Hoe kan het dat sommige leeftijdsgenoten van mij zeggen dat ze er nog niet aan toe zijn opa of oma te worden/zijn?

Ik zelf begrijp dat niet!

Ik ben zelf 48 jaar, een supertrotse oma al sinds 2 jaar, toch heerlijk om redelijk jong oma te zijn (ik voel me echt geen 'OUD' omaatje ofzo hoor...) ?

Soms hoor ik uitspraken van leeftijdsgenoten waar ik me echt aan kan ergeren, zoals: Daar ben ik nog lang niet aan toe, o nee!

Zoiets begrijp ik echt niet! Je hoeft er verder niets aan te doen... het overkomt je en het is geweldig!

14 jaar geleden
2.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stelt u nou een vraag of wilt u graag uw ongenoegen uitspreken over uw leeftijdsgenoten die niet hetzelfde als u ervaren?
ja, ik zeg maar ''u''....want ''u'' weet maar nooit ;-)
misslobe
14 jaar geleden
zeg maar JIJ! Vreemde reactie verder...je schijnt de vraag nog niet goed te begrijpen...! Zoek bovendien niet gelijk het negatieve in de vraag en antwoord gewoon op een volwassen manier graag!

Het beste antwoord

Ik denk dat het aan de situatie ligt...wij werken allebei nog fulltime een druk sociaal leven hebben we er naast.Ik denk als mensen zeggen dat ze er niet aan toe zijn ,nog zelf genieten van alles wat ze naast het werk doen.sporten,feestjes,met vrienden opstap,daar lijkt nog geen kleinkind tussen te passen.En kunnen ze bang zijn dat er te veel van hun verwacht wordt in de rol van opa en oma oppassen e.d.In principe bepalen ouders het niet of er wel een kleinkind komt ja of nee.Ik denk als het eenmaal zo is dat je je toch schikt naar de situatie.Ik ken een situatie dat oma 48 jaar, dagelijks oppast op het kleinkind,daar zou ik ook niet aan moeten denken.Omdat ik nog geniet van mijn baan en mijn vrijetijd.
Het hangt af van de situatie wat kinderen verwachten van hun ouders (de oma en opa dus).Jij bent er blij mee en geniet er van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
misslobe
14 jaar geleden
Ook wij hebben allebei een drukke baan en ik wil ook absoluut geen oppas-oma zijn, en dat weet mijn dochter ook. En als ik vrij ben wil ik ook vrij zijn en niet nog eens gebonden zijn. Het bezoeken van vrienden winkelen e.d... Dat wil niet zeggen dat we natuurlijk best wel eens oppassen als de nood aan de man is EN dat het ons schikt uiteraard. Dat werkt goed van beide kanten! Moet wel eerlijk zeggen dat ik het soms ook wel eens jammer vind dat ik niet iets meer vrije tijd heb om mijn kleinzoontjes wat meer te kunnen zien. Ik ga nu wel, zodra ik vrij ben even bij ze langs en knuffel ze helemaal plat als het ware haha! Maar daarna ook gewoon weer naar huis om de volgende dag zelf weer aan het werk te gaan....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat schept wel een hoop duidelijkheid voor beide partijen en heb je geen gevoel van verplichtingen.De mensen die zeggen dat ze er niet aan toe zijn om oma of opa te worden durven misschien die duidelijkheden niet uit te spreken.En zeggen ze al snel dat ze er niet aan toe zijn.Voor sommige jonge ouders is het vanzelfsprekend dat ouders maa gaan oppassen,terwijl dat niet zo is vind ik.Goed van je dat je er zo kreatief mee om gaat.Jij bepaalt uiteindelijk wanneer je ze ziet en wordt je niets opgelegd.Dan kan je er zeker van genieten.

Andere antwoorden (10)

Maar ieder heeft daar een eigen mening over, dat is toch logisch? Wat jij geweldig vind, vind een ander vreselijk, en andersom!
Leven en laten leven..., zeg ik
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat heerlijk dat je zo geniet van het oma zijn.

Ik kan me wel voorstellen dat er mensen zijn die er nog niet aan toe zijn op hun 48e.
Je schuift een generatie op als je kind een kind krijgt.Je wordt met je neus op het feit gedrukt dat je niet meer zo jong bent. "Oma" staat voor veel mensen toch gelijk aan "oud".

Erger je niet maar geniet van je kleinkind.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien ook jalouzie? Mijn ouders zeiden het ook jaren, maar ondertussen wilden ze dolgraag kleinkinderen, en nu genieten ze gelukkig volop. Ik hoop inderdaad dat ik niet op mijin 48 oma wordt want dan is de oudste 15.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verplaats je even van je leeftijdsgenoten als dat zij kind zijn.

Toen zij hun Opa en Oma voor het eerst echt zagen, waren ze 10-11jaar.
Dat is dus 10 jaar ouder, dan wanneer de Opa en Oma echt opa en oma zijn geworden.
Jouw leeftijdsgenoten hebben dit beeld nog. Dus die denken dat zij 58 moeten zijn om opa en oma te worden.

Ze zijn de eerste 10 jaar vergeten. Jij niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat het er aan ligt hoe ver je kinderen zijn. Ikzelf ben 54, moeder van 2 kinderen. Dochter van 24, die nog studeert, zoon van 27 die pas een prille relatie heeft. Op dit moment ben ik nog niet toe om oma te zijn omdat mijn kinderen nog niet gesetteld zijn en nog niet aan kinderen denken. Waarschijnlijk groei ik naar het grootmoederschap toe als de omstandigheden daar naar zijn. Bovendien wil ik door mijn uitspraken geen enkele druk uitoefenen op m'n kinderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien hebben zei dan nog niet het gevoel dat ze dan op en oma zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb zelf geen kinderen, en ik plaag familie, vrienden en kenissen die opa of oma zijn geworden er wel eens mee. Ik word "gelukkig" nooit Oma. Dat klinkt zo oud. En oud willen we niet zijn, maar wel worden. Maar, geniet van je kleinkinderen zou ik zeggen. Ik vind baby's, peuters en kleuters ook heel erg leuk en ze mogen ze altijd brengen om op te passen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 lieve reactie
Flauw is dat soms.
Mensen die zo afwijzend reageren op jouw enthousiasme kunnen heel erg negatief zijn, soms op het onaardige af.
Begrijp precies wat je bedoeld.
Ik heb ook vaak veel van die reacties in mijn omgeving. en ik ben 54(lijk veel jonger, als ik met mijn kleindochter wandel zeggen mensen vaak, wat een leuke dochtertje heeft u), en afentoe vind ik dat ook niet zo leuk dat ze zo afwijzend reageren.
Wat het is inderdaad zo, het overkomt je en het is geweldig.
Ik vind dat precies net zoals jij dat vind.
Volgens mij associëren deze mensen oma of opa zijn met iets heel tuttigs of met oud zijn en dat is dan weer negatief.
En ook al heb ik een druk sociaal leven en een eigen bedrijf, het is heerlijk omdat even opzij te zitten voor die kleine lieve schat. Het is een absolute verrijking.
Het is nu zondagmorgen en ons kleine prinsesje heeft vannacht bij ons geslapen, ze is net wakker en zit nu naast me met haar flesje.
Ik geniet van haar gebrabbel en haar heerlijke stralende lach. Straks gaan we samen wandelen in het bos.
Laat die anderen maar kletsen misslobe, jij en ik weten hoe leuk het is: een kleinkind!! Geniet er van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het woord OMA doet zo oud aan. Je ziet dan een omaatje voor je met wit haar bloemetjesjurk en een rollator. Misschien dat mensen bang zijn om oud te worden en het liefst zo jong mogelijk blijven?

Ik ben net 46 geworden en ook al 2 jaar oma. Heb zelf nog een kind van 8. Ik vind het heerlijk, en het voordeel is dat oma nog heeeel hard kan rennen :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat ze de vreugde, het geluk, de trots, nog niet kennen.Laat wat een ander denkt je geluk toch niet ondermijnen.Nog veel plezier met je kleinkind.