Hoe help ik mijn vriend van het blowen af?

Hij is 41 jaar en blowt al jaren. Het is nu dat hij geen dag meer zonder kan. Wij hebben een kinderwens (ik ben 23 jaar) en mijn voorwaarde is dat hij stopt met blowen. Hoe kan ik hem het beste helpen? In therapie gaan is bij hem geen optie.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (1)

Lieve schat. Ik kan goed begrijpen dat jij het niet fijn vindt dat hij blowt. Je bent nog jong en wil je leven uitbouwen, met kindjes en zo en ziet het blowen hier als een hinderpaal.
Iemand die blowt, die heeft daar meestal een reden voor. Die reden is niet altijd bewust. Als die mens anders zou kunnen, zou hij/zij ook anders doen. Je kan niet in iemands plaats zeggen dat hij/zij minder dit of dat zou moeten doen.
Bovendien is het zo dat wij onmogelijk kunnen maken dat anderen iets doen of laten als het om volwassenen gaat. De vraag is of dat moet. Wat jouw vriend doet en wat jouw verwachtingen zijn, dat zijn twee verschillende dingen. Met andere woorden ; je vriend mag kiezen om te blowen of niet te blowen. Hij is volwassen, dus moet zelf zijn keuzes maken.
Jij, aan de andere kant, mag kiezen of je met een man wil zijn die blowt. Je kan niet verhinderen dat je vriend blowt, maar je kan wel voor jezelf uitmaken wat jij ermee wil dus. Je bent niet aan hem vastgegroeid, dus als je dat blowen niet kan uitstaan, dan is de enige uitweg hem duidelijk te zeggen dat je het niet fijn vindt (zonder hem te beschuldigen) en dat je bv. niet bij hem blijft als hij dat verder zo doet (tenminste als het voor jou effectief zo een zwaar thema is. Waarmee ik ook weer niet wil zeggen dat dat onterecht zou zijn. Jij mag zelf beslissen wanneer een thema voor jou zwaar is.).
Had je in het verleden nog met verslaving te maken, bv. bij je ouders? (Dat kan een middelenverslaving zijn, maar ook een relatieverslaving, een werkverslaving, een seksverslaving, een gokverslaving, religieus fanatisme enz.) Of was één van je ouders hulpbehoevend bv. omwille van ziekte (lichamelijk of geestelijk, bv. depressie)? Heb jij ooit het gevoel gehad dat je de situatie moet redden? Of doet deze situatie je nog aan iets anders denken uit je vroegere kindertijd? Het is zoals C.G. Jung zegt "zo binnen, zo buiten": wat je in je binnenste nog moet afwerken, ga je in je leven tegenkomen.
Beschouw het als een geschenk, sta ervoor open om alle gevoelens die deze situatie bij je oproept ook toe te laten.
Maar ga er niet vanuit dat je de situatie kan redden door je vriend te veranderen. Dat is een illusie. Misschien zal hij tijdelijk veranderen om jou een plezier te doen, maar uiteindelijk heeft dat blowen een reden.
Dus "hoe help ik mijn vriend van het blowen af" , het antwoord is: dat kan je niet, die beslissing moet hij zelf nemen als hij er klaar voor is.
liveisgreat
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Plus+