Als iemand liever alleen wil zijn en niet met de groep wil meedoen, moet je dat accepteren?

Iemand met een beperking wil liever alleen zijn en niet meedoen met de groep. Zelf vind ik dat je iemand niet kan dwingen om sociaal te zijn. Toch zijn er mensen die vinden dat je met een beperking toch mee moet doen.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (2)

Afhankelijk van de mate van beperking en de doelstelling van de groep, kan het soms wel eens nodig zijn om iemand met een beperking een duwtje i de rug te geven. Dat wil niet zeggen dat je die persoon tot het uiterste moet/mag dwingen.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik vind dat je hem wel kan motiveren,om mee te doen,maar je kunt hem niet dwingen.
Er zijn mensen die geen zin hebben in dat ‘gedwongen’ gezellige samen zijn, samen iets ..doen.. Mensen die al dan niet een beperking hebben - hoeft er niets mee te maken te hebben - die liever zelf alleen iets willen doen, dan met anderen. Maakt niet uit wat ze doen. Al kan ook dat een reden zijn (ik háát bingo of ik wil niet computeren).

Waarom MOET je ..met een beperking.. toch mee doen?

Ja, je moet het accepteren, eigenlijk te vergelijken met Kerst, met het ‘gezellig Kerst vieren’ ... er zijn genoeg mensen die ook daar helemaal geen zin in hebben -beperking of niet-. Die liever gewoon thuis zijn, tv aan en op de bank liggen ::))

Antwoord : Ja je moet het accepteren.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Inekez1
7 jaar geleden
Helaas wordt er in Nederland nogal eens vergeten dat rechten en plichten niet hetzelfde zijn. Iedereen - met of zonder beperking - heeft het recht om mee te doen (school, sport, sociaal leven, werk etc). Dat wil niet zeggen dat iedereen ook altijd de plicht heeft om mee te doen. Mensen die zelf graag overal bij horen en helemaal niet graag alleen zijn kunnen zich vaak niet goed voorstellen dat er ook mensen zijn die juist wel graag alleen willen zijn. Alle goedbedoelde pogingen om een ander te stimuleren om mee te doen, terwijl die dat helemaal niet wil, kunnen juist heel averechts werken.