Mijn dochter van ruim 17 wil het huis uit en op zich zelf te gaan. Wat kan ik als moeder doen om haar te helpen?

Toegevoegd na 5 minuten:
wil haar helpen dit mogelijk te maken

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ik weet niet hoe het zit qua financiële middelen, maar ik zou samen met haar een kostenberekening maken. Eerst en vooral: Aanschaffen van meubelen kost veel geld. Heeft ze deze al? Daarnaast komen nog de maandelijkse rekeningen, dokter- en tandartsbezoeken, belastingen, voeding, en wss nog vrije tijd, kledij en vnl ook sparen. Ik zou samen met je dochter een financieel plan opstellen. Ook is het belangrijk dat je rustig de tijd neemt om een woonst te vinden waar ze zich goed zal voelen. Succes!

Je kunt haar helpen door: te helpen met woonruimte te zoeken, inpakken van haar spullen, verhuizen, het op de hoogte stellen van de kosten die een eigen huishouding met zich meebrengt, samen zoeken naar betaalbare spullen en meubels (kringloop), eventueel financieel een bijdrage leveren, schilderen en/of behangen, leren koken, op de hoogte stellen van aan te vragen toeslagen, helpen bij het (verantwoord) alsluiten van abonnementen en verzekeringen, de was, adviezen en hulp waar ze zelf om vraagt.

Bronnen:
http://www.nibud.nl/uitgaven/wonen/op-jezelf.html

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100