Hoe mezelf te disciplineren?

Ik klink misschien onsympathiek: ik ben een luie, verwende, drinkende, rokende, blowende en feestende student zonder enig verantwoordelijkheidsgevoel.

Heb hier nooit echt voor hoeven boeten. Alles is in mijn hele leven uit de lucht komen vallen, en wat niet heb ik eruit met zo weinig mogelijk inspanning gepakt.
Dankzij deze luiheid heb ik altijd overal op het randje gebalanceerd: zowel in mijn financiën als in mijn schoolcarrière. Toch is alles vooralsnog vrij goed gegaan. Vooralsnog. Ik heb momenteel 0 motivatie om aan mijn opleiding te werken. En als ik zo doorga kan ik er binnen twee maanden mee ophouden.
Dit alhoewel ik wel hoge doelen stel, echter enkel in de verre toekomst. Momenteel volg ik een opleiding op het HBO, hier kan ik eigenlijk met twee vinger in mijn neus met een diploma weglopen.
Maar als het moment daar is dat ik het waar moet maken kan ik mij vrijwel zonder enig schuldgevoel laten verleiden om datgene te doen waar ik direct enige bevrediging uit kan krijgen.

Het is alsof het enige wat ik hoef te doen één knopje omzetten is, maar ik deze nergens kan vinden.
Heeft iemand hier misschien ervaring mee? Iemand een idee waar ik dit knopje kan vinden?

Bij voorbaat dank!

Toegevoegd na 39 minuten:
Zoals zojuist geantwoord heb ik inderdaad het gevoel dat er iets moet gebeuren alvorens ik echt kan veranderen. Dat dacht ik vorige week zeer sterk, die avond is mijn hele kamer afgebrand, ik ben momenteel alles kwijt. Ik kon het niet laten het als een teken te zien, maar ook dat ...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heeft niet gewerkt. Terwijl ik er een bijna-dood-ervaring aan heb overgehouden. Ik was gewoon bijna dood, heb 5 min naar zuurstof gehapt zonder een benul van waar ik was of wat er gebeurde. Ik ben net op tijd gered, maar zelfs zo iets brengt mij niet in beweging. En nu klinkt het alsof ik depressief ben maar dit is niet het geval, ik ben gelukkig! Maar ben niet gelukkig met hoe ik nu met mijn opleiding omga. (het is nu 2:47 en heb morgen een tentamen waar ik nog aan moet beginnen, de tijd die ik genomen heb om deze vraag te plaatsen is puur vluchtgedrag).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De eerste stap is al door jou gezet, bewustwording, chapeaux! En nu doorzetten. Sterkte!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tsja.. Als jij niet die drive hebt om voor jezelf hard te werken.. Ik weet niet.. Lastig.. Ik werk namelijk wel hard, mij is niets komen aanwaaien, maar ik denk dat ik hierdoor blijer ben, dan jij. Als ik een hoog cijfer haal, of de maand financieel door kom, dan ben ik trots op mijzelf, en enorm blij. Heb jij die gevoel wel ooit gehad? Misschien moet je het gewoon een keer doen, zoek een baan, werk hard, werk hard aan school, en je zult zien, zodra je daar een beloning voor krijgt, ben je verslaafd aan die beloning, en werk je harder ;) Een hoog cijfer omdat je er hard voor heb gewerkt, en daadwerkelijk iets heb geleerd, geeft 10 keer een beter gevoel dan een hoog cijfer ondanks je niets heb gedaan. Ik kan namelijk ook hoge cijfers halen zonder te studeren, maar dan vergeet ik na een aantal weken alle stof. Nu ik ervoor studeer, blijft het ook nog eens hangen, en voelt het alsof ik die cijfer ook echt verdien. Je zegt verwend te zijn, misschien kun je, als je een baan neem, voor jezelf gaan zorgen, dus geen financieel hulp van ouders (doordat je zegt verwend te zijn, neem ik aan dat je ouders je helpen). Dit geeft ook een kick, helemaal onafhankelijk! Heerlijk! En, nog een advies, laat het feesten en blowen even voor wat het is, af en toe een feestje, leuk, maar ik ken genoeg mensen die na een tijdje te lang door zijn gegaan, en dat is geen mooi plaatje, eerder triest.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mag ik je vragen of je niet toevallig uit je nek aan het kletsen bent en een sociaal experimentje met ons uithaalt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha, Stippel, daar dacht ik ook aan toen ik mijn antwoord gaf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou ik vind je een kanjer hoor, dat je uberhaupt de moeite neemt al deze ervaringen met ons, het hardwerkende klootjesvolk, te delen, chapeau !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tip er stond een artikel over dit onderwerp in de intermediair. Volgens mij die van 2 weken geleden. Blijkt dat je gemiste discipline in je opvoeding erg moeilijk kan inhalen later....maar er staan ook goede tips bij.

Antwoorden (7)

Beste psycholoog in opleiding,
er zal toch vast wel ergens in die geleerde
boeken van jou staan hoe een mens
volwassen kan worden!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ah kijk precies het antwoord waar ik naar zocht!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt alles al, dus waar moet je voor vechten?
Kijk maar naar Maslow. Jouw probleem zit dus in de hogere regionen: zelfverwezenlijking.
Vandaar dat het antwoord van conqie juist is: je moet de laagste regionen eerst nog leren beheersen.
Wat je dan goed kan doen, is je aansluiten bij een vrijwilligersorganisatie en in een arm land gaan helpen. Bijvoorbeeld een half jaar naar Ghana. Echte armoede leren kennen. Dan kom je 'genezen' terug.
je kan het zoals hierboven word gezecht doen. maar de kans is groot dat je iets eerst moet overkomen of verliezen voordat je pas door hebt dat je blij moet zijn met wat je hebt en er iets mee kan doen. want zo zit vaak de mens in mekaar en is het de truc om zonder iets te hoeven laten gebeuren die kracht ervoor te krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier is jammer genoeg geen knopje voor. Geloof me! Het is een lange, harde weg om je gedrag en denkwijze te veranderen. Maar het kan wél. Gun jezelf hier de tijd voor.
Bron???
Ben zelf heel diep moeten zinken om uit die denkwijze/houding te komen. Ik viel hard. Echt de puurste vorm van "dikke bult, eigen schuld". ;-S
Eigenlijk weet je wat je te doen staat met of zonder professionele hulp.
Sterkte ermee en als ik het kan, kan iedereen het. Jeetje wat was ik lui etc. Als het niet vanzelf aan kwam waaien stak ik geen vinger uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar wat is er gebeurd dat je veranderd bent?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toen alles niet meer vanzelf aan kwam waaien had ik niet het 'gereedschap' in huis om mezelf staande te houden. M.a.w. ben gigantisch op mijn bek gegaan. Er was letterlijk en figuurlijk niemand om me uit de brand te helpen. Het was letterlijk zwemmen of verzuipen.
Verzuipen vertikte ik. Maar oh oh oh wat was het hard werken. Je moet je hele mentaliteit en gedrag veranderen. Da's moeilijk. Laat je door niemand wijsmaken: dan doe je toch zus of zo gewoon. Ze weten niet waar ze het over hebben.
Ik meen zoveel van mezelf in jou te herkennen. Je komt er wel. Ben zelf inmiddels 48. Heb een goed leven maar ben heel soms nog rebels en lui. Hetzij zo. Ik ben waar ik zijn wil. Er is niemand waar ik daar ook maar een centje kwaad mee doe. Inclusief mezelf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel :-)
Doem doen en nog eris doen. Discipline is voor een groot deel gewoonte.
Planning maken (een haalbare) en idem doelen stellen. Mat voldoende ruimte voor rust.
En dan DOEN.
Een beloning instellen voor iedere dag dat je je eraan gehouden hebt en iedere avond de sucessen voor jezelf opschrijven.
Her duurt 100 dagen voor een nieuw ritme in je systeem zit en als je een dag overslaat moet je opnieuw tellen.
Oh ja stoppen met blowen en drinken en gezond eten kun je dan ook meteen inplannen....
Suc6
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je goed je best doet en de dingen doet die je moet doen dan word je daar hoe dan ook voor beloond. Dus als je er een beetje inspanning voor levert is hetgeen dat je terugkrijgt ook meer. En beloon jezelf als je iets goeds hebt gedaan. Zorg dus dat je iets leuks in het vooruitzicht hebt en gewoon DOEN. Niet denken: ach laat maar, whatever. want zo kom je nergens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
organiseren, overzicht, motivatie en doorzettingsvermogen zullen je waarschijnlijk een heel stuk op weg helpen.

zo te lezen heb je niet echt structuur in je leven dus tijd om de nodige vaardigheden hiervoor eigen te maken.

je doel bepalen, plan van aanpak bepalen (in een schema zetten als dit prettiger is voor je) en deze stap voor stap afwerken.

makkelijker gezegd dan gedaan (zegt deze ADD-er die het probleem ook kent) ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat een hoop zelfverwijt in je omschrijving! Het wordt hoog tijd dat je jezelf leert te aanvaarden zoals je nu bent, zonder jezelf hiervoor te veroordelen of straffen...
Soms is een tekort aan discipline een teken dat er iets anders in de weg zit. Het kan zelfs teken zijn van een sluimerende depressie, die je verlamt. Ik zeg die dat dit zo is, maar het is niet de eerst fuivende feestende student die van binnen stilaan kapot gaat.
Je kan dit "probleem" proberen te overwinnen door hard te zijn tov jezelf, maar ik geef je dan weinig kans op succes. Je zal allicht tijdelijk een verbetering kunnen krijgen, maar niet op langere termijn.
Ga na wat je van binnen voelt en dat je gedrag op dit moment bepaalt. Wil je je onbewust afzetten tov je ouders door je studies te laten falen? Denk je dat je niet de moeite waard bent en probeer je dit "weg te feesten"? Heb je door je verwend zijn niet geleerd om jezelf doelen te stellen en schaam je je er wat voor? Doe je niet de studies waar je echt zin in hebt of wil je eigenlijk zelfs niet zo graag studeren op dit moment?
Iedereen heeft zijn eigen weg, niets is goed en niets is slecht. Dat je nu in deze fase dit bepaalde gedrag vertoont, is een stap in jouw weg naar volwassenheid. Deze weg loopt niet altijd rechtlijnig, er zijn vroegbloeiers en laatbloeiers. Verwar volwassenheid niet met materiële zaken. Volwassen zijn betekent maturiteit bezitten en de capaciteit om voor jezelf verantwoordelijkheid te nemen. Er zijn mensen die dat nooit leren, ook al hebben ze een baan en een keurig gezin.
Mijn dochter heeft na haar middelbaar enkele sabatjaren genomen. In die tijd heeft ze best wat avonturen beleeft, zoals een relatie met de grootste drugdealer van de stad e.d. Niet altijd makkelijk voor mij, dat kan je je wel voorstellen, maar ik ben van haar blijven houden. Alleen heb ik haar geen financiële steun meer gegeven op een bepaald moment, waardoor ze 's nachts moest gaan werken in een hotel als "afwasser".
Nu zegt ze "bij elk bord dat ik in mijn handen had wist ik : ik moet gaan studeren". Ze is nu bijna klaar met haar studies orthopedagogie...ze is bijna 27. Ikzelf ben pas beginnen studeren met 30 (kwam ook wel door mijn thuissituatie, maar toch... ik had het ook vroeger gekund als ik meer pit had gehad...). Mijn dochters vader heeft nooit gestudeerd en ook zijn weg gemaakt.
Gun jezelf je eigen weg naar maturiteit en zie alles wat er nu gebeurt als een manier om ervaring op te doen. Je bent prima zoals je nu bent!
12 jaar geleden
liveisgreat
12 jaar geleden
ik bedoelde natuurlijk : ik zeg niet dat het zo is ("niet" ipv "die" dus)