Hoe kan ik er op een goede manier iets van zeggen dat een goede vriendin mijn verjaardag vergeten is?

Die vriendin is nog nooit mijn verjaardag vergeten en ze heeft een verjaardagskalender waar mijn verjaardag ook op staat. Zelf kan ik haar verjaardag nooit vergeten, want ze viert 'm ieder jaar met een feest.
Een week geleden stuurde ik haar een email, kreeg geen reactie. Nu krijg ik 3 dagen na mijn verjaardag een email waarin ze niets zegt over mijn verjaardag, en ze heeft er niets aan gedaan. Dat zit me niet lekker. Hoe zeg ik hier op een goede manier iets van? Ik heb vriendschappen verloren door te zeggen wat me dwars zat, ook al deed ik dat op een rustige, nette manier.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
13.2K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@ Kalei, *****
Mijn complimenten voor je antwoord.
Je schijnt iemand te zijn die de nuances van "kleuren" ziet in het leven ...net als je naam.. Gepiqueerd zijn als iemand je verjaardag vergeet vind ik nogal zelf-centrisch....... Daarom vind ik jou aanpak veel sympatieker..
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Kalei,
Ik vind jouw aanpak ook sympathiek en dit is ook wel degelijk door mijn hoofd gegaan. Ik neem jouw suggestie en die van Crea en Kelcas zeker ter harte.
Van iemand die ieder jaar veel aandacht vraagt voor haar verjaardag door het groots te vieren, en die ik al meer dan 30 jaar ken zoals in dit geval, vind ik het vergeten van mijn verjaardag moeilijker te verteren dan van iemand die zelf ook geen aandacht vraagt voor haar verjaardag.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wimkees, ik had in de tussentijd al gereageerd op haar email en een afspraak met haar gemaakt. Ik zal heel diplomatiek moeten zijn wanneer ik haar zie...

Het beste antwoord

Allereerst er voor zorgen dat je zelf NIET opgefokt/ agressief/ BOOS reageert. Dus eerst rustig worden en blijven. Als je denkt dat je 'meteen' emotioneel wordt , kun je beter nog even wachten.

DIt is heel belangrijk. Het punt is dat je niet de reden weet, dus misschien heb je wel reden om je 'vergeten' te voelen om door je vriendin vergeten te zijn, dat kan. Maar aan de andere kant is er altijd de mogelijkheid dat er nare of rare dingen aan de hand zijn > je weet het niet.

>>Dat zit me niet lekker. Hoe zeg ik hier op een goede manier iets van? Ik heb vriendschappen verloren door te zeggen wat me dwars zat, ook al deed ik dat op een rustige, nette manier.<<

Ook al deed je het op een rustige, nette manier, het is mogelijk dat mensen zich aangevallen voelen , sommige mensen kunnen NIETS hebben als ze 'aangesproken' worden op hun gedrag, al zeg je iets nog zo vriendelijk, rustig en/of beleefd .

Als je er so-wie-so rekening mee houdt dat het gesprek anders kan aflopen dan jij hoopt, precies...dat scheelt dan is het geen verrassing meer, al is het natuurlijk niet de bedoeling; je kunt je daar wel op voorbereiden.

ACTIE
Wat je kunt doen, is een afspraak maken , ergens iets gaan drinken of uit eten bijv. Gezellig praten over van alles , vragen naar HAAR LEVEN van de laatste tijd. Jullie hebben elkaar een tijdje niet gezien/gesproken , dus wat is er allemaal gebeurd?

Daarna weet je wat er al dan niet aan de hand is > iets of niets. Vertelt zij niets bijzonders, dan kun je gewoon zeggen dat je haar gemist hebt op je verjaardag! Niets meer of minder. Daarna komt haar antwoord en dat kan ik niet voorspellen. Jij kunt van te voren , thuis , al bedenken wat je strategie is, wat is voor jou acceptabel? als excuus, als reden?

>Daar kan niemand iets voor invullen, dat is aan jou.<

- vervolg in reacties -
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
>Daar kan niemand iets voor invullen, dat is aan jou.< Ook : jij zegt (denkt) dat je vriendschappen verloren hebt >>> Hoe zeg ik hier op een goede manier iets van? Ik heb vriendschappen verloren door te zeggen wat me dwars zat, ook al deed ik dat op een rustige, nette manier.<<< Wat jij zegt en hoe je overkomt , zijn twee verschillende dingen, dat realiseert een mens zich niet altijd. > het gaat er niet ALLEEN om "hoe je het zegt" , maar ook >HOE< het overkomt, misschien klink je wel heel anders dan je denkt. Probeer het op een rustige, beheerste manier aan te pakken, het is een goede vriendin van je, wier vriendschap je niet wilt verliezen. Succes, dit is iets wat je kunt leren , want beheerst en emotie gaan niet altijd samen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dank je wel Jodokus52 dat je de moeite hebt genomen om dit uitgebreide antwoord op te schrijven.
Crea, Kelcas en Kalei, ook veel dank voor jullie prima reacties. Uiteindelijk toch voor het antwoord van Jodokus52 gekozen omdat zij ook een scenario geeft voor als mijn vriendin geen bijzondere reden lijkt te hebben.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Graag gedaan, Hibernia.

Andere antwoorden (3)

Vertel haar rustig hoe jij je hierbij voelt, zonder haar te beschuldigen, een echte vriendin zal dit begrijpen.
Grote kans dat zij zich lullig voelt daarna en met excuses komt. Luister dan naar de reden van het gebeuren en probeer dat te accepteren, lukt dat niet, durf dat dan ook te zeggen. Juist door de angst iemand kwijt te raken, zijn sommige mensen bang anderen te kwetsen of de waarheid te vertellen en blijven ze zelf met een knoop in hun maag zitten, echte vrienden kunnen als het goed is over alles praten, zonder zich af te keren van de ander.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik heb hetzelfde meegemaakt. Ik heb haar opgebeld en gevraagd of ik even een bakkie kon doen, afspraak gemaakt en een taart meegenomen. Ze vroeg me naar de taart en ik heb rustig gezegd, ik was vorige week jarig en dat wilde ik niet zo aan ons voorbij laten gaan. Mijn vriendin schrok hiervan en bood haar excuses aan, zei legde uit waarom ze het vergeten was en al snel hadden we het onderwerp afgesloten.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zelf zou ik iets zeggen als: ik kan me voorstellen dat je een heel drukke tijd hebt want het is niets voor jou om mijn verjaardag te vergeten. Wil je nog weten hoe het was?