Wat zijn mijn rechten als 16-jarige?

Hoi allemaal, ik ben dus een 16 jarig meisje en woon nog thuis. Mijn moeder is soms een beetje extreem in wat ze doet, en ik wil graag ook mijn rechten weten.

Vandaag was ik ziek en wou mijn moeder me alleen ziek melden mits ik mijn elektronica inleverde, en zo ook al mijn communicatie middelen. Ook mag ik de komende 3 weken niet naar buiten ivbm dat ik laatst zonder dat het mocht naar mijn vriend was gegaan.

Net heb ik best erge ruzie met haar gehad, en ook mijn telefoon terug gekregen.

Ze heeft gezegd dat ik mag doen wat ik wil aangezien ik haar toch niet nodig heb, ik heb daarop geantwoord dat ik weg zou gaan aangezien ik genoeg vrienden heb waar ik kan blijven slapen. Ze zei dat dat niet mocht maar dat ik wel naar mijn tante mocht. Eerder heeft ze al gedreigd met politie, ook toen ik bij mijn vriend was.

Ze zei “als ik daar naartoe moet komen mag je wel de politie bellen want ik sleep je echt aan je haren het huis uit”

Nu heeft ze nog nooit mij opzettelijk geslagen, maar ik voel mij op dit moment echt ongelukkig thuis.

Mag ik ergens anders naartoe vannacht, en kan zij dan de politie erbij halen (ookal ben ik veilig en zeg ik waar ik ben.) en wat mag ik allemaal doen als het gaat om naar buiten gaan etc?

4.4K
tinus1969
een jaar geleden
Waarom verbied je moeder jou om naar je vriend te gaan?
ronron1212
een jaar geleden
De politie komt hier niet voor. Maar je moeder zal wel een reden hebben waarom ze zo doet/ Dan nog je woont in haar huis.
Isa-nmg
een jaar geleden
Hij zou eerst naar mij komen maar dat ging niet meer. Volgens mijn moeder was ik al te vaak bij hem geweest en mocht ik dus niet.
TurfGraver
een jaar geleden
Houd er wel rekening mee, dat degene die jou onderdak verleent wel een meldingsplicht heeft. Dit houdt in dat wanneer je jonger bent dan 18 jaar, hij of zij aan jouw ouders, voogd, de politie of een hulpverleningsinstantie moet melden dat jij bij deze persoon verblijft.
Tot de leeftijd van 18 jaar sta je namelijk nog onder ouderlijk gezag. Dit houdt in dat jouw ouders officieel nog verantwoordelijk voor jou zijn.
tinus1969
een jaar geleden
@ronron1212 in extreme gevallen komt de politie er wel voor - het is strikt genomen ‘onttrekken aan ouderlijk gezag’.
tinus1969
een jaar geleden
Een vraag om ‘rechten’ heeft weinig zin, omdat je twee andere rechten niet hebt: je bent niet handelingsbekwaam (pas vanaf 18) en je hebt geen recht op een uitkering. Voorlopig ben je dus afhankelijk van je moeder. Ga dus eens echt praten ipv ruziemaken. Waarom vind he moeder het zo erg dat je naar je vriend gaat en dat je hem zo vaak ziet?
ronron1212
een jaar geleden
@tinus1969 dan moet er toch iets ander verhaal zijn uit eigen wil weglopen is toch echt iets anders en daar komt dr politie echt niet voor
anneliez
een jaar geleden
Ik denk dat je niet alleen naar je rechten moet kijken, ook naar je plichten. Die twee dingen horen bij elkaar. Bij vrienden kun je wel eens een keer een nachtje slapen, maar daar kun je zomaar niet blijven, en daar nu met een kwade kop heengaan, is niet slim. Misschien tijd om eens samen echt te praten, wat wil jij en wat wil ik, en hoe passen we dat ineen. En als die tante het vertrouwen van jullie allebei heeft kan die er misschien bij zitten als gespreksleider
tinus1969
een jaar geleden
@ronron1212 dit is de laatste pakweg 10 jaar toch wat aangescherpt. Zeker als vriendje problematisch is.
Castle
een jaar geleden
Een beetje rebelleren tegen de ouders is vrij normaal op die leeftijd. Echter er mee om leren gaan als je ouders een beslissing maken ook. Hopelijk merk je dat je moeder je wil beschermen en dus dat je niets naars overkomt. Ze geeft dus om je anders zou ze niet zo "moeilijk" doen. Denk hier ook eens over na.
ronron1212
een jaar geleden
@tinus1969 daar is hier zo te zien allemaal geen spraken van gewoon een opstandige tiener

Geef als eerste antwoord