Hoi.. Ik zit wat met vragen..

Ik ben nog maar een 6 maanden seksueel actief en neem nu nog maar één maand de pil. Dit is allemaal nieuw voor mij.. Ik ben sinds vandaag ongesteld, ben vrijdag gestopt en moet morgen alweer terug met mijn pil beginnen. Ik weet het allemaal héél goed maar heb mijn zondag avond laten meeslepen in het moment, ik heb onveilig seks gehad. Hij is zéér zeker klaargekomen in mij en ik vraag mij nu af hoe gevaarlijk dit kan zijn ? Kan ik zwanger zijn ? Hoe groot is die kans ? Wanneer ben ik op mijn vruchtbaarst ? Zou ik nu al bloed kunnen laten trekken voor het te laten nakijken of is dat nog te vroeg ? Alvast bedankt :-), groetjes..

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (4)

In de pilverpakking zit een papier bijgesloten, met de gebruiksaanwijzing en andere tips en vermeldingen van risico's.
LEES DIE! Daar staat het echt duidelijk in.
"Neem de eerste pil op de eerste dag van uw menstruatie. [...] Nadat u alle 21 pillen heeft gebruikt, stopt u zeven dagen. Gedurende een aantal van deze zeven dagen zult u waarschijnlijk bloeden.
U hoeft geen andere anticonceptie te gebruiken tijdens de pauze van zeven dagen, als u de 21 pillen tenminste correct hebt ingenomen en u met de volgende verpakking op tijd begint."

Bedenk: oppassen als je moet braken vlak nadat je de pil hebt ingenomen, en een maand condooms gebruiken als je bijvoorbeeld antibiotica moet gebruiken, want die maakt de pil onbetrouwbaar.

Maar als je netjes die pil geslikt hebt de afgelopen 3 weken (voor je stopweek) en morgen weer begint, is er niets aan de hand, de pil beschermt ook in de stopweek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je de pil inneemt zoals de bedoeling is, (zie bijsluiter) ben je ook in je stopweek al vanaf de eerste dag van de eerste pilstrip beschermd tegen zwangerschap.

Welk voorbehoedsmiddel je ook gebruikt, de kans dat je niet zwanger wordt is NOOIT 100 %, maar wel boven de 99 ofzo. Minimaal dus.

Je bent op je vruchtbaarst tijdens de dagen rond je eisprong, normaliter ongeveer tussen twee menstruaties in. Normaal gesproken echter onderdrukt de pil de eisprong. De bloeding die je hebt in de stopweek is ook eigenlijk een 'nepmenstruatie'.

Je kunt pas urine (bloed is niet nodig) laten testen op zwangerschap nadat je je maandelijkse bloeding hebt gehad, dus ca, twee weken na de eisprong cq dat je sex hebt gehad. Dat is echter aan de vroege kant, even wachten is beter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je de pil goed hebt ingenomen is er niets aan de hand.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je de pil slikt volgens de gebruiksaanwijzing, dus iedere dag rond dezelfde tijd, en bent begonnen op de eerste dag van de menstruatie, is hij meteen de eerste maand al betrouwbaar. Oók tijdens je stopweek.

Als je de pil slikt ben je nooit op je vruchtbaarst. Dat is het hele idee van de pil. De vruchtbaarste periode van een vrouw is rond de eisprong, en de pil zorgt er nou juist voor dat je die niet hebt. Dat betekent trouwens ook dat als je een pil vergeet, het niet te voorspellen is of en wanneer je een eisprong zult hebben, let daar dus goed op!

Je hoeft dus niets na te laten kijken, maar voor de volledigheid: nee, dat zou véél te vroeg zijn.

Over de kans dat je zwanger raakt: van de vrouwen die een *jaar* lang de pil correct slikken (en daar ga ik even van uit) worden er 5 van de 1000 alsnog zwanger. Ook de pil is niet 100% betrouwbaar. Overigens wel een stuk betrouwbaarder dan condoomgebruik.

Nu is er dus geen reden voor zorg, maar voor de toekomst: naast onthouding is de combinatie pil én condoom de beste bescherming tegen zwangerschap, waarbij het condoom je ook nog beschermt tegen ziektes.