vandaan staat. Je zou het zelfs bijna geen familie meer kunnen noemen...
Amadea
7 jaar geleden
Dat is iemand die al lang niet meer leeft, dus wat maakt het uit?
erotisi
7 jaar geleden
Ok, dus de dochter van de tante van je overgrootmoeder.
Een tante is de zus van je vader/moeder Dus jouw betovergrootmoeder had een kleindochter. Dan is zij jouw achterachterachterachterachterachtetachternicht oftwel je nicht in de 6e graad....als ik de tel niet kwijt ben geraakt ;-)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik telde zelfs de 7e graad: 5 parentelen omhoog (richting de bet-betovergrootouder), en weer 2 naar beneden... Waarom 5 parentelen omhoog, want je zou verwachten dat het er 4 zijn.
- Opa (+2)
- diens moeder (+1)
- diens tante (+2 !!), het gaat namelijk om de geslachtsrekening in rechte lijn, dus om de gezamenlijke voorouder;
- Om dezelfde reden zak je ook 2 parentelen in plaats van 1. De kleindochter van de bet-overgrootmoeder heeft trouwens een minder lange titel, namelijk achter-oudtante. Maar ook die gebruikt men niet dagelijks.
erotisi
7 jaar geleden
Pieter kun je deze stap even toelichten: - Om dezelfde reden zak je ook 2 parentelen in plaats van 1. Het gaat toch om de dochter van de tante dat is er dan toch maar één?
Inekez1
7 jaar geleden
Het gaat om de kleindochter van de bet-bet-overgrootmoeder. Of het 6e of 7e graad is twijfel ik over. Normaal tel je rechtstreeks tussen 2 zussen (de moeder en de tante van de moeder van opa). Dus jullie zijn familie in de 6e of 7e graad. Maar dat wil niet zeggen dat het dan 6xachter-nichtje heet. Dat we in het Nederlands neef en nicht gebruiken voor zowel de kinderen van je broer/zus als voor de kinderen van je oom/tante, maakt het er niet makkelijker op. De dochter van de tante van de moeder van jouw opa is jouw achter-achter-achternicht. Het is een nichtje van jouw overgrootmoeder en een achternichtje van jouw opa. Tussen jou en je opa zitten 2 generaties, dus zou er 2 keer 'achter' bij komen. Zij is jouw achter-achter-achternicht, maar jij bent ook haar achter-achter-achternicht. De online Van Dale geeft als betekenis voor achternicht alleen 'de dochter van een neef of nicht'. Mijn oude papieren woordenboek geeft als 2e betekenis 'verre verwant, bijv. een achter-achternicht of achter-achter-achternicht'. In mijn eigen familie hebben we ook te maken met achter-achter-achterneefjes en -nichtjes en oud-oud-oudtantes. En dat noemen we voor het gemak gewoon achterneefjes, achternichtjes en oudtantes. @Amadea: En ja die leven nog en ja we zien elkaar minstens 1 keer per jaar, dus zo gek is het niet om er over na te denken hoe je dat dan zou noemen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@erotisi. Ja, je hebt gelijk. Ik doe een poging.
Je zou een stapje over kunnen slaan als je beredeneert vanuit de tante. Omdat het gaat om bloedverwantschap in rechte lijn moet je eerst kijken naar de ouder van deze tante(dit is immers een gezamenlijke voorouder); je stijgt dus een parenteel extra. Deze moet je ook weer compenseren. Misschien is deze uitleg niet geheel duidelijk; wellicht begrijp je het beter a.d.h.v. het familieschema, zie mijn eerste reactie. @Ineke, je telt niet rechtstreeks tussen zussen bij de graadbepaling. De stap die ertussen zit, is de ouder. Er wordt namelijk gerekend vanuit de bloedverwanten in rechte lijn.
Je bent dus een tweedegraads bloedverwant van je evt. broer of zus.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Overigens is de verwarring rond de graden begrijpelijk, want de genealogische definitie van verwantschap (die we hier gebruiken) wijkt af van de medische en erfrechtelijke.
Inekez1
7 jaar geleden
@Pieter. Je hebt gelijk. 7e graad dus.
erotisi
7 jaar geleden
Maar de vader/moeder van die tante is toch niet de bet-bet overgrootvader maar de betovergrootvader (40), toch? En nr 52 komt dat niet overeen met de 6 graad of is dat wat je bedoelt als je vanuit de tante gaat? Al begrijp ik dat niet zo
erotisi
7 jaar geleden
Misschien dat inderdaad het verschil dan zitten tussen de genealogische of erfrechterlijke verwantschappen. Maar volgens deze bronnen gaat dat tellen toch redelijk hetzelfde, of mis ik iets.
http://www.voorouders.net/help/verwantschappen/
vs
https://nl.wikipedia.org/wiki/Verwantschapsgraad
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het gaat om:
- de opa (2 parentelen)
- diens moeder (1)
- haar tante (2, want je moet rekenen via de gezamenlijke voorouder, dat is dus de ouder van die tante). Bij elkaar 5, of ik heb de vraag verkeerd begrepen. Voor de tante zelf daal je weer een parenteel (51), en voor haar dochter nog een (52).
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Anders gesteld, het gaat om een nicht (22) van haar overgrootmoeder (30).
erotisi
7 jaar geleden
Klopt ik zie het nu, het is inderdaad 7e graad.

Antwoorden (2)

Je oma' nichtje.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
http://www.vansandick.com/familie/archief/beeld/familie_relaties.htm

Jouw opa is nummer 20, daar de moeder van is 30, die tante is (de zus van nummer 40) 50 en daar het kind van is 51 (zoals je ziet staan 50 en 51 er niet op).
Het is dus iets van jouw oud-oud-oud-tante (21 is tante, 31 is oudtante, 41 is oud-oud-tante, dan is 51 oud-oud-oud- tante)