(Ik ben 17, mijn vriendin is 18). Hoe krijg ik alle woede en verdriet uit haar? Ik wil dat ze geen last meer heeft van haar verleden. (De aanranding).

Ik heb inmiddels al bijna 11 maanden met (als je het mij vraagt, de liefde van me leven!) Inmiddels al bijna 11 maanden... nog maar het begin in mijn ogen. Ik hou van haar. In deze 11 maanden heeft zei mij bijna alles verteld. Informatie waarvan zei dacht het nooit met ook maar iemand te delen. Krijg ik in 11 korte maandjes uit haar.
Luister, zei praat nooit over haar gevoelens. Dit is iets wat in haar zit, zoiets haal je niet in een paar jaar uit een persoon... Hoe graag ik dat ook zou willen. Dit moet uit haar komen. Zei is zoals ik eerder al gezegd heb aangerand door haar ex. De eerste keer dat ik dit hoorde voelde het alsof ik gek werd. Wij zaten samen op de middelbare school. We kregen pas in de 4e. Maar ik weet zeker dat zei "the one" is. Goed.. in de 2e had zei een vriendje. Ik mocht hem om de een of andere reden al niet voordat hij haar zóveel pijn deed. Je kent het wel. Het bekende verhaal. Een jonge, redelijk kwetsbare, mooie meid. En een populaire jongen van een klas hoger. Destijds de 3e klas. Hij wist dat zei helemaal in de wolken was om hem. Hij maakte daar destijds vreselijke misbruik van haar gemaakt. Met zowel opmerkingen als daadwerkelijk aanraken op ongewenste plekken heeft hij haar van binnen helemaal kapot gemaakt! Erover praten kan ze alleen met mij. Dit doet haar goed. Maar ik voel dat zei véél meer woede en verdriet in haar heeft dan dat zei (zelfs bij mij) uit. (Zei geeft dit ook toe) Ik wil een manier vinden alle woede er uit te halen. Maar hoe?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat kun jij niet, jij kunt er alleen voor zorgen dat ze weet dat jij wel te vertrouwen bent, zodat ze weer wat meer vertrouwen in jongens krijgt. Als ze echt geholpen wil worden, moet zij een manier vinden om de schade die haar is aangedaan te verwerken.
Ze moet dan gespecialiseerde hulp zoeken, dat begint bij haar huisarts.
Ritsuka
7 jaar geleden
ik denk dat je vriendin het beste via de huisarts een doorverwijzing kan vragen naar bijvoorbeeld een psycholoog.
Castle
7 jaar geleden
Naast het bovenstaand advies gaat het tijd kosten en geduld. Je kan alleen luisteren en geduld hebben.

Antwoorden (3)

Wat vreselijk voor je vriendin, en wat fijn dat jij er voor haar bent.
Misschien is het leuk om samen te gaan boksen? Gewoon als een soort date, wie weet knalt ze er en hoop woede, frustratie uit en helpt het jou en haar om een stapje verder te gaan?

Succes jongen, ze mag heel trots op je zijn
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je kunt haar niet forceren tot het uitlaten van woede. Ze zal dit op haar eigen tempo moeten verwerken, geef haar ook die ruimte. Wat ik kan aanbevelen is het praten met een maatschappelijk werker. Diegene kan concreet met haar stappen zetten tot verwerken op een professionele en gecontroleerde manier. Er zijn vele gevallen bekend dat het "wegstoppen" van gevoelens later vaak (erger) tot uitbarsting komen. Het lijkt misschien pijnlijk haar hele verhaal aan een vreemde te vertellen, maar het is in mijn ogen zeker de afweging waard.

En voor jou: blijf er voor haar zijn, maar forceer niks. Het is waarschijnlijk al een enorme stap voor haar geweest.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hoe zorgzaam je ook bent, jij kunt zo'n trauma niet helen. Hiervoor heeft ze professionele hulp nodig. Juist het niet praten (verzwijgen) houdt haar woede in stand. Het is fijn dat ze hier met jou over kunt praten, maar ze heeft ook echt hulp nodig van iemand die daar verstand van heeft.