Is het mogelijk om teveel liefde krijgen?

Mensen die in hun jeugd geen liefde hebben gekregen krijgen daar later vaak problemen mee.
Maar kun je, bijvoorbeeld in je jeugd ook teveel liefde krijgen en daardoor later in de problemen komen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.9K

Het beste antwoord

Misschien niet te veel liefde.
Maar wel - vast goedbedoeld en uit liefde - te veel bemoeienis en te veel bescherming en te veel verwenning.

"Ik zou je in een doosje willen doen".
Dat is geen liefde, dat is bezitterigheid.

En aan/door bezitterigheid en aan betutteling gaan veel relaties stuk en worden veel kinderen bedorven.
Mensen die hun kinderen niets kunnen weigeren of voortdurend alles vergoeilijken met "ach het is maar een kind", die denken vast dat ze dat uit liefde doen.
Maar bij liefde hoort ook: loslaten, niet bezitten, niet verwennen, niet betuttelen.

Je hoort je kinderen op te voeden tot zelfstandige wezens en volwassen personen.

Ik ken volwassenen die maar niet los kunnen komen van hun ouders. Mannen en vrouwen die geen beslissing durven nemen zonder hun pa en/of ma te raadplegen. Vrouwen die een haat-liefde verhouding hebben met hun moeder.
Dat lijkt mij niet goed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mooi, volledig en goed onderbouwd. +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bedankt

Andere antwoorden (16)

Niet teveel liefde, maar wel teveel aandacht.
Sommige kinderen krijgen zoveel aandacht, de ouders zitten er vreselijk bovenop en ze worden jarenlang "gepamperd", ook als dit niet meer nodig is.
Dit worden niet allemaal zelfstandige volwassenen, en komen daardoor dus ook min of meer in de problemen.
Deze mensen zijn gewend dat ze veel aandacht krijgen, dat alles voor ze wordt gedaan, en zullen dus ook ervan uit gaan dat dit altijd zo zal blijven gebeuren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
eens +
Men zegt :Liefde is blind.
Nu als er een 'te' voor liefde staat kan het al vlug uitmonden in verwenning...en verwende kinderen zijn meestal geen gelukkige kinderen en worden zelden gelukkige volwassen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat kan.

Als je in je jeugd teveel beschermd werd door liefde van je ouders, kun je er op een later tijdstip wel eens onaangegaam hard achterkomen dat de wereld niet alleen uit liefde bestaat.

De bescherming is er ineens niet meer of nog in mindere mate, en het blijkt dat je moet knokken voor je bestaan.

Als je dat niet gewend bent, zal dat niet meevallen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed antwoord, Conan : als je altijd tóch nog een laatste kans kreeg door de liefde die je ouders voor je hadden, valt het niet mee, als je, als volwassene, na een uitglijer overal de deur voor je neus dichtgeslagen krijgt. Dikke plus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
eens! +
alles waar te voor staat is niet goed. ik neem aan dat dat ook hier voor opgaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, liefde kent geen hoeveelheid. Je houdt van iemand of niet. Er is wel een verschil in liefde b.v. voor je kind of voor je partner, familie enz.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Liefde kan heel benauwend werken, ik heb ooit een relatie gehad met een aardige jongen maar die was overbezorgd en deed in mijn ogen teveel dingen die ik zelf wel kon doen.
Hij paste te goed op mij en daar kon ik niet tegen.
Dus te veel liefde kan ook heel beklemmend werken en dan is het ook niet goed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eigenlijk hoeft liefde niet bij voorbaat te betekenen dat je voortdurend beschermd word, er voortdurende zorgen over je worden gemaakt in bepaalde situaties en je weinig zelfstandig kunt zijn. Teveel liefde ook niet.

Wat ik wel denk, is dat een teveel aan liefde kan betekenen dat bijvoorbeeld in je jeugd, iedereen van je houdt en/ of om je geeft. Iedereen. Elke buur, elke juffrouw op de creche en kleuterschool, ieder familielid, ieder gezinslid, ieder dier, iedere voorbijganger op straat.

Ik denk als dat een kind nooit leert dat er ook mensen zijn die niet bij voorbaat aardig en vriendelijk met je omgaan, en zelfs zonder of met goede reden vervelend kunnen zijn, een zeer vertekend beeld van de wereld krijgen.
Dat kan zeker problemen opleveren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
teveel liefde bestaat denk ik niet , teveel bescherming en koestering wel . en dat zorgt ervoor dat je wat minder goed voor jezelf kan opkomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Liefde kun je gewoon niet teveel geven, het is een heel mooi en bijzonder iets.

(Maar je moet het niet verwarren met verwennen enzo of liefde geven op een verkeerde manier. Dat kan wel schadelijk zijn natuurlijk)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het eerlijke en oprechte liefde is, dan is het niet mogelijk om teveel liefde te geven.
Want liefde laat juist vrij, zorgt dat een ander zich kan ontwikkelen, en benauwd en beklemd niet.
Wordt er niet voldaan aan het bovenstaande, dan is het geen liefde meer, maar meer een vorm van het ego bevredigen, en dan kun je later inderdaad problemen ondervinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In mijn beleving is liefde vooral ook los laten.
De ander de ruimte geven om te zijn wie die is.
Daarvan kan je niet genoeg krijgen.

Maar je kunt liefde ook anders uit leggen,
Als je veel last hebt van neuroses kan je de ander beperkingen opleggen,
Onder het mom van ik hou zoveel van jou,
Ik ben bang dat ik je kwijt raak, kan je iemand ook heel erg beperken.
Dit is vaak wel schadelijk....in ieder geval levert het vaak conflicten op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ouders die heel erg betrokken zijn bij hun kind, kunnen de neiging hebben het kind teveel te beperken. Dat hun kind bijvoorbeeld geen dingen mag doen die ook maar een klein beetje gevaarlijk kunnen zijn, of die vervelende consequenties voor hem/haar kunnen hebben. En dat is hartstikke goed bedoeld van die ouders, ze willen alleen het allerbeste voor het kind.
Maar een kind heeft ook een beetje autonomie nodig, en dan kunnen zulke ouders wel verstikkend aanvoelen. Een kind moet dingen zelf kunnen proberen, ook als dat betekent dat het af en toe fout gaat, dat is goed om ook mee te maken.
En die kinderen kunnen wel heel hard gaan proberen zich los te vechten omdat ze gewoon meer ruimte nodig hebben.

Is het echt teveel liefde, of meer een onverstandige uiting van die liefde die het probleem is? Tja...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee, onmogelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Teveel liefde is onmogelijk, als liefde tenminste bestaat uit interesse voor het kind en het accepteren zoals het is. Je hebt echter ook verstikkende liefde, d.wz. er boven op zitten, het verwennen en alsmaar lof toezwaaien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat kan... 'liefde' kan soms benauwend en veeleisend zijn... Eigenlijk is dat dan geen liefde maar claimen(aandacht geven en vragen).
Ook overmatige bescherming en verwennen zijn niet goed voor je, want dat remt je zelfstandigheid en je weerbaarheid in de maatschappij, zodat je later in de 'echte wereld' meer teleurstellingen te verwerken kunt krijgen, en minder goed problemen kunt oplossen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja je kan teveel liede geven en krijgen.. Maar wat jij ook zegt of die ook samen problemen mee brengt.
Ik heb teveel liefde gegeven. Heb ook veel problemen later gekregen.. Van alles teveel is niet goed! Zeker niet, daarom ook teveel liefde is niet goed...