Kan ik bij mijn opa en oma gaan wonen?

Bij mij thuis is de situatie niet leuk, hier wil ik liever niet te veel over kwijt. Maar ik ben tot de conclusie gekomen dat ik liever bij mijn opa en oma wil wonen. Nu zit ik nog op school (laatste jaar) en sta der niet al te best voor, dus moet misschien blijven zitten. Ik zit nu op school in de stad waar ik woon, en mijn opa en oma wonen daar niet in de buurt. Ik vroeg me af of ik bij mijn opa en oma zou kunnen gaan wonen, en of ik dan kan overstappen naar een school daar in de buurt?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
16.4K
tinus1969
8 jaar geleden
Alles kan mits met toestemming van je ouders.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hoe oud ben je?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik ben 16 jaar

Antwoorden (2)

v16g15,

Indien je 18+ bent mag je in principe zelf kiezen waar je woont of wat je doet, dan ben je volwassen en sta je in voor je eigen daden en verantwoordelijkheid.
Ben je echter nog geen 18 jaar dan zal je altijd verantwoording moeten afleggen en voor alles toestemming krijgen van je ouder(s). Je mag in dat geval niet zomaar zelf beslissen om te verhuizen of eender wat. Je ouders zijn in dat geval nog steeds verantwoordelijk over jou en hebben hier hun plichten ook.
Indien het in de thuissituatie echter niet houdbaar meer is kan je best andere hulp zoeken bij speciale instanties in plaats van in te trekken bij je grootouders.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Amadea
8 jaar geleden
In de reacties op de vraag staat dat vraagsteller 16 jaar is.
Het kan, als je ouders toestemming geven of je ouder bent dan 18 jaar. Of het een goed idee is, is een ander verhaal. Ik heb er zelf ook wel eens over nagedacht in mijn tienerjaren, maar vrij snel tot de conclusie gekomen dat ik mijn opa en oma dat niet wilde aandoen op hun leeftijd, een puber in huis.

Als de thuissituatie echt onhoudbaar voor jou is dan kun je contact opnemen met Jeugdzorg en zij kunnen je verder helpen. Als je al 16 bent kun je eventueel begeleid op kamers gaan wonen, zie hier informatie:

http://www.triviumlindenhof.nl/kamertraining-en-begeleid-wonen.html

Ik weet niet waar je woont in Nederland, bovenstaande website gaat over Rotterdam Regio Zuid-Holland Zuid, maar het gaat om de algemene informatie.

Als je naar school gaat of studeert, is er ook vaak een maatschappelijk werker aanwezig op school. Je kan deze ook om hulp vragen, deze mensen weten vaak wat meer over wat er mogelijk is.

Toegevoegd na 1 minuut:
Wat betreft overplaatsing van school: dit is als het goed is altijd mogelijk, ik heb het ook vaker gedaan. Het kan zelfs heel fijn zijn om ergens opnieuw te beginnen als je een rotperiode achter de rug hebt.