Bestaat het gevaar het gedrag te kopiëren van een borderliner als partner zijnde?

Ik hoorde dat iemand ook gedrag van borderline ging vertonen (pogingen tot ) is dit bekend in de medische wereld is dit feit of fabel? Of moet die persoon dat zelf al in zich gehad hebben dan?Of kan het echt ermee besmet worden?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.9K

Antwoorden (3)

Borderline heb je of heb je niet. Als partner kan het zijn dat je gedrag kopieerd. Dat dat gedrag dan lijkt op borderline "trekken" dat kan. Het verschil is dat je deze petsoon erop aan kunt spreken, zodat hij het weer kan veranderen. Voor iemand met borderline moet je professionele hulp zoeken. Het is geen besmettelijke ziekte. Dus je kunt t niet vatten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is niet het gedrag van de borderliner dat gekopieerd wordt, maar de manier van communicatie wordt gekopieerd.

Iemand met borderline communiceert vaak op een " extreme " manier. Hij is niet "geïrriteerd " , maar " het is meer dan vreselijk" wat hem overkomt. Hij kan zijn boosheid niet beheersen, wat tot vechtpartijen kan leiden. Of automutulatie.
Wanneer je langere tijd met zo iemand optrekt, is het lastig om genuanceerd je eigen emoties te benoemen. " ik vind het wel vervelend... " klinkt slap als je de hele dag hoort : "ik doe je wat aan!!! " , terwijl het om kleine zaken gaat.

En een partner van iemand met borderline zal enorm veel moeten incasseren. Het is ook mogelijk dat zo iemand op het punt staat om overspannen te worden. Daarbij zie je ook dat emoties ( te) hoog oplopen en heftig geuit worden.

Borderline is niet fysiek besmettelijk.
9 jaar geleden
Met wie je omgaat word je besmet. Borderliner ( iemand heeft trouwens borderline, maar is geen borderliner) of geen borderliner, je kunt ieders gedrag kopieren. Iemand met borderline staat er over het algemeen om bekend beter te kunnen manipuleren dan een ander, waardoor iemand die een wat onderdanig karakter heeft, geneigd is gauw "met de wind mee" te waaien. Heb je gewoon je eigen mening, dan ben je meer geneigd jezelf te zijn en kies je zelf ervoor of en welke karaktereigenschappen van de desbetreffende persoon je al dan niet overneemt.
Iedereen die je tegenkomt voor langere tijd, in je leven, heeft wel enige invloed op je dus... Niet specifiek alleen iemand met een etiketje.
Een narcist zal meer invloed kunnen hebben weer, omdat die beter wordt geacht te zijn in het manipuleren van mensen, en men vaak valt voor zijn charmes, een leider meestal ook.
Is de persoon met borderline een leider of een volger? Kan ook nog verschil uitmaken. Een vraag die van verschillende factoren afhankelijk is

Toegevoegd na 3 minuten:
Wat je wel vaak ziet in het algemeen is dat mensen die bij elkaar opgenomen zijn in een psychiatrische instelling, bijvoorbeeld, elkaar naar beneden trekken, en zij vaak langdurig geen contact of beschadigd of nauwelijks contact hebben met de "normale"buitenwereld. Vaak zie je dat deze mensen hun leven lang ziek blijven, terwijl leven met gezondere mensen hen er weer uit kan trekken. De meningen zijn verdeeld over wel of niet ziek zijn. Echter ook een geesteliojke aandoening is eigenlijk een lichamelijke, meestal door gebrek aan stoffen, namelijk in de hersenen. Ook medicatie doet vaak afbreuk aan de persoonlijkheid
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
Heb je ervaring met het samenleven met iemand met borderline?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Jazeker. 12 jaar geleden heb ik een relatie gekregen met iemand met borderline, met wie ik nog steeds in een huis woon. Daarnaast hebben we samen online groepen gehad, eerst een groep voor alleen mensen met borderline, daarna een groep voor mensen met allerlei etiketjes en ben ik ook talentcoach voor mensen met allerlei persoonlijkheidsstoornissen, alsook een steun en toeverlaat. Ik mag dus spreken van een ruime ervaring op dit vlak. Tot vorig jaar had ik zelfs zelf de diagnose in lichte mate, maar die had ik al voor ik mijn man leerde kennen. In die jaren zijn we ieder juist meer onszelf geworden in plaats van elkaar. Voor elke eigenschap kun je kiezen. Als je vragen hebt, stel ze gerust...
ronron1212
9 jaar geleden
Heb ik niet ben zelf 7 jaar getrouwd geweest met een vrouw met borderline
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
had je dezelfde ervaring als in de vraag omschreven?
ronron1212
9 jaar geleden
Ik ben wie ik ben maar het leven is zwaar met iemand die borderline heeft niets is wat het is