Onze zoon van drie speelt spelletjes uit is dit normaal?

Onze zoon van drie heeft met sinterklaas een DS gekregen. Hij heeft nu al Mario Land uitgespeeld tot het laatste level en bijna alle geheimen gevonden... Hij speelt best veel op het apparaat en word erg boos als we hem afpakken. Zelf zijn we niet zo goed als hij in spellen en vragen ons af of het normaal is voor een kind van drie om spellen binnen vijf dagen helemaal uit te spelen? Moeten we de DS afpakken? Of juist stimuleren omdat dat hij er zo goed in is?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zolang er niets anders onder lijdt kan het vast geen kwaad. Je kan hem natuurlijk ook educatieve spelletjes laten spelen.. steekt ie nog wat van op!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zou er wel een limiet van tijd aan koppelen, je zoon kan natuurlijk nog geen klokkijken, maar je kunt de eierwekker op 45 minuten zetten en dat is de tijd dat hij mag spelen. Hij moet zich op andere gebieden ook kunnen ontwikkelen. Ook niet toestaan dat er gespeeld wordt voor bedtijd, dat kan de nachtrust verstoren. Geef hem op zijn tijd wat afwisseling, niet alleen in spellen op de DS, maar op spelen in het algemeen. Het is tegenwoordig heel normaal dat ook de kleine kinderen uit de voeten kunnen met een DS, maar vergeet niet het spelen waarbij lichaamsbeweging aan te pas komt, dat is minstens zo belangrijk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Helemaal offtopic, dus daarom als reactie: als het de 3DS is pas dan op, 3D is niet goed voor kleine kinderen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mijn broertje speelt ook vanaf die leeftijd,maar Mario Land zo snel uitspelen op die leeftijd is wel bijzonder hoor!
Knap dat hij zich al zo op iets kan concentreren,is vast wel een slim kind ook.
Leuk toch!^_*
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
http://www.ouders.nl/artikelen/nieuwe-inzichten-over-kinderen-en-beeldschermgebruik
met o.a. richtlijnen voor max. tijden per dag.

Het beste antwoord

Leuk voor jullie zoontje dat hij zo gelukkig is met zijn nieuwe speeltje. Dat hij het beter kan dan jullie is niet zo verbazingwekkend, op de een of andere manier snappen jonge kinderen dat soort dingen veel sneller dan volwassenen. Ik heb zelf twee dochters van 1 1/2 en 3 die precies weten hoe een touchscreen telefoon werkt, terwijl wij thuis niks van dit soort moderne apparatuur in huis hebben, niet eens een t.v.! Maar de paar keer dat zij een smartfoon in handen gehad hebben was voor hen genoeg om helemaal door te hebben hoe het werkt, ikzelf zou niet eens weten hoe je zo ding aan zet!

Ik ben zelf niet zo'n fan van dit soort 'speelgoed' voor kleintjes. Ik denk dat kinderen die de hele dag computerspelletjes en dergelijk spelen en hoop andere dingen, zoals b.v. creativiteit niet of slecht ontwikkelen.
Ik zou je zoon niet aanmoedigen om meer te spelen. Afpakken is op dit moment misschien wat overdreven, hij heeft de DS nog maar net een paar dagen! Laat hem nog maar een weekje spelen, misschien raakt hij er op een gegeven moment vanzelf op uitgekeken. Ik zou in iedergeval voorlopig geen nieuwe spelletjes aanschaffen.
Als hij over een week of twee nog steeds de hele tijd met zijn DS zit zou ik toch hem daar wat in gaan beperken. Verstop het ding een keer wanneer hij in bed ligt en geef hem pas 's avonds terug zodat hij dan een half uurtje ofzo kan spelen.
Vergeet niet dat een kind op die leeftijd ook echt moet tekenen, bouwen, rennen, klimmen om al zijn lichamelijke en geestelijke vaardigheden te ontwikkelen, een paar daagjes wat minder is niet zo erg, maar laat het niet uit de hand lopen.

Toegevoegd na 29 minuten:
Nog even een toevoeging om de eigenlijke vraag te beantwoorden, of het normaal is dat je zoon spelletjes uit speelt.
Tja, wat is normaal? Niet alle kinderen van deze leeftijd zullen dit kunnen. Dat hij het veel beter kan dan jullie als volwassenen is wel heel normaal. Kinderhersentjes zijn er nu eenmaal op ingesteld om binnen een korte tijd ontzettend veel te leren. In drie jaar hebben (de meeste) kinderen al leren praten en hebben ze vrijwel alle lichamelijke basis vaardigheden onder de knie. Een computerspelletje is daarmee vergeleken een eitje!
Je bent als ouder natuurlijk trots dat hij ergens in uitblinkt, dat hij bewijst een pienter ventje te zijn. Toch zou ik er wel mee oppassen. Vergeet niet dat het ook een verslaving kan worden!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ Ik vind dit een prima antwoord, komt op hetzelfde neer als mijn reactie op de vraag.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
dank je Crea, ik had je reactie nog niet gezien, was vollop aan het typen terwijl jij die postte :-) Inderdaad komt het op hetzelfde neer.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+
Goed antwoord! [Gedeeltelijk al gezegd] ... Anders spelen is minstens zo belangrijk, met poppen en auto's, zowel als fysiek bewegen en inderdaad creatief zijn niet vergeten, "gewoon" kleuren en knutselen met vouwen/ knippen/ plakken met papier. http://www.knutselidee.nl/
Beperken door korter spelen, keukenwekker prima idee en misschien is bezig zijn op de computer voor dit kind nog een interessante bezigheid?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb het niet over afname Viriflavus, ik heb het over minder ontwikkeling. Van de hele dag gamen wordt je misschien creatief in het gamen, maar in weinig andere zaken lijkt me. Kinderen moeten op die leeftijd ook 'real-life' problemen leren oplossen zoals: waarom blijft dat blokje nou niet op de ander staan. Met creatief bedoel ik niet alleen het kunnen plakken en knippen maar vooral ook creatief leren denken. Dit is júist de leeftijd waarop kinderen ontzettend veel opsteken, en dat verpesten door eenzeidige bezigheden zou eeuwig zonde zijn. Met geen computer en tablet geven ben ik het helemaal met je eens, maar dat zijn nu eenmaal onze opvattingen en die wil ik de vraagsteller niet opdringen, bovendien is het wat laat voor dat advies. Ik weet zeker dat een kind met een DS ook op een gezonde manier kan opgroeien, maar zou het ook niet míjn keuze zijn.

Andere antwoorden (2)

Tja de moderne apparatuur wordt natuurlijk steeds sneller door steeds jongere mensen begrepen, al is drie wel erg jong? Ikzelf mocht vroeger altijd maar een uurtje per dag op mijn DS (met geluk 1,5-2 uur als het regende en er niks op tv was en mijn zusje naar een vriendinnetje was bijv.) , dit was een duidelijk afspraak en hier was ook niet over te discussiëren. Ik zou adviseren de DS niet af te pakken, maar er wel wat duidelijkere regels aan te binden, zoals een maximum tijd per dag, zodat hij ook nog ruimte heeft om zich te ontwikkelen wat betreft creativiteit en socialiteit :)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja dat is uitzonderlijk, juist de mariospellen zijn niet zo snel uit te spelen maar hij speelt dus ook te vaak dat is wel duidelijk. Laat hem spelen op een duidelijk deel van de dag, bijvoorbeeld onder het eten koken of iets dergelijks zodat je daarna gaat eten en hij wel moet stoppen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat lijkt mij inderdaad ook het beste moment. Andere momenten zijn altijd rekbaar, van tijd heeft hij nog geen benul (lijkt me), dus een duidelijk ononkoombaar signaal als 'het eten staat op tafel' is voor hem het duidelijkst en makkelijkst te accepteren.