Hoe kan je iemand afleren om uit de 1.5 liter cola fles te drinken?

Mijn stiefdochter van 20 loopt naar de koelkast als ze dorst heeft. Als ze denkt dat wij het niet zien, drinkt ze snel paar slokken uit de fles en zet de fles snel terug in de koelkast. Als ze het idee heeft dat we haar zien, pakt ze netjes een glas. Ik vind dit zo ranzig! Als je er wat van zegt, reageert ze heel onverschillig of het haar niks boeit. Iemand hier een oplossing voor?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (3)

Afleren zal moeilijk zijn.
Je zou het kunnen proberen door twee flessen in de koelkast te zetten/leggen, waarvan één met haar naam er op en de andere "familiefles". Zij zal dan niet meer uit de "familiefles" drinken, óf zij gaat de discussie aan waardoor jij je doel kunt bereiken.
7 jaar geleden
Je stiefdochter is 20, dus geen puber meer, en toch gedraagt ze zich een beetje als een puber. Hoe is de relatie met haar? Zou het kunnen dat ze graag een reactie/aandacht wil? Vraag haar eens waarom ze uit de fles drinkt en niet uit een glas, en leg zonder te oordelen uit waarom jullie dit niet prettig vinden en vraag haar vriendelijk of ze daar rekening mee wil houden. Wellicht heb je dit al gedaan en heeft het geen invloed op haar. Maak regels, jullie willen niet dat ze uit de fles drinkt punt, doet ze dit wel dan zitten daar consequenties aan vast, dat lijkt me de enige manier. Er is nu geen consequentie (voor zover bekend) dus doet ze het maar gewoon. Je zou eventueel ook nog blikjes drinken kunnen halen dit is ook lekker makkelijk mocht dat de reden van haar zijn. Het blijft lastig denk ik, maar wens je wel veel succes ermee.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dochter is 20jaar. Kan haar eigen flesje cola wel aanschaffen
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat mag je vinden maar daar gaat het niet om in de vraag. Het zal toch wel niet zo simpel zijn in deze situatie denk ik, helaas.
Het is JOUW huis en daar gelden JOUW huisregels, vind iemand het moeilijk zich daar aan te houden dan volgen er consequenties.

Dochterlief moet eerst haar fout(en) erkennen, dan kan er aan gewerkt worden.

Succes en sterkte!