Hoe krijg ik mijn ex zonder geweld het huis uit?

Ik heb sinds 2012 een relatie met mijn vriendin. Deze vriendin is in februari dit jaar bij mij komen wonen. De relatie stond altijd al onder druk vanwege haar borderline gedrag. Ik had (onterecht) de hoop dat dit gedrag zou afnemen zodra we zouden samenwonen.

Nu, een aantal maanden later kan ik het gedoe en de trammelant met haar niet meer aan. Ik wil de relatie beeindigen en ik wil dat ze mijn huis verlaat. Ik woon in een huurwoning die op mijn naam staat. Zij is enkel medebewoner, en ze zelfs niet eens bekend bij de woningstichting.

Ze zal de woning niet vrijwillig verlaten en ik weet dat het tot een geweldsexplosie zal komen als ik het ga doordrukken. Ik heb ook al overwogen andere sloten te laten plaatsen maar dan het zal het zeker tot geweld buiten komen (ik zou er niet van opkijken als er een steen door het raam gaat, of dat ze zich toch naar binnen forceert). Ik heb de politie al gevraagd, maar die komt niet op voorhand om een dergelijke escalatie te voorkomen. Pas als ze wat vernield kan ik bellen vanwege huisvredebreuk.

Maar ik wil dit eigenlijk voorkomen. Hoe kom ik hier nu uit, zonder dat het tot geweld komt. Wat mag ik doen om haar tegen te houden als ze zelf geweldadig wordt? Mag ik zelf geweld gebruiken om haar uit te schakelen?

Ik zit gewoon met m'n handen in het haar, en ik weet niet wat te doen.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (2)

Als eerste; Geweld:

Je mag slechts gepast geweld toepassen uit zelfverdediging, dus niet met een hakbijl op haar los als ze met een steen gooit.

ten tweede:

Je kunt trachten via haar behandelend arts trachten haar op de gedachte te brengen dat de situatie waarin jullie beide leven niet goed is en het zelfs schadelijk is voor jouw. Een andere mogelijkheid is die waar jij bang voor bent; Haar daadwerkelijk de deur wijze met alle gevolgen vandien. Begin dan met haar te negeren, ga zonder haar alleen stappen etc.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Zijn er geen vrienden die je zouden kunnen bijstaan? Of vriendinnen van haar die zich in jouw situatie kunnen inleven? Op het moment dat ze doorslaat kunnen zij haar misschien in bedwang houden en het oplossen of haar in bedwang houden totdat de politie er is.
ronron1212
7 jaar geleden
@Theod waarom zo er een behandeld arts moeten zijn?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bij 112 en geweld/vernieling dat gaande is, zijn ze er zeer snel, afhankelijk van waar je woont binnen enkele minuten. Niet van te voren gaan bellen, dat is een valse melding en goeie kans dat ze er eerder zijn dan je denkt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@ronron1212 Als iemand gediagnosticeerd is me borderline is er een behandelplan opgesteld en een behandelaar aangewezen die werkt onder een geneesheer, mogelijk dat er ook medicatie er voor uitgeschreven moet worden.
ronron1212
7 jaar geleden
@theod de meeste borderliners weigeren juist hulp en vinden ieder ander gek. Dus de meeste hebben geen behandelend arts het is namelijk niet verplicht.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Weet niet hoe je er bij komt dat een borderliner de rest van de wereld gek vind, denk dat je een andere soort borderliner kent dan ik. Een borderliner is destructief richting zichzelf, zal zichzelf pijnigen of pogingen tot zelfmoord ondernemen, is ook heel negatief richting zichzelf. Vaak gaat het gepaard met een fikse depressie. Ze willen zich vastklampen aan iemand en geborgenheid zoeken.
ronron1212
7 jaar geleden
@theod een borderliner is altijd opzoek naar mensen die haar of hem aandacht geven. Een partner of kinderen krijgen er vaak verbaal flink van langs en soms ook fysiek. Ik ben lang getrouwd geweest met een borderliner en heb alles geprobeerd om haar de hulp die er is te aanvaarden maar nee ik was niet lekker enz. dus ik weet echt wel waar ik over praat. Zelfs gesprekken die ik met haar samen met huisartsen en specialisten en psychologen enz heb gevoerd mochten niet baten.
ronron1212
7 jaar geleden
https://www.deviersprong.nl/persoonlijkheidsstoornissen/de-borderline-persoonlijkheidsstoornis/kenmerken/
ronron1212
7 jaar geleden
Het advies van jou
Begin dan met haar te negeren, ga zonder haar alleen stappen etc.
Versterkt juist het gevoel dat ze verlaten wordt en kan de zaak nog verder escaleren.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat is jouw ervaring, heb een geheel andere ervaring, een borderliner wil de zekerheid niet verliezen en zullen echt wel aan de gang gaan om de zekerheid vast te houden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
ga alle personen met borderline even over 1 kam scheren zeg! Ik heb zelf ook borderline, ben al 12 jaar in behandeling, en doe er alles aan om er mee om te leren gaan, Daarnaast heb ik al bijna 9 jaar een stabiele relatie, en ben ik net verloofd. heb nooit geweld naar mijn partner gebruikt, maar vooral naar mezelf. Ik kijk juist heel goed naar mijn gedrag, en waar bepaalde gedachten vandaan komen. Het is geen makkelijke weg, maar ik vind dat je voor een stabiel leven en een stabiele relatie wel hulp nodig hebt, en dat is juist voor mij een grote motivatie om door te vechten, om een lange en gelukkige relatie te hebben
ronron1212
7 jaar geleden
@je bent goed bezig.lees wat meer en kijk even ook in mij link.
@RY90 goed dat jij er zo in staat en werkt aan je geluk zal niet mee vallen maar je bent goed bezig succes.
liveisgreat
7 jaar geleden
het is idd heel vervelend dat politie niet eens op voorhand kan bemiddelen. volgens mij kunnen ze dat wél, maar willen ze dat niet. een telefoontje van een agent kan al wonderenn doen voor sommige mensen. niet om met de vinger te wijzen, maar gewoon om eens te informeren. Maar het punt is natuurlijk dat de politie ook maar één klokje hoort, en zich niet wil verbranden. Zoals ik al in mijn antwoord schreef, de goede oude wijkagent kende zijn pappenheimers en kon zo langs zijn neus weg eens een praatje slagen met iemand waarvan hij wist dat het moeilijk liep. Dat is dan niet zo meteen massief "de politie inschakelen".
Ik ken iemand die in net hetzelfde geval zat, maar dan met een psychopaat. Toen bestond de rijkswacht nog, de mannen zijn in hun combi gereden met die vrouw erbij, en zijn gaan aanbellen. Binnen het uur was die kerel de deur uit, zonder dat de rijkswacht eigenlijk iets hoefde te doen. Ze hebben gewoon met hem gepraat, rustig, en hem doen inzien dat zijn weg eindig was. Dat het geen zin had zo te doen.
De politie wilde niet tussenkomen, maar dank zij die rijkswacht is het toch opgelost. Dus ik denk dat een gemotiveerd agent toch ook zou kunnen helpen, al kan ik ook begrijpen dat die vragen dan misschien schier eindeloos worden en men zich wat wil afschermen.
Als ik het goed lees, gaat het niet zozeer over het feit dat jij haar zonder geweld buiten wil zetten, maar wel dat je vreest dat zij geweld zal gebruiken. Dit kan je echter niet vermijden.
Het is niet zo simpel om iemand die bij jou woont (en die mogelijk ook haar adres bij jou heeft staan) aan de deur te zetten ook al staat het huurcontract enkel op jouw naam.
De politie komt hier effectief niet tussen, zo lang er geen strafbaar feit gepleegd is. Jammer maar helaas, die leuke wijkagent die iedereen in zijn wijk kende en ook bij niet strafbare feiten bemiddelde, is voltooid verleden tijd.
Soit, ik begrijp goed dat je met je handen in je haar zit.
De vraag is echter, waarom je zo bang bent voor haar reactie. Een tweede punt is, dat ik vermoed dat je zelf nog in een tweestrijd zit. Klaar deze tweestrijd eerst eens voor jezelf uit. Wat maakt dat je niet de kracht vindt om hier doortastend te zijn? is het verantwoordelijkheidsgevoel? Is het verlatingsangst? Schuldgevoel?
Welke emotie kleeft eraan: angst? woede? Nog iets anders? Heb je ooit in je jonge leven nog meegemaakt dat je ten einde raad was omdat er iets in je leven was dat je niet wilde? Of doet deze situatie nog aan iets anders denken, uit je kindertijd?
Als je eruit bent voor jezelf dat je haar echt buiten wil no matter what, ga dan de confrontatie aan!
Doe gewoon alsof zij geen borderline zou zijn. Je zegt haar heel duidelijk dat je niet meer met haar wil samenwonen. Gelijk hoe ze reageert. Gaat ze je te lijf, dan bel je de politie. Stelt ze ander grensoverschrijdend gedrag, dan geef je heel duidelijk aan dat dat voor jou niet kan. Ze heeft blijkbaar een marge van jou gekregen om je gedrag te beïnvloeden door hysterisch te reageren,dus ze gebruikt die. Stel heel duidelijk je grenzen en stop met haar te redden of haar gedrag te willen beïnvloeden.
Stel haar eventueel voor om samen met haar een oplossing te zoeken, zodat ze nieuw onderdak vindt. Natuurlijk kan ze dat ook alleen (je hoeft het dus zeker niet als een reddingsoperatie bekijken), maar ik vermoed dat je nu zover bent geraakt dat je heftige schuldgevoelens zou krijgen mocht zij niet aan een dak boven haar hoofd geraken. PLus zou ze wel eens het zoeken naar een nieuwe woonst op de lange baan kunnen schuiven anders.
Ga ook eens langs een advocaat of wetswinkel of dergelijke, en ga de wettelijke kant van de zaak na.
liveisgreat
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Plus+