Waarom willen er zoveel mensen kinderen?

Van kleins af aan heb ik al geroepen dat ik later nooit kinderen wil. Vroeger vond ik kinderen "stom", later kwam ik erachter dat kinderen ook niet in het plaatje passen dat ik later van mijn leven zie.
Ik wil veel reizen, geen routine leven (proberen te) leiden, genoeg tijd vrij houden voor mijn vele hobbies en op ieder moment van de dag kunnen beslissen om weg te gaan of wat dan ook te gaan doen. Kinderen passen er simpelweg niet in.
Daarnaast zit ik ook niet te wachten op de grote kosten die zij met zich mee brengen, gehuil en gekrijs op dagjes uit, continu rekening met hen moeten houden op vakantie en dergelijke, minder tijd voor mijn partner, noem maar op.

Nu weet ik wel dat dit alles plotseling kan veranderen op een bepaalde leeftijd, maar tot nu toe is dit mijn onveranderlijke kijk erop geweest. Gelukkig heeft mijn huidige vriend dezelfde kijk.

Dus vraag ik mij af; waarom wil het merendeel van alle stellen toch kinderen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.5K

Antwoorden (10)

Simpel, het is biologie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Evolutie.
Het willen van kinderen zit ingebakken in onze genen. Het stelt het overleven van de soort veilig.

Als het willen van kinderen ook maar enigzins ingebakken zit in onze soort (en dat is wel logisch als je kijkt naar het belang van deze eigenschap voor de soort), zullen mensen die geen kinderen willen en dus geen kinderen krijgen, vanzelf aan het kortste eindje trekken en uitsterven.

Jouw eigenschap 'ik wil geen kinderen' wordt niet doorgegeven en verdwijnt daarmee.

En daarnaast: Het hebben van kinderen voor veel mensen een manier om voor zichzelf onsterfelijkheid te verkrijgen: ze leven voort in hun kinderen. Het is leuk om te zien hoe jouw nageslacht de wereld bevolkt. Mensen zijn trots op hun kinderen en het geeft ze een (aanvullend?) doel om voor te leven. 'Mooi he, hebben wij helemaal zelf gemaakt.'
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is gewoon fijn om kinderen op te voeden.
Elke leeftijd heeft zijn eigen charmes. De pubertijd is soms even moeilijk, maar je krijgt zoveel terug van je kinderen.
Ik vind het helemaal top om ervoor te zorgen dat de kinderen een onbezorgde kindertijd hebben en overal van kunnen en willen genieten.
Ik heb wel eerst gedaan wat ik graag wilde doen zoals veel en verre reizenmaken, stappen en een leven vol lol.
Nu geniet ik van de kinderen.

Dit is natuurlijk voor iedereen weer anders en ik begrijp jou standpunt ook wel. Wie weet ga je er nog eens anders over denken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar waarom mensen kinderen nemen lijkt meer van het hoort erbij anders is het gezinnetje niet compleet.
vaak worden er ook kinderen genomen om het huwelijk te redden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kinderen om je huwelijk te redden ????
Als je een klote-relatie hebt moet je natuurlijk al helemáál niet aan kinderen beginnen ; het zijn geen póppen ! Kinderen zijn een enorme verantwoordelijkheid. Wie die niet wil, of niet aankan, kan er inderdaad beter niet aan beginnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zal misschien best wel eens voorkomen dat mensen kinderen nemen omdat ze dan denken dat ze meer 'samen' hebben, maar ik denk dat het minder vaak zo gaat dan jij denkt, psmans.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ken in mijn kennisen kring er al 2 die een kind namen om het huwelijk te redden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben het niet met je eens, dus een min ; natuurlijk gebeurt dat , maar dat zijn goddank uitzonderingen. Er zijn wel meer mensen die zonder nadenken kinderen op de wereld zetten; maat het overgrote deel kiest daar toch echt voor. Of die kinderen allemaal behoorlijk worden opgevoed is een ander verhaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jeetje wat een vage lui heb jij in je kennissenkring ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik wou het niet zeggen :lol:
Maar twee van die ervaringen in eigen kring, kleuren je beeld ongetwijfeld wel heel erg sterk.
Je bent niet de enige die dat niet wil, maar de maatschappij maakt altijd veel heisa over kinderen en 'trotse ouders' en trotse grootouders' zijn al helemaal niet te pruimen. Je merkt wel, dat nagenoeg alle ouders jaloers zijn op mensen zonder kinderen.
Het hebben van rustige, slimme en sociale kinderen met een kinderoppas, zonder problemen met opvoeding, opleiding en drank en drugs, is buiten kijf een leuk ding.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'Nagenoeg alle ouders zijn jaloers op mensen zonder kinderen.' Hoe kom je dáár nou weer bij? Ik heb vele ouders in mijn vriedenkring en we verlangen allemaal wel eens naar twee dagen zonder onze kinderen, maar daarna is de lol er toch al weer snel af, hoor. Spiegel je wat van je eigen ouders op de rest van de wereld?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet mijn eigen ouders, maar andere ouders, die naar mijn gevoel wel erg vaak een paar daagjes zonder de kinderen willen zijn. Je kunt nu eenmaal geen kinderen hebben en toch vrij over je tijd beschikken, al denken veel jonge gezinnen dat wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
-1, waar haal je het vandaan dat bijna alle ouders jaloers zijn op mensen zonder kinderen ?
Ondanks jou waterdichte motivatie om geen kinderen te willen, gelden al die argumenten voor heel veel mensen niet. En hoe gek het ook klinkt, wél gewoon kinderen willen (wat feitelijk tot voor enkele tientallen jaren het logische gevólg van een relatie was) is nog steeds de meest normale, natuurlijke gang van zaken. Het 'hoort bij het leven', zal ik maar zeggen. Ook als dat geen bewuste keuze is geweest.

Ik moet er niet aan denken mijn leven levenslang kunstmatig op zoveel verschillende manieren te moeten opvullen uit angst dat er in de gewone routine wel eens een mindere dag zou kunnen zitten. Je past je kinderen ook niet aan je leven aan, maar je leven aan je kinderen, en aangezien je leven geen status quo is maar voortdurend veranderd, verander je ongemerkt mee. je groeit er in. De kosten vallen erg mee (zeker als je niet zo veel op vakantie gaat), en kinderen doen wel meer dan huilen en krijsen - gelukkig.

Wanneer je eenmaal kinderen hebt, verandert je leven en je relatie voortdurend, in het tempo met je kinderen mee. Ik zou mijn leven beslist niet meer kunnen én willen vullen met de dingen die ik leuk vond toen in 20 was ; die tijd is geweest, en al die honderdduizenden leuke dingen van daarna, waarvan de kinderen onverminderd een onderdeel waren, zou ik dan niet meegemaakt hebben. Brrr...een beangstigende gedachte. En dan niet alleen de 'evenementen' die je meemaakt, maar ook de groei, de fasen in je relatie, de uitdaging en de afwisseling en vooral de enorme bevrediging die het voorbereiden van nieuwe jonge mensen op de wereld met zich meebrengt. Ik zou me geen nuttiger leven kunnen voorstellen, al ging ik elke wéék op vakantie naar een of ander exotisch oord.

Het is niet dat ik mezelf niet zo belangrijk vind ofzo dat kinderen wel op de eerste plaats mogen komen : integendeel. Het is gewoon een fase die bij het leven hoort, en waar ik uithaal wat er in zit. En dat is nogal wat. Ik denk dat dat voor de meeste ouders zo geldt. Kinderen szijn geen huisdieren of hobby, ze zijn een onlosmakelijk onderdeel van (de voortgang van) het leven.

Niet dat ik iedereen die geen kinderen wil zielig of egoistisch vind, absoluut niet, maar ik ben wel heel blij dat ik er nooit over nagedacht of getwijfeld heb. Dan is er later ook niks om spijt van te krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
??? Waar zeg ik in vredesnaam dat iedereen kinderen moet willen ???
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik antwoord geef op de vraag WAAROM mensen kinderen willen, dan mag ik toch wel een paar redenen geven om kinderen te willen ?? Als je dat als propaganda ziet.....noua, te zielig voor woorden, maar vanwege je leeftijd zij het je vergeven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 ter compensatie van de min
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Marleen zegt helemaal niet dat je kinderen MOET willen.
ninteddy, je moet het nog maar eens lezen !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Marleen doet een mooi pleidooi waarom kinderen voor HAAR waardevol zijn. Dat mag iedereen voor zichzelf weten hoor Ninteddy... En dat is maar goed ook. Ik ben heel blij dat mensen die geen kinderen willen, ze tegenwoordig ook niet meer hoeven te krijgen.
Omdat bij de meeste vrouwen op een bepaald moment de biologische klok gaat tikken. Ik zie dat nu bij mijn dochter van 25 ook. Je moet er als vrouw in ieder geval over nadenken of je kinderen zou willen of niet , omdat je ze na een bepaalde leeftijd niet meer kunt krijgen. In jouw leven passen misschien geen kinderen, maar in het leven van heel veel anderen wel. Je noemt alleen de 'nadelen' van het hebben van kinderen; maar voor anderen is een kind krijgen en het mogen opvoeden iets geweldigs. En gelukkig leven we nu in een tijd dat ieder die keuze bewust kan maken. Behalve dan mensen die graag kinderen zouden willen maar die ze niet kunnen krijgen.
Dus als jij er geen probleem mee hebt dat jij ze niet wil, is het ook geen probleem dat een ander ze wel wil.
Ik ben overigens moeder van een dochter en pleegmoeder geweest van 2 meisjes en 2 jongens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als ze later oud zijn hebben ze iemand die voor hun wil zorgen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat genen sterker zijn dan verstand. Resultaat is al meer dan 6 miljard kinderen op deze planeet.

Daarbij gelden in andere landen andere reden: kinderen kunnen je helpen bij je werk, en kinderen zorgen later voor je als je ouder bent. En kinderen hebben geeft status in sommige culturen. En zo zijn er nog wel meer argumenten voor (maar ook tegen).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voortplanting is een heel basale behoefte van levende wezens. Juist een beslissing om je *niet* voort te planten is bijzonder.