Wat te doen aan roddels/onjuistheden in de prive sfeer?

In mijn schoonfamilie gaan roddels en/of onjuistheden over mij de ronde.
Deze pure roddels worden tot stand gebracht door iemand uit hun familie.
Normaal gesproken laat ik roddels voor wat ze zijn maar deze keer voel ik mij zeer gekwetst.

Mijn schoonfamilie is een familie van ´Een voor allen, allen voor een´ dus dat maakt het voor mij als buitenstaander moelijk hen mijn gelijk te tonen.

De persoon in kwestie die de roddels veroorzaakt wil niks van mij horen en komt zeer overtuigend naar haar familie over.
Toch wil ik dit deze keer niet over mij heen laten gaan en deze onterechte fabels over mij zomaar laten voor wat ze zijn.

Ik weet dat waneer ik hier wat over ga zeggen, ik hun fabelverzinnende familielid hierdoor in haar nadeel zou neerzetten omdat ik moet uiten dat zij dus glashard staat te liegen, daarbij is zij een bijna statusicoon in hun ogen.

Naar mijn weten sta ik bekend als een niet roddelend persoon die nooit zomaar oordeelt over een ander.
Tevens zijn deze mensen niet gewend dat ik bij hen aanklop.

Dus hoe kan ik dit het beste aanpakken en anderen zo min mogelijk voor het hooft te stoten indien mogelijk?

Toegevoegd na 22 minuten:
Naast dat het kwetsend is kunnen de roddels mij in kwaad daglicht zetten waneer deze worden gelooft.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.8K

Het beste antwoord

Er is dus iemand in de familie die dit tegen jou heeft verteld en heeft verteld welke persoon dit over jou rondbazuint. Dus die weet in ieder geval al dat het niet klopt….
Wat is het concrete voordeel of resultaat als je de strijd aangaat en je gelijk probeert te halen? Alleen dat je je persoonlijk beter gaat voelen? Je geeft een beetje aan dat ze niet snel partij voor je zullen kiezen. Hoe belangrijk is het om dit recht te zetten. Als iets echt uit de lucht is gegrepen, negeer ik het meestal. Als ik in de verdediging schiet, wil dat meestal zeggen dat er wel iets aan de hand is. Als iemand mij beledigt, stap ik er op af en vraag ik rustig wat iemand bedoelt met zijn opmerking.
Ik zou de eer aan jezelf houden en er geen woorden aan vuil maken, tenzij het eens ter sprake komt, dan kun je het op rustige toon pareren.
Als je er op ingaat en het wordt een confrontatie, is dat voor sommige mensen smullen geblazen en is het hek eigenlijk van de dam...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Wat vervelend zeg, en waarom doet zo'n persoon dat toch? Vaak heeft het met jaloezie te maken, denk ik.
Naar mijn mening kun je het beste er kalm over praten met je schoonfamilie. Trouwens wat vind je partner van dit alles? Ik hoop dat hij je steunt. Zelf dus met een "ik" boodschap beginnen. Dat werkt meestal het beste. Je "valt dan niet aan." Iets als "Ik heb gemerkt dat er over mij gepraat wordt, dat er dingen worden verteld die niet waar zijn. Dat hindert mij, en ik wil dit probleem graag oplossen." Zoiets, lijkt je dat wat? Probeer kalm te blijven, niet boos, niet driftig, maar rustig en assertief. En bedenk, dat als het niet werkt, dat jíj niet iets fout heb gedaan.
Sterkte ermee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. Mijn partner staat door de druk van zijn familie min of meer in het midden. Hij gelooft mij zegt hij, echter merk ik aan hem dat hij toch ook zijn soms twijfels heeft.
Juist omdat ze weten dat jij niet oordeelt over anderen en niet roddelt, wordt er over jou geroddeld. Ze zijn niet bang voor de confrontatie want die komt er niet van jouw kant!
Niet in mee gaan dit keer! Kom op voor jezelf en als jij kunt aantonen dat diegene bewust liegt om jou in een kwaad daglicht te stellen, CONFRONTEER diegene. Laat zien dat je niet alles pikt en zeker geen leugens!!
Je mag rustig laten merken dat jij een persoonlijkheid bent waar ze wel degelijk rekening mee moeten houden.
Niet bang zijn voor de 'clan reactie'! Je zult zien dat over het algemeen respect afgedwongen wordt voor een standvastig pesoon, die weet wat ze wil! Denk er wel om dat je niet oeverloos gaat schelden en uit je dak gaat.
Maar ik denk niet dat dat in jou zit. Raap dus al je moed bij elkaar en ga de confrontatie aan. Laat de familie merken dat hun 'statusicoon' lelijk door de mand is gevallen. Je stoot sowieso niemand voor het hoofd als je jezelf verdedigt. Of mogen ze jou wél voor het hoofd stoten? Nee toch! Laat het er dus niet bij zitten als je in je recht staat ongeacht wie zich voor het hoofd gestoten voelt.
Als ze er zelf om vraagt, mag het!
amc
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hi dankjewel voor je antwoord.
Ik ben inderdaad wat huiverig voor de ´clan reaktie´ waardoor ik geneigd ben niks te zeggen maar ook omdat ik ergens denk dat het geen zin heeft aangezien ik een buitenstaander ben.
En idd schelden en dergelijke zit niet in mij dus dat zal aan mijn kant niet gebeuren.
amc
11 jaar geleden
Iemand met leugens confronteren heeft altijd zin. Als je dit laat bestaan zal het altijd aan je blijven kleven. Dit moet toch recht gezet worden? Het heeft altijd zin en vooral voor jezelf. Jij wordt in een kwaad daglicht gezet en als jij het erbij laat zitten, wordt daar weer over geroddeld. Zegt zij weer tegen haar clan: "Zie je wel dat het waar is?
Anders had ze zich wel verdedigd". Houd de eer aan jezelf en laat de familie zien dat je voor jezelf opkomt. Het hoeft geen ruzie te worden, maar wel een statement waar ze niet omheen kunnen.
Je partner staat tussen jullie in en is deel van de schoonfamilie. Als je partner achter je staat is DAT de gewezen persoon om dit op te lossen, niet jij. Gewoon omdat je partner deel van die groep is. Ze zullen jou toch niet geloven. Als je partner niet achter je staat is dat een groter probleem en moet je dat eerst aanpakken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankje voor je antwoord.
Mijn partner gelooft mij, echter is hij ook zeer ´close´ met dit familielid.
Hij staat er tussen in.
Waneer hij zich er ingaat mengen en uit dat het familielid liegt dan is de mogelijkheid er dat hun relatie ook bekoelt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Fijn dat je partner je gelooft! Dat is zo belangrijk, met die persoon leef je de hele dag. Ik vind dat jouw partner dit als tussenpersoon moet regelen. Hij kan een paar dingen doen: : Praten met de 'dader': waarom doe je dit, je weet toch dat het niet waar is? Je verpest alle relaties zo. Kunnen we tot een oplossing komen?" Hij kan ook met iemand praten waarvan jullie denken dat die persoon het meeste vertrouwen in jullie heeft en aan jullie kant komt en jullie wil helpen om jou vrij te pleiten. Anders zul je bij een aankomende familiegebeurtenis gewoon even samen moeten gaan staan, gaan zeggen dat x, y en z niet waar zijn en als ze jullie niet geloven dat jullie dan maar op moeten stappen want het vertrouwen is weg.
Poeh... moeilijke en vervelende toestanden!!!

Voor jezelf heb je dus al de beslissing genomen, dat je er iets aan wilt doen. Wat je ook gaat doen, de consequenties daarvan zal je moeten aanvaarden.
De ergste lijkt mij dan, dat zowel jij als je man "uit de familie" worden gezet, danwel dat jullie dat zelf doen. Zijn jullie daar beiden toe bereid? Het lijkt me belangijk dat ook samen te bespreken.
Kan ook zijn, dat alleen jij wordt "verstoten". Ben je bereid ook die consequenties te aanvaarden?
Ik neem even het naar mijn idee ergste dat zou kunnen gebeuren, uiteraard zijn er veel meer mogelijkheden. Gaat erom, dat je daarop bent voorbereid en het aanvaardt.

Het gaat om jou, dus het lijkt mij dan ook belangrijk, dat jij zelf hierover gaat praten. Als je gesteund wordt door je partner is dat alleen maar mooi.
Het advies, dat al eerder is gegeven: hou het bij jezelf. Je hoeft niet je gelijk te halen. Het gaat erom, dat deze familie weet van jou, dat jij anders bent dan ze wordt voorgeschoteld. Wat zij daarmee doen is aan hen, niet aan jou.

Mijn advies is dus: maak een afspraak en zeg daarbij, dat je iets wilt vertellen. Zeg wat je te zeggen hebt en dan is het klaar. Daarna ga je bijvoorbeeld weg. Verzand dus niet in de "ja maar" toestanden en oeverloze discussies.
Je zou tevoren op papier kunnen zetten, wat je wilt vertellen. Misschien geeft je dat een sterker gevoel, zelfverzekerder.
Wat je ook besluit te doen: sterkte en succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hi Wendy ook dankjewel voor je antwoord.
Dat er de mogelijkheid is dat wij beide of alleen ik niet meer welkom ben zijn na uiting van dit dilemma houdt mij ook min of meer tegen het niet te doen.
Toch vind ik ook dat ik er niet zomaar gras over moet laten groeien.
Mocht ik verbannen worden dan moet dat helaas, echter zou ik dat niet eerlijk tegen over mijn vriend vinden al is dat niet mijn keuze. Igg zal ik waneer het zover is niet met het ´Ja maaren´en dergelijke komen al wordt ik daartoe verleid of getriggert.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Leuk dat je reageert!
Het punt is ook, dat je, voor zover mogelijk, voor de toekomst moet denken hè.... Ik neem aan, dat jij je relatie als duurzaam ziet, niet als een losse flodder, anders had je er niet mee gezeten.
Ik heb helaas iets dergelijks meegemaakt: andere redenen maar als gevolg, dat ik zelf uit de familie van mijn partner ben gestapt. En definitief. Mijn partner heeft nog gewoon contact. En dat is okee, dat is 1 van de vele consequenties.
Ik begrijp dus je dilemma en wens je nogmaals veel sterkte en wijsheid!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bewondering voor jullie besluit, dat moet idd niet makkelijk zijn (geweest).
Nu is het ook zo dat ik al zeer weinig bij mijn schoonfamilie kom maar dat het het ook werkelijk een soort verbod zou kunnen worden maakt me wat onrustig.
Echter wat mis ik eraan, niks eigenlijk want een fijne band kun je niet afdwingen als het er niet is bedenk ik mij dan.
Dankjewel