Waarom moet je niet te vroeg beginnen met zindelijkheidstraining?

Ik doe verzorging en dat was ik net aan het leren en toen kwam deze vraag te voorschijn. Ik kon op deze vraag maar geen antwoord vinden en heb geen geduld om tot maandag te wachten. Hopelijk krijg ik hier een goed antwoord.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik hoop toch wel dat het antwoord van deze vraag
ook in jouw leerboek staat? Of op school behandeld wordt?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nouja, wij hebben allemaal leervelden en elke week kom je in een ander terecht. De antwoorden moet je zelf opzoeken en nakijken. En je krijgt een paar vragen waarvan je het antwoord moet opzoeken. Maar deze vraag stond niet bij dat je het moest opzoeken maar wel bij de oefenvragen.

Het beste antwoord

Omdat kinderen er dan nog niet aan toe zijn. Door ze dan te "dwingen" krijgen ze er een hekel aan. Waardoor het alleen maar langer duurt! Zodra een kind zich bewust wordt van poep of plas kun je het beste het potje introduceren!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het is erg belangrijk te begrijpen dat een kind fysiek in staat moet zijn om zindelijk te worden alvorens met de training te beginnen. Het proberen forceren om vroegtijdig je kind zindelijk te krijgen, werkt averechts, omdat het lichamelijk niet de juiste signalen aanleert. Vaak leidt dit op een later moment tot het herbeginnen van plassen in de broek of bedwateren.
Informeer je daarom goed vooraleer je ermee begint en alvorens te panikeren.

Een kind moet rijp zijn voor zindelijkheidstraining. Dit betekent zowel lichamelijk als mentaal voldoende ontwikkeld zijn om de training te kunnen beginnen.

Rijpheid van blaas en hormonen
Tot de leeftijd van 1 jaar reageert de blaas totaal onafhankelijk van de wil van het kind. Ze trekt spontaan samen om zich te ledigen indien dit nodig is. De reflexmatige bezenuwing kan pas beheerst worden als de hersenen en de hersenbanen voldoende ontwikkeld zijn om de sluitspieren van anus en urinebuis te beheersen en het samentrekken van darmen en blaas te controleren. Verder moet ook de blaas voldoende groot zijn om lang genoeg de urine te kunnen bijhouden en moet de hormonale regeling van urineproductie een dag-nacht-ritme hebben aangenomen.

Tussen de leeftijd van 1 en 2 jaar zal het zenuwstelsel voldoende ontwikkeld zijn. De hormonale regeling (van anti-diuretisch hormoon, ADH) heeft pas rond het tweede levensjaar een dag-nachtritme. Pas vanaf dan kan het kind stilaan meer urine ophouden 's nachts.

Eerder is het kind dus gewoonweg fysiek niet in staat om zindelijk te worden.

Lees de link, dan begrijp je waarom.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+Plus, het is mij nu ook duidelijk.