Mijn kind (11 jaar) kan niet slapen wat moet ik doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
27.1K
Annswers
13 jaar geleden
Ik neem aan dat ze wel slaap op een gegeven moment. Misschien moet je de situatie iets meer uitleggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoe kom je bij 19 uur?waar staat dat dutchmonique

Het beste antwoord

Een kind van 11 heeft niet of nauwelijks meer slaap nodig dan een volwassene ; dat hangt een klein beetje van het kind af, maar een uur of 9, 10 is zeker genoeg. Grappig genoeg gaan ze in de puberteit weer wat MEER slapen.

Kinderen vroeg naar bed sturen is een buitengewoon westers fenomeen, dat je in veel warmere landen eigenlijk helemaal niet ziet. Daar horen de kinderen er gewoon bij, en gaan ze vaak gelijk met de volwassenen naar bed. Nou gaan de volwassenen daar ook relatief vroeg naar bed om andere dingen te doen dan televisie kijken, maar een uur of elf is het al snel. En voor de meeste kindeen is dat voldoende, als ze pas om 8 uur weer ophoeven.

Kijk dus eerst of je dochter niet te vroeg naar bed gestuurd wordt. Want je weet zelf ook wel : dwingen om te slapen, werkt niet.

Gaat ze om een normale tijd naar bed en is ze overdag verder goed uitgerust, kijk dan wat ze de laatste uren doet voor ze slaapt. Het moet minstens drie uur na de warme maaltijd zijn, en eigenlijk zou ze daarna dan ook niet meer moeten eten, zeker geen dingen met suiker er in. Ook kun je beter een rustige activiteit voor de avond uitkiezen, en niet meer laten hollen of draven (want zoals je weet ,van beweging KRIJG je juist energiem dus doe dat liever overdag) maar ook geen spannende of drukke film meer laten kijken. Misschien kan ze ook juist wat vroeger naar bed, om in bed nog een half urtje rustig te kunnen lezen.

En verder zijn kinderen van die leeftijd nog behoorlijk vatbaar voor suggestie. Als jij ze stug verteld dat je van een glas lauw water of een beker koude melk goed gaat slapen, heb je nog een dikke kans dat het werkt ook.

Maar kijk eerst naar de bed/slaaptijd in combinatie met de avondactiviteiten en wat ze na het warme eten nog eet. Dikke kans dat daar ergens de 'boosdoener' zit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Zorg dat de dag rustig afgebouwd wordt. Dus geen tv/pc meer een uur voor het slapen, maar misschien een wandelingetje (met de hond) of rustig samen een beker warme melk drinken, wat kletsen en dan naar bed.
Een warm bad voor het slapen kan ook helpen.

Zorg voor een frisse kamer, laat hem/haar nog even wat lezen als slapen niet gelijk lukt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een nacht lichtje aanlaten op de slaapkamer en er niet een al te groot probleem van maken. Meestal is het voor de ouder een groter probleem dan voor het kind.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kun je weinig aan doen, toen ik 11 was sliep ik ook slecht/laat (nog steeds trouwens) en toen lag het echt niet aan de pc, want die was er niet.

Toegevoegd na 4 minuten:
Als je echt wat wilt doen: geen probleem van maken, als ze dat zelf niet heeft. Dus als ze s morgens wel goed wakker wordt, misschien n half uur later naar bed slaapt ze in verhouding eerder
13 jaar geleden
Als je onrustig bent en slecht in slaap komt, doe dan een paar druppeltjes etherische lavendelolie op je kussensloop, dat werkt rustgevend.
Een beker warme melk met honing werkt ook prima.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zoek eerst eens uit waardoor ze niet kan slapen,bepaalde dingen die ze doet s avonds.wat ze eet,drinkt of waar ze naar kijkt of luistert.heeft ze er zelf problemen mee of last van/of is t meer dat je je er zorgen om maakt dat zij niet kan slapen.zoek n ritme die haar rustig maakt.maakt ze zich misschien ergens naar om(school,o.i.d.)praat er met haar over.zoek amen n oplossing en als dat niet lukt naar n dokter toe.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik begrijp je vraag maar zie niets over oorzaak. Ben je overbezorgd en stuur je ze te vroeg naar bed misschien of zijn er problemen thuis?

Een aanvullingen op hetgeen hiervoor werd gezegd is het gebruik van zo min mogelijk energy drinks, cola's en andere frisdranken. Marleen had het al over suikers. Een teveel aan suikers, cafeïne e.d. maakt kinderen hyper.

Er zijn ook nog enkele trucjes te gebruiken zoals zeer inspannend te gaan liggen, jezelf samenballen als het ware, alle spieren een seconde of 10 a 20 aantrekken en daarna alles los laten, werkt heel ontspannend. Kun je gerust een paar keer herhalen.

Maar alle oplossingen ten spijt, tracht de oorzaak weg te nemen, kijk naar spanningen, bedtijden, voeding en kijk pas daarna naar de remedie.

Dag vogels, dag bloemen, dag kidzzzzzzzzzzzzzz