hoe kan ik leren me emotie te uiten

ik kan mijn emotie niet uiten en mijn relatie staat op het punt te knappen doordat ik het niet kan uiten

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Mijn relatie is erdoor kapot gegaan, en ik heb nu ook veel aan de antwoorden.

Maar wat ik uit mijn eigen ervaring kan zeggen is dat je niet de schuld ALLEEN bij jezelf moet zoeken, niet dat het de schuld van je partner is, maar doordat ik de schuld alleen bij mezelf legde durfde ik nog minder mijn emoties te uiten.

Ik heb het vaak tegen mijn vriend verteld, maar hij heeft me er niet mee geholpen. Ik denk dat dat zijn fout was, maar ik zou het er zeker met je partner over hebben. Zeggen dat je het heel lastig vind, en vragen of hij/zij je misschien kan helpen, of je het samen kan doen. Want iedereen heeft zijn minpuntjes.

Wat bij mij heeft geholpen (al is de relatie wel over) was denken, het kan toch niet heel veel erger. Wat kan er gebeuren als ik mezelf wel uit? Jezelf gerust stellen is heel belangrijk.

Ook kan je misschien je gevoelens op papier zetten, als je goed in schrijven bent. Lastig uitleggen waarom, maar als je een emotie voelt krijg je allemaal gedachtes door elkaar, en uiteindelijk weetje niet meer wat je denkt, waardoor je denkt: Laat ik t niet uiten, want het heeft geen zin, ik word er zelf ook gek van, dus hij/zij ook.
Als je alles opschrijft kan je jezelf overzien.

Ik weet niet of je er iets aan hebt, want emotie is ook een van mijn zwakke punten. Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

probeer uit te vinden hoe je bij je gevoel komt. Bij sommige mensen helpt praten, bij anderen schilderen, bij andere zingen enzovoort. Ook kun je oefeningen doen om meer contact te maken met je emoties. Het ligt er een beetje aan hoe je in elkaar steekt wat een goede manier voor jouw kan zijn.

Toegevoegd na 55 seconden:
Als het al heel lang niet lukt, en het is echt een probleem in je leven, zou misschien een vorm van therapie je kunnen helpen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het is goed om over je emoties te praten en ze te uiten. Opkroppen is een belangrijke reden van stress. Het erkennen en accepteren van je gevoelens is vaak een belangrijke eerste stap. Een simpele tip om je emoties te uiten (en ze gemakkelijker los te laten) is om ze op te schrijven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Werkt typen ook?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hahahah jij bent zeker de leukste thuis
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Altijd ;)
Je hebt wel emoties, anders zou je deze vraag niet stellen.

Zelf ben ik ook niet zo emotioneel, dat werd vroeger in de opvoeding niet gestimuleerd.

Het is iets wat je moet leren en wat niet zomaar komt.

Dat gaat in vier stappen:
1]Herken de emotie: welke emotie is getriggerd? Benoem die voor jezelf.
2]Erken de emotie: Waarom is de emotie terecht? Waarom mag jij die voelen? Wat is de aanleiding?
3]Hanteer de emotie: de emotie bestaat uit gevoel, gedachten en gedrag, schrijf deze op en beoordeel je gedachten in de emotie.
4]Deel de emotie: Na dit voorbereidende werk ben je klaar om je emotie te delen met iemand die daar ruimte voor heeft. Vertel de aanleiding en hoe je dat doet voelen. Vertel ook waar je bang voor bent dat er zou kunnen gebeuren. Probeer de reactie van de ander te zien als oprechte steun (in plaats van een reactie die zegt dat je niet mag voelen).

En je weet dat het niet raar is een psycholoog daarbij om hulp te vragen?
En dat je die ook - voor een groot deel - vergoed krijgt?

Als jouw relatie ziet dat je er aan wil werken op een serieuse manier, dan is dat waarschijnlijk al een stap in de goede richting.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maak kaartjes met de verschillende emoties erop geschreven. Draag die kaartjes altijd bij je.
Als je je verstoord voelt (een emotie voelt) pak je de kaartjes en zoek het kaartje dat bij je gevoel past.

Vervolgens zeg je hardop: 'ik ben ........' (invullen welk woord op het gekozen kaatje staat.)

Zo leer je een brug bouwen tussen wat je voelt en wat je zegt ofwel uit.
Na een tijdje zul je de kaartjes steeds minder nodig hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien is een assertiviteitstraining iets voor jou.
In zo'n training leer je je gevoelens niet langer op te kroppen en op een assertieve manier je gevoelens en emoties te uiten,waarbij jij en je omgeving prettig bij zullen gaan voelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Teneerste spreek erover met je partner en zeg dat je eraan wil werken ,ondertussen kan je proberen voor jezelf je emoties onder woorden te brengen door die op papier te gaan zetten en af en toe bekijk je die notities en na een tijdje zal het stukken makkelijker gaan om je emoties te tonen of uit te spreken ,ook zegt een klein lief gebaar zoveel meer als honderden woorden dus af en toe eens een kusje op haar neusje of zijn neus ,eens over het haar strijken ,eens gek durven doen en je partner valt weer totaal voor je ,bekijk dit niet te drastisch ,je moet niet compleet alles veranderen maar af en toe eens attent zijn of eens haar of zijn hand nemen ,spontaan zoiets doen en zeker niet omdat het zo moet ,dit moet recht uit het hart komen en als je dit allemaal gaat opschrijven ,dan ga je er de volgende keer wel de goede woorden voor vinden !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou zeker je partner ook hierin betrekken.
Op een andere manier proberen te communiceren, je partner zou je meer vragen kunnen stellen en dan niet alleen maar 'zuigende' vragen maar meer over het gevoel dat bepaalde situaties bij je oproepen.
Die vragen zou je dan ook moeten beantwoorden en natuurlijk is dat moeilijk, als je het niet kan, maar hiermee zet je wel een eerste stap naar gesprekken die vanuit jezelf komen zonder dat er steeds gevraagd hoeft te worden.
Wees wel eerlijk, geef geen antwoord wat je denkt dat je partner horen wil.
Laat de vraag op je inwerken en vraag jezelf af WAT er gevraagd wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
niet bang zijn,,je bent goed zoals je bent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ga met iemand over praat die je goed kent of die je vertrouwd
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ze je niet accepteerd zoals je bent dan ben je beter af zonder haar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien is emotioneel lichaamswerk iets voor je?

Daar leer je heel goed om emotie te uiten!

Tik het in bij Google met je woonplaats om bij jou in de buurt dit soort trainingen te kunnen vinden.

Toegevoegd na 53 seconden:
Wanneer je relatie nu op knappen staat, kun je dit als 'ruimte' vragen om het te leren.

Toegevoegd na 6 minuten:
Mocht je vanuit jezelf pogingen willen doen, door vooraf gaande antwoorden,
probeer het dan onder het eten, dan staat nl. het 'kanaal' van het uiten open en dan lukt het vaak beter!

Niet voor niets worden besprekingen vaak in een restaurant gepland tijdens een lunch o.i.d..
Je spreekt dan echt makkelijker!

En begin eens met het gelóven dat je wél ópen bent!
Zolang jij bedenkt;'Ik kan het niet.' Rem jij je zelf af.

Als je bedenkt;'Ik kan het en ben open.' Zul je mogelijk open worden.

Ga het aan! Het is de moeite waard voor jezelf!
Daarnaast voor je relatie.

Succes!