mijn kleinkind van twee gooit alles in de vijver wat het maar te pakken krijgt. Hoe laat ik het luisteren?

Het kind doet alsof het ons niet hoort.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Ga iets met het kindje doen wat hem/haar afleidt van het water, spelen of wandelen bijvoorbeeld, waarschijnlijk doet hij/zij dit om aandacht te trekken. Hij/zij gooit iets in het water en jullie reageren daarop, dat is leuk voor een kind. Of jullie positief of negatief reageren maakt niet uit, hij/zij krijgt aandacht en daar gaat het om.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Afleiden met iets leuks is ook een vorm van aandacht.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
het gaat om een kind van twee jaar, die kan nog niet omgaan met verbieden. Wacht daarmee tot het kind ongeveer 3 jaar is, straffen of corrigeren heeft in dit geval geen zin, afleiden wel.

Andere antwoorden (2)

Ik heb zojuist een psychologie-tentamen gemaakt, dus ik put even uit die kennis:
Als je geen consequenties verbindt aan het roepen 'mag niet', maakt het voor jullie kleinkind niet uit, het hoort wel 'mag niet', maar omdat er vervolgens niets gebeurt heeft 'mag niet' eigenlijk geen betekenis meer. Dus behalve iets zeggen moet je ook iets doen en daar consequent in zijn.

Als je kleinkind iets in de vijver gooit en jij ziet dat moet er meteen actie ondernomen worden (als je 10 minuten wacht zal het kind de straf niet meer aan zijn/haar actie verbinden). Zet je kleinkind bijvoorbeeld 1 minuut op een stoel en zeg duidelijk dat je niet wilt dat het dingen in de vijver gooit.
Als dat niet werkt, de volgende keer 2 minuten. Als dat niet werkt, 3 minuten. (mocht het kleinkind het leuk vinden op een stoel, verzin je natuurlijk iets anders).
Zodra de minuut (minuten) zijn afgelopen is de straf ook afgelopen en doe je weer gewoon, dan 'mag' je niet meer boos zijn: alleen boos zijn op het moment dat het kind iets doet wat niet mag.

Wat ook kan werken is een negatieve beloning: iets weghalen dat het kind graag heeft. Je geeft het bijvoorbeeld een zakje snoepjes. Elke keer als je kind iets doet dat niet mag, haal je er één snoepje uit.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
-Als hij het zo leuk vindt om te gooien: iets anders aanbieden.

- Uitleggen waarom je niet wilt dat hij gooit op kinderniveau. Praat ook letterlijk op de hoogte van het kind, ga door je knieën en kijk het aan ipv te roepen van een afstandje

-niet straffen, maar uit de situatie gaan en wat anders leuks gaan doen samen