Waarom nestelt een vrucht buiten de baarmoeder bij een uid?

Het is wetenschappelijk bewezen dat een bevrucht eitje zich vaker buiten de baarmoeder nestelt als er sprake is van een koperspiraal. Waarom is dat het geval?
En hoe 'weet' het eitje dan om zich al voor de komst in de baarmoeder om zich dan al in te gaan nestelen?

3 maanden geleden

Antwoorden (1)

Een rijp eitje ‘wacht’ in de eileider om bevrucht te worden.
Indien dit gelukt is, duurt het een dag of 4/5 om aan te komen in de baarmoeder om in te nestelen.

Indien een vrouw een koperspiraal heeft, kan er geen innesteling plaatsvinden in de baarmoeder.
Maar, er kan wel degelijk een bevruchting plaatsgevonden hebben in de eileider! Een koperspiraal heeft namelijk niet op de hele eileiders invloed. Dat is slechts in een deel.

Raakt een vrouw met een koperspiraal toch bevrucht, zal er een kleine kans zijn dat het vruchtje zich nestelt in een eileider.
Een koperspiraal veroorzaakt namelijk vaker een ontsteking in de baarmoeder en/of eileider. Een ontsteking in de eileider zorgt voor een moeilijkere doorgang.
Hierdoor kan het vruchtje langer dan die 4/5 dagen in de eileider blijven. Hierdoor vindt de innesteling plaats op de verkeerde plek.
3 maanden geleden