Zijn internet dating sites wel zinvol?

Met de opmars van internet zijn dating sites als paddenstoelen omhoog geschoten.
De letters vliegen over en weer, en mensen worden verliefd van achter hun beeldscherm.
Er word veel geprojecteerd op het geschreven woord.

Dan komt de ontmoeting!
Vaak blijkt dit niet helemaal het plaatje te zijn wat men bij het geschreven woord had.
En zo valt men terug van grote hoogte weer achter het beeldscherm.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Op je vraag of datingsites zinvol zijn, kun je je afvragen op welk gebied ze zinvol zijn en zou je het begrip zinvol duidelijker moeten definiëren, omdat zinvol een heel erg objectief begrip is. Wat de een zinvol vind, hoeft de ander totaal niet zinvol te vinden. En wat moet de zin ervan zijn, tijdverdrijf, vriendschap een bestendige relatie?

In bepaalde opzichten zijn datingsites absoluut zinvol, kijk eens hoeveel er gebruik van gemaakt wordt, heel veel mensen zitten uren achter hun computer op datingsites te speuren. Dat ze als paddenstoelen de grond uitschieten, komt simpel weg door vraag en aanbod. Er is blijkbaar heel veel vraag, kijk maar hoeveel mensen zich ervoor hebben aangemeld. Dus voor heel veel mensen is het blijkbaar een zinvol tijdverdrijf, anders zouden zij waarschijnlijk wel iets anders gaan doen.
Er zijn genoeg verhalen dat mensen via datingsites hun droompartner hebben gevonden en daar nu een bestendige intieme relatie mee aangegaan zijn, dus voor die mensen is de datingsite absoluut zinvol gebleken.
Soms zijn de personen die via een datingsite iemand hebben ontmoet tot de conclusie gekomen dat zij niet als partners door het leven willen, maar kan er wel een hechte vriendschap ontstaan. je hebt in de geval misschien niet gevonden wat je zocht, maar een goede vriendschap kan ook heel veel waard zijn, dus ook voor die mensen denk ik dat het wel zinvol is (geweest).

Is een datingsite zinvol als uit 1 op de 1000 contact die worden gelegd een intieme relatie ontstaat of ligt die grens ergens anders, bij 100 op de 1000 of bij 900 op de 1000? Ik denk dat het ervan afhangt bij welke groep jij hoort. Degenen die nu een relatie hebben met iemand die zij op een datingsite hebben ontmoet, zullen ongetwijfeld zeggen dat het voor hen zinvol is geweest. Voor de mensen die een groot aantal contacten is aangegaan, maar bij wie het niet tot een positief resultaat heeft geleid, zal het antwoord wellicht anders zijn. Wellicht hebben zij de tijd die zij hebben doorgebracht op een datingsite toch als zinvol ervaren, ondanks het feit dat zij misschien niet hebben gekregen waar zij naar op zoek waren.

Dus de vraag of het zinvol is, is per persoon helemaal verschillend. Heb jij de tijd en de energie die jij erin steekt over om via een dergelijke site contact te leggen, te mailen en uiteindelijk mensen te ontmoeten, die vaak zullen tegenvallen, maar wellicht uiteindelijk tot je droompartner zullen leiden?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Veel ensen vinden elkaar door het internet.En zoals je zegt is het eerste echte ontmoeten vaak een teleurstelling.De makkelijkheid waarmee men dates afspreekt maakt echter veel goed.

Je spreekt wel met een bepaald beeld met iemand af.Dit valt,als je er teveel van verwacht,vaak tegen maar na een paar mislukte dates weet je dat je je oordeel pas moet geven als je een paar drankjes met elkaar gehad hebt.

Ik heb mijn huidige vriendin ook via een datingsite ontmoet en al was er van beide kanten een ander beeld gevormd,het was in grote lijnen wat we van elkaar verwacht hadden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze vervullen in een behoefte, dus in die zin zou je kunnen zeggen dat ze nuttig zijn. Maar soms zie je bij een eerste ontmoeten al, dit gaat hem/haar niet worden, terwijl je dan al veel energie hebt gestopt in het mailen. Ik denk dat het beter als het eerst qua uiterlijk en uitstraling en leuke interactie blijkt te klikken, dan dat je volledig intellectueel hebt uitgedokterd wie in theorie jouw beste partner zou zijn.

Toegevoegd na 10 minuten:
Tja, toch niet helemaal wat ik bedoelde. Ik denk dat het erop neer komt dat dating sites m.i. goed zijn als ze de drempel tot contact verlagen. Dat is w.s. toch vaak wat mensen van een relatie weerhoudt, dat ze gewoon niet vaak genoeg potentiele partners ontmoeten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt het ook anders bekijken: doordat je eigenlijk alleen contact per e-mail hebt is het vaak makkelijker om open te zijn, je ziet niet direct de reactie van de persoon tegenover je.
Het lijkt me dat je elkaar op die manier echt leert kennen, je kunt dus verliefd worden op de persoon zelf, zonder eerst alleen op het uiterlijke plaatje af te gaan.

Mijn broer is getrouwd met zijn internetvriendin en mijn zusje woont samen met haar internetvriend, dus het kan wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het nadeel van deze sites is vaak,dat je moet betalen.Het inschrijven is gratis,maar wil je reageren kost het je dus geld.En dan heb je natuurlijk nog steeds kans dat je word besodemieterd.Je hebt overal fakers,dus ook op die sites.Naruurlijk zijn er ook relaties uit onstaan zoals je kan lezen uit andere antwoorden,maar je weet niet welke sites betrouwbaar zijn.Maar is dat niet overal...dat het plaatje niet bij de persoon hoort?Kijk eens op chatten.nl...meer dan de helft zijn daar fakers,en dat heb je wel op elke site waar je een profiel kan aanmaken...helaas.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij zijn inmiddels alweer bijna zeven jaar getrouwd, en heel gelukkig met elkaar. We hebben elkaar leren kennen via een datingsite. Destijds (acht jaar terug) was het nog een beetje taboe, maar inmiddels weet ik van veel stellen om me heen dat ze elkaar op die manier hebben leren kennen.

Ik zeg dus ja!

Ik zie het niet anders dan iemand leren kennen in de kroeg of op de sportschool. In eerste instantie doen zo veel mensen zich mooier voor. Zelfs als je nergens over liegt, doe je in het begin van een relatie extra je best om goed over te komen. En dan bestaat het risico dat je helemaal verliefd wordt en later terugvalt van grote hoogte. Dat is het risico van de liefde, niet specifiek van internet.