Waar komt de reden van boosheid eigenlijk vandaan?

Als iemand boos of zelfs kwaad is op iets of iemand ,wil dat dan eigenlijk niet gewoon zeggen dat die persoon dan iets (nog)niet begrijpt .Meestal zeg ik bv tegen mijzelf ,ik begrijp niet dat je dit of dat heb kunnen doen of zeggen.
Of ligt de grond van boosheid ergens anders?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.5K
spechtie
een jaar geleden
Hieronder zie ik dat mensen de link leggen met onmacht over een situatie.
Volgens Christiane Beerlandt is het onmacht over iets in jezelf (je projecteert je onmacht op iets buiten je, dat zogezegd de oorzaak is van de boosheid, maar infeite is het enkel de aanleiding), meer in het bijzonder je onmacht om jezelf te verwezenlijken zoals je innerlijke dat graag zou willen. Je houdt jezelf ergens tegen, biedt weerstand ... Toch vind ik het moeilijk om bij mezelf de echte oorzaak te vinden (het is wel zo dat ik moeilijk beslissingen neem) ...

Het beste antwoord

Boosheid is niets meer of minder dan een gevoel van onmacht.
Er is een situatie (ontstaan) waar je geen grip op kunt krijgen, en je kunt de situatie niet meer veranderen.
Het kan ook gebeuren als iemand jouw grenzen overgaat, of jouw waarden en normen aantast.

Sommige mensen zijn sneller boos dan anderen. Vaak is het zo dat deze in hun jeugd niet goed hebben geleerd hun emoties te uiten, omdat dat in het gezin waar ze opgegroeid zijn niet gebruikelijk was.
Boos zijn op zich is geen slechte emotie, want alle emoties moet je kunnen hebben. Het is wel belangrijk hoe je ermee omgaat. In je boosheid kun je zelf ook een boel kapotmaken (emotioneel). Er wordt niet voor niets gezegd altijd eerst even tot 10 te tellen.

Als je dus heel erg boos bent kun je het beste even proberen afstand te nemen van de situatie. Dit kan letterlijk, door uit de situatie weg te lopen, of figuurlijk, door even proberen aan iets anders te denken. Probeer gewoon in redelijke bewoordingen de ander duidelijk te maken waarom jij zo gefrustreerd bent. Een goed gesprek lost meer op dan een idiote schreeuwpartij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Zie Eckhart Tolle en pijnlichaam, voor diepere info hierover...

Je emotie wordt geraakt en iets in jou neemt het over, dat is het pijnlichaam en dat pijnlichaam valt aan en verdedigt je overtuigingen en emoties...

De oorzaak zijn geloven en overtuigingen... Iemand die geen geloven heeft en geen emoties kent, kan wel boos worden, maar kiest er voor, hij is nooit overgeleverd aan het pijnlichaam dat op momenten autonoom te werk gaat... Het pijnlichaam doet dan vaak zaken waarover later excuses gemaakt moeten worden, een persoon ide kan kiezen of die boos wordt, niet...

De grond ligt dus bij het automatisch oplichten van het pijnlichaam dat als vanzelf gaat opereren... Steek maar eens een middelvinger naar iemand op in het verkeer, dan zie je hoe het pijnlichaam van een ander reageert...

Toegevoegd na 3 minuten:
Boosheid heeft nooit een werkelijke reden, het is altijd een puur persoonlijke interpretatie van de werkelijkheid... Dat is zo omdat er geen enkele werkelijke reden is WAAR IEDEREEN BOOS OVER WORDT... Als er iets zou zijn waar altijd iedereen boos over wordt, dan zou je kunnen spreken van een wet, maar je weet zelf ook dat de een boos wordt over dit en niet dat en een ander bij dat en niet dit... Daarom is het altijd persoonlijk...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat kan veel redenen hebben.
als je echt gekwetst word kan je verdrietig zijn, doet iemand dat vaak dan kan dat overgaan tot boosheid

ook kunnen somige mensen minder hebben dan een ander, bij somige mensen kan je bijna niks zeggen of ze zijn al boos
14 jaar geleden
(Je eigen) Boosheid komt allereerst vooral voort uit je eigen referentiekader. Je wordt boos omdat jouw ideeën botsen met die van de ander. Dat is dus een conflict of een verschil van belangen. Als dit heel erg tegen jouw overtuigingen ingaat dan voel je boosheid. Je hebt gelijk dat je eruit kan komen door met de ander over je gevoelens of verschil in belangen te praten. Door begrip kan de boosheid weggenomen worden. Al hoeft daarmee niet het conflict opgelost te zijn.

Jouw aanpak vind ik dan ook een goede als je er dan ook over praat ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
boosheid is een emotie,dat wordt veroorzaakt door een prikkeling in de hersenen,dit kan allerlei oorzaken hebben.
dit kan uiten in bijv. rood worden ,warm worden,droge mond,jeuk,versnelde hartslag,verhoogde bloeddruk.ect.
iedereen reageerd hier anders op, eveneens de boosheids-grens is voor iedereen verschillend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, je begrijpt het niet, vindt het onrechtvaardig. Je boosheid wordt veroorzaakt door de onmacht daarover.
Als je er goed over kunt praten met diegene waar je boos op bent en je kunt uitleggen waarom het bij jou van binnen zo gaat, wat je voelt, komt het meestal goed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Naar mijn mening wordt boosheid veroorzaakt door verdriet, doordat je gekwetst bent. Alle boosheid is altijd terug te voeren naar een stukje verdriet over iets of iemand. Dus daar komt de reden van boosheid vandaan.
Ieder mens wil graag gezien, gerespecteerd worden en ergens bijhoren. Heel veel boosheid (verdriet) is hierop terug te voeren. B.v. niet echt naar elkaar luisteren, elkaars mening niet respecteren, geen of onvoldoende rekening houden met elkaar enz. enz.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Weggestopte boosheid wordt schuldgevoel. En boosheid ontstaat volgens mij door kwetsing. Door een verlies. Een verlies van verwachting, verlies van achting, verlies van liefde, verlies omdat je niet begrijpt. De bijbehorende onmacht is wat boos maakt.
Vaak trekt boosheid ook snel weer weg, omdat je dan al een soort van oplossing in je brein ontwikkelt :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Meestal worden mensen boos als ze zich gekwetst voelen, en vaak gebeurt dat ook eerder bij iemand die je dierbaar is.

En er was nog een duidelijke reden voor, maar daar kan ik nu ff niet opkomen...