Ik pieker en voel me angstig om de vraag of ik lesbisch ben. Wat is dit?

ben ik een onzekere jongvolwassene, ben ik depressief of wat ben ik. Voel me angstig als ik me hiermee bezig houd. Heb ik een angststoornis ofzo? Ben ook bang voor de toekomst.. Kon hier eerder over fantaseren maar nu niet meer.

Weet jij het antwoord?

/2500

Nee, volgens mij is het allemaal heel normaal. Iedereen is op een gegeven moment er mee bezig om erachter te komen wie je nou eigenlijk bent en hoe je over bepaalde dingen denkt. Wat jij beschrijft, met bang voor de toekomst, is iets wat ik herken uit de tienerjaren en maken de meeste van ons wel mee. Niks aan de hand, rustig aan doen en je komt er allemaal vanzelf achter. Als het echt te erg begint te worden is het misschien handig om mensen in vertrouwen te nemen om hier samen uit te komen.

Ik denk dat je nog jong ben als je eerste gevoel bij een mrisje lig kan het Zijn dat je lesbisch ben maak je geen zorgen

Hoe kut het klinkt ik denk dat je gewoon in de puberteit zit hoort er bij komt goed;)

Het is heel normaal dat je dat denkt. Maar over het algemeen is het niet eng om lesbisch te zijn. Als je je hard maar volgd als je een leuke jongen ziet moet je niet denken ''ooooh ik ben misschien wel lesbisch dus ik mag hem niet leuk vinden.'' blijf je zelf en als je lesbisch word is dat zo maakt jou dat uit. Probeer er zo min mogelijk aan het denken en het komt goed.

Je moet je afvragen waarom je bang zou zijn als je lesbisch bent. Ga dat eens bekijken. Want is Lesbisch zijn nu echt zo anders, dan hetero zijn? Eigenlijk niet. - je valt op een mens. ( doen hetero's ook) - je valt op een persoonlijkheid ( doen hetero's ook) - je voelt je aan getrokken tot een bepaalde lichaamsbouw (hebben hetero's ook) Er zit eigenlijk geen verschil tussen hetero's en lesbienes, (misschien alleen maar voordelen, kleding, make-up, altijd voldoende chocola in huis) Misschien komt je angst meer van het feit dat je denkt dat misschien de omgeving het moeilijk vind om te accepteren. Ik zou gewoon eens informeren hoe ze hierover denken. Maar het belangrijkste is dat JIJ gelukkig bent. Er is niets zo erg als in een relatie te zitten, alleen om je omgeving gelukkig te houden, Ik zou zeggen fantaseer er lekker op los, en bedenk je je hoeft niet te kiezen wat je bent, het mag ook allebij. ;-)

De kunst is juist om daar niet over te piekeren omdat dit geen effect heeft op jouw toekomst alleen dat dit doodvermoeind is. Aan de andere kant is twijfel een normaal iets in een leven. Zeker als je voor een keuze staat waarvan je zelf nog niet snapt waar jouw lichaam en geaardheid zich naar gaat richten. De angst is een emotie die je in jezelf maakt en soms kan het helpen om er met iemand over te praten die je vertrouwd. Misschien hoor je dan dat anderen dit soort twijfels ook hebben en dat je daarin helemaal niet uniek bent. Hoort het bij een normale levensfase en heb je het gemiddeld iets meer dan een ander dat je last hebt van het piekeren. Deel jouw gedachten en behoeften met een ander en blijf er niet mee rondlopen in jezelf. Ik wens je wijsheid en rust in je bol.

Ik herken wel wat je schrijft. Ik zat heel erg met mezelf in de knoop,met die vragen toen ik ongeveer 19-20 was. Vooral de vraag en toen angst ben ik lesbisch?? Ik heb er bewust voor gekozen om het toen uit te zoeken,en ben toen mega verliefd geworden op een jonge vrouw,inmiddels wonen wij nu alweer 5 jaar samen en zijn we 10 jaar bij elkaar. Het was eng in het begin,maar ik ben blij dat ik uit de kast ben.Ben gelukkiger dan ooit en de omgeving vat het goed op. We zijn niet anders dan anderen. Meid, het maakt niet uit als je lesbisch,hetero,zwart paars of wit bent. Misschien heb je negatieve denkbeelden erover ( hoe zal de omgeving reageren etc etc) maar andere mensen kunnen daar weel heel anders over denken en het niets uitmaken dat je misschien lesbisch bent. Acceptatie voor jezelf doet wonderen. En je omgeving de tijd gunnen om er aan te wennen. Heel veel sterkte met deze worsteling "There's nothing wrong with loving who you are" She said, "cause he made you perfect, babe"

Niemand weet hoe de toekomst eruit ziet dus in die zin is het voor iedereen onzeker. Het is wel lekker om erover te dagdromen natuurlijk want een mens moet wat te dromen hebben :) Als jij erover piekert dat je lesbisch bent is het antwoord nee. Er zijn meerdere oorzaken om bang te zijn voor de toekomst. Zit je in een nare situatie waar je geen uitweg in ziet? Voel je je altijd zo rot of heeft het een oorzaak en zie je daarom alles in een ander daglicht? Ben je voor meerdere dingen bang? Het nu is de basis voor je toekomst. Als je het nu niet prettig voor je is zal je naar morgen of volgend jaar ook met andere ogen kijken. Je kan dus beseffen dat dit een momentopname is van het plekje waar je nu staat in je leven. Door dit zo te zien maakt het de ervaring niet rooskleuriger maar kan je het wel loslaten en loskoppelen van wat er nog voor je in het verschiet ligt. Het nadeel ervan is dat je op deze manier (onzekerheid en angst) jezelf voorbij gaat lopen en mentaal zo zwaar belast dat je een vicieuze cirkel gaat ontwikkelen en dan word het wel lastig om dingen anders te zien omdat je de lijn van wat je nu beleeft doortrekt naar je toekomst. Probeer voor jezelf een antwoord te vinden waaraan je precies twijfelt, en waarom dit zo is. Praat er met andere over en zoek hulp hierbij als het voor jou zoveel bepaald dat het belemmerend voor je is. Accepteer jezelf zoals je bent of eventueel zal zijn, en verzet je hier niet tegen. Dat scheelt een heleboel! Twijfels over je geaardheid zijn normaal (kijk maar eens bij dit onderwerp op deze site) maar laat het geen heet hangijzer worden. Het gaat er niet om WAT je bent, maar het gaat erom WIE je bent. Nu ben je onzeker en angstig, maar dit doet niets af aan jou als persoon! Zo is het ook met andere dingen..... Succes!

Dit is heel normaal

Hoi, Wat jij hebt is zeker geen angststoornis. Ik denk dat jouw probleem onder "identiteitscrisis" valt. Je twijfels over je sexuele geaardheid horen daar ook een beetje bij. De meeste mensen hebben dit in de puberteit wel een beetje. Soms wat later, als jong-volwassene (adolescent). Als het goed is komt alles wel weer op z'n pootjes terecht. Maar mocht je er toch echt niet uitkomen, en de problemen worden niet minder maar juist erger, twijfel dan niet om eens bij de GGZ aan te kloppen. (Geestelijke Gezondheidszorg). Daar hebben ze ook een afdeling voor jong-volwassenen. Ze helpen je met je problemen en leren je hoe je er beter over kunt praten, zodat je er op den duur beter mee om kunt gaan. Het laatste wat je wil, is dat je uiteindelijk wél een bepaalde stoornis gaat ontwikkelen, omdat je niet op tijd hulp hebt gezocht.

Vervelend, piekeren en angstig zijn. Wat het is, in mijn ogen heel normaal menselijk gedrag. Schiet je daar wat mee op? Dat weet ik niet immers het zijn gevoelens en of die nu juist of onjuist zijn maakt niet uit ze zijn er. Ik denk dat de makkelijkste oplossing is om te zeggen voor jezelf, ik ben een vast te stellen periode lesbisch (bijv. 2 weken). Waarschijnlijk zul je dan zien dat je precies dezelfde persoon blijft, het enige wat (zou kunnen) veranderen is de manier waarop je naar voor jouw interessante personen kijkt. Na afloop van deze periode hoef je niet meer te piekeren of angsten. Blijf niet hangen in ik ben lesbisch of ik ben hetero, sta gewoon open voor liefdevolle mensen. Wat je was, hoef je morgen niet meer te zijn, wat je morgen bent weet je niet, alleen het hier en nu telt. Er is niks mis met lesbisch/homo/bi zijn als het maar met respect gepaard gaat.

Lesbisch zijn is geen ziekte, het is ook niet levensbedreigend. Eigenlijk gebeurd er vrij weinig. Het is net zo gevaarlijk als blond haar hebben. No problem. Gewoon kalmeren, er is niets aan de hand

Je angst waarschijnlijk omdat je denkt dat je dan buiten de boot valt en je als "anders" beschouwd wordt door mensen om je een. Maar juist als je jezelf durft te zijn hebben mensen meer respect voor je, want wil niet iedereen zichzelf zijn? Als jij zulke gevoelens hebt naar andere vrouwen, ga dan op onderzoek uit en praat eens met wat van die vrouwen Dan merk je vanzelf hoe of wat, want blijkbaar is dat een kant die jij opmoet... Niet piekeren maar afleiding zoeken. Ga actief op zoek naar een oplossing nog voor een probleem echt een probleem gaat worden als het kan, des te minder tijd blijft er over om te piekeren... http://lesbisch.startpagina.nl/ heeeeeeeeeeeeeleboel links hier... Leef je uit :-)

Je bent niet lesbisch, neem dat van mij maar aan ;) Je bent gewoon onzeker op het moment.. Doe goede dingen en ontspan eens wat. Ga lekker zwemmen of een keer in bad. Onder de zonnebank helpt ook heel goed!! Verder moet je zorgen dat je sterk in je schoenen staat. Praat met iemand van GGZ ofzo over je problemen. Probeer je niet te druk te maken en richt je op positieve dingen. Onthoud 1 ding: Geduld is een schone zaak en de tijd zal het wel leren joh. Relax!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100