Wat is het verschil tussen zenuwen en vlinders in je buik?

Als ik bij mijn bijna vriend ben, voel ik kriebels in mijn buik. Het probleem is alleen dat ik het verschil niet weet of het zenuwen zijn of de vlinders in je buik van verliefdheid. Is er eigenlijk wel een verschil? en is het normaal dat je zenuwachtig bent bij je (bijna) vriend?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.6K
Antoni
9 jaar geleden
Chemisch-biologisch gezien zal er zeker een verschil zijn, maar mijn indruk (na het lezen van de toelichting) is, dat je meer een sociaal-psychologisch verschil zoekt. In ieder geval is het een interessante vraag. + 1 voor je vraag! Ik ben benieuwd naar de antwoorden!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik denk bij zenuwen eerder aan negatieve gevoelens dan bij vlinders. Volgens mij kunnen vlinders niet negatief te interpreteren zijn, al is zijn ze een vorm van nervositeit.
Ivana
9 jaar geleden
Bij zenuwen is er vluchtgedrag, geestelijk of lichamelijk.
Bij vlinders in je buik is er een verlangen tot toenadering.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Precies @Ivana, dat is het! en dus : vertrouw op je gevoel...
Ivana
8 jaar geleden
@jodokus. Ja, je moet het beiden hebben meegemaakt. Zo is het leven, aan het eind weet je precies hoe het in elkaar zit. :)

Het beste antwoord

Ten eerste: Ja, het is volkomen normaal dat je zenuwachtig bent bij je (bijna) vriend. Jullie kennen elkaar nog maar net, of zijn nog maar net verliefd, dus als jullie elkaar zien is dat heel spannend. 99% van de mensen die verliefd zijn, voelen dit.

Lichamelijk gesproken is er niet tot nauwelijks verschil tussen vlinders in je buik voelen en nerveus zijn, en overigens ook niet met bang zijn of veel andere emoties. Het betekent gewoon dat er veel adrenaline vrijkomt.

Welke uitleg je hieraan geeft, is psychologisch. Als een vreemde zich naar je toe buigt met een mes, krijg je bijvoorbeeld een stoot adrenaline en begrijp je daaruit dat je bang bent. Als je bijna vriend zich naar je toe buigt om je te gaan zoenen, krijg je dezelfde stoot adrenaline maar begrijp je daaruit dat je vlinders in je buik hebt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Antoni
9 jaar geleden
Er komt niet alleen adrenaline vrij, maar ook allerlei andere chemische stoffen. Ik hoopte dat iemand die andere stoffen ook in een antwoord zou vermelden met daarbij duidelijk de verschillen tussen vlinders en zenuwen, maar misschien is de vraagstelster wel tevreden met dit antwoord.
Annswers
9 jaar geleden
& uhmramon, mooie uitleg
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
uhmramon: Mooie beeldende uitleg. Begrijpt iedereen meteen wat je bedoelt! :-))
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ahh wat een opluchting! :) hartelijk bedankt ! fijne uitleg
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
hartelijk bedankt