Wat kan ik doen aan mijn eigen jaloezie?

Ik ben altijd bang, wanneer mijn vriendin mij niet ziet, ze interesse in mij kwijtraakt en troost zoekt bij anderen en mij niet mist.

relatieduur: 2 jaar

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (6)

Het is belangrijk om erachter te komen waar je jaloezie vandaan komt. Ben je bijvoorbeeld eerder gekwetst geraakt? Dit kan zowel gebeurd zijn in een vorige relatie als bij vrienden of familie.
Ben je erg onzeker over jezelf? Zo ja, waardoor komt dat?
Ben je bijvoorbeeld bang dat je niet mooi of succesvol genoeg bent voor haar?
Is je vriendin misschien eerder niet te vertrouwen geweest of heb je het idee dat ze niet te vertrouwen is? Misschien zie je haar flirten met andere jongens, wat jij geen prettig idee vind.

Zodra je erachter bent gekomen waarom je jaloers bent, kun je deze oorzaak aan gaan pakken.
Zo kun je een assertiviteits- of faalangstcursus gaan volgen om wat steviger in je schoenen te komen staan en wat meer zelfvertrouwen te ontwikkelen.

Het belangrijkste van alles is om er met je vriendin over te praten. Zeker als zij dingen doet die jij niet prettig vind, kun je dit aangeven zodat jullie duidelijke afspraken kunnen maken en zij rekening met jou kunt houden.
Tevens kan zij jou geruststellen; jou vertellen hoe mooi en succesvol zij jou vindt, hoe gek ze op je is en dat ze natuurlijk nooit een ander zal willen.

Probeer er niet alleen in te staan. Dit is een probleem die tussen jullie speelt, aangezien jaloezie invloed op de relatie kan hebben. Praat er samen over, uit je gevoelens, wees eerlijk. Zo kunnen jullie er samen, en desnoods met professionele hulp erbij, aan werken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel je gevoelens met haar, zeg dat je hier mee zit. Vraag aan haar of ze elementen mist in je relatie. Zorg daarnaast dat je interessanter wordt als je zo onzeker bent of je wel interessant genoeg bent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als jij jaloers bent, dan houd je niet van haar. Waar liefde heerst, is geen plaats voor jaloezie. Denk eens na waarom je haar wilt, welke redenen je hebt om van haar te houden, en of het niet slechts de begeerte is?
Jaloezie is een heel slecht iets in relaties, en het maakt alles stuk. Juist omdat het geen liefde meer is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
goed dat je vraagt wat jij eraan kunt doen, in plaats van klaagt over mogelijk losbandig gedrag van je vriendin. en goed dat je je in het vraagstuk verdiept - hoe meer je erover weet hoe beter je er iets aan kunt doen.

jaloezie is vrijwel altijd een vorm van angst, maar lang niet altijd realistisch.

Misschien kun je simpelweg besluiten haar meer te vertrouwen. En jezelf: dat je leuk genoeg bent zoals je bent. En vertrouw erop dat ze van je houdt zoals je bent (na twee jaar heeft ze dat vast al eens gezegd, probeer dat te gelóven)

Of zit het m er ook in dat je zelf niet genoeg te doen hebt met je tijd en mensen om je heen (neem er een hobby bij) waardoor je het haar sneller kwalijk neemt als zij wél dingen doet en bespreekt buiten jullie relatie om (lijkt me heel gezond en noodzakelijk).

Heb je deze vraag ook aan haar voorgelegd, misschien heeft ze tips (vast wel) en daarnaast is het verdiepend en dus verstevigend voor je relatie om samen aan dit soort dingen te werken.

Weet je waarom ze ooit verliefd op je werd en heb je die eigenschappen nog springlevend, danwel heb je nieuwe interessante dingen op touw gezet. Misschien kak je inderdaad wel een beetje in, gooi dan de bezem erdoor! Bijvoorbeeld Samen op dansles, Verrassingsconcert boeken, weekendje weg, spontane picknick aan de waterkant, eventueel met een leuke film op minidvdspelertje..

succes en plezier gewenst
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zou het kunnen dat jaloezie ontstaat door een gebrek aan zelfvertrouwen. Bang om de ander kwijt te raken, dus bang om niet goed genoeg te zijn, maar als je echt van de ander houd gun je diegene het geluk en als ze gelukkiger zijn bij een ander, hou je echt van ze.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het heeft meestal met onzekerheid te maken, dat jij je niet voldoende waard voelt!

Slim om de kracht van positief denken te gaan ontdekken!

Elke avond voor dat je gaat slapen zeg je regels op;

"Ik ben vól zelfvertrouwen en zéér verdraagzaam in mijn relatie!"

Een keer of 7/8 achter elkaar! Elke dag!

Overdrijf een beetje bij het opzeggen en probeer te zien (visualiseren) hoe vol zelf vertrouwen jij bént! Hoe verdraagzaam jij bént!

In het begin kan het moeilijk zijn maar als je er serieus mee door gaat, zul je merken dat het gevoel of de situatie die jij je er bij voorstelt, echt gaat voelen tijdens het opzeggen van deze regels. Vooral dan mee door gaan en dan krijgt het z'n uitwerking in het dagelijkse leven.

Denk je;'Hé, nu gaat het beter.'

Ga dan vooral nog een tijd door met deze regels!

Gebruik nooit het woord in regels waar je last van hebt, zoals jaloezie o.i.d. want dan houd je het in stand.

Het werkt écht! Het is de kracht van het positief denken.
Jij zaait in je onderbewustzijn en dan zul je oogsten!
Vertrouw!

Succes met dit lastige stuk, maar ga wéten dat het over zal zijn! Dat is het begin!