Mag de vader (met gezag) zomaar de medische gegevens inzien van zijn kind als het bij de moeder woont?

Zo ja hoe gaat dat dan? Moet hij zich legitimeren bij de dokter? Moet hij echt een bewijs hebben dat hij de vader is?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Poet
10 jaar geleden
Hij heeft het ouderlijk gezag en dus recht op inzage vd medische gegevens. Mogelijk vraagt de huisarts(assistent) naar legitimatie. Als ze hem kennen en weten dat hij de vader is vragen ze het allicht niet meer.

Het beste antwoord

Ja dat kan, bij twijfel over het gezag, kan de arts opvragen of de vader gezag heeft over zijn kind. Dit kan tot 12 jaar, daarna heeft hij toestemming van zijn kind nodig, mits het kind niet zijn eigen beslissingen kan nemen. Vanaf 12 jaar mag hij ook weten hoe hij zijn kind moet verzorgen of wat zijn kind mankeert. Vanaf 16 jaar mag hij dit niet meer, mits het kind niet zelf kan beslissen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als (mits) het kind niet zijn eigen beslissingen kan nemen is naar mijn mening hetzelfde als: tenzij (behalve als) het kind niet zijn eigen beslissingen kan nemen. Dat maakt de zin niet anders, of beter.