Hoe kun je een jongen van 16 (met pdd nos) meer verantwoordelijkheidsgevoel laten krijgen?

Zodat het vanuit hemzelf ontstaat, dus dat hij het zelf echt voelt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Denk wel dat het er inzit, het komt er alleen niet uit :-(
Hij is erg lui en gemakzuchtig...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarschijnlijk gewoon angstig, toch? Dat kun je leuk verbergen door lui en gemakzuchtig te doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mmmm denk niet angstig. Meer puber gedrag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onzekerheid.. niet snappen wat er allemaal gebeurd in zijn hoofd.. PDD NOS houdt vaak in dat ze veel later in de puberteit komen dus is het wel puberteitsgedrag..?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja het is wel pubergedrag want dingen die hij eerst wel deed doet hij dus nu gewoon lekker niet meer. Hij laat alles maar slingeren en doet gewoon waar hij zin in heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is ook een PDD NOS verschijnsel.. heb je hulp hierbij? Stichting MEE bijv?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wel gehad, IPG.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga te rade bij meerdere instanties..zoek er een uit die bij je past.. je kunt dit echt niet alleen!

Antwoorden (4)

Pubers willen over het algemeen graag verantwoordelijkheid maar kunnen die vaak nog niet dragen. Zeker voor pubers met PDD-NOS of andere ASS is dit heel moeilijk.

Je kunt het wel trainen door de verantwoordelijkheid expliciet bij hem neer te leggen en door hem de gelegenheid te geven om fouten te maken in een gecontroleerde omgeving.

Probeer telkens af te wegen hoe veel verantwoordelijkheid hij aan kan en stel je methode bij.

Voorbeeld (actueel in Huize Stippel, komt voor veel mensen misschien erg kleuterachtig over, welkom in mijn wereld!):

Spreek met hem af dat je nog 3 x gaat zeggen dat hij zijn schoolspullen in moet pakken, vandaag, morgen en overmorgen, en dat je er daarna mee ophoudt.

Daarna is schoolspullen inpakken z'n eigen verantwoordelijkheid.

Dat gaat mis, dat weet je zeker (ik wel tenminste). Gevolg: stress en strafwerk (licht evt school in dat je hier mee bezig bent). Vraag wat hij nodig heeft om er wel aan te denken, voer dat in (b.v. een papiertje boven zijn bureau waar 'schoolspullen inpakken' op staat) en begin opnieuw.

Prijs hem de hemel in als het lukt, word niet boos als het fout gaat maar wijs hem er op dat dit de werking van oorzaak en gevolg is. Ik schat dat je zo'n keer of 20 nodig hebt voor het goed gaat, maar het moment komt echt ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
helaas.. wij hebben een zoon van 23 en nog altijd lukt dat nauwelijks.. ligt een een beetje aan welke mate hij PDD nos heeft en welke stoornis uit het autistisch spectrum op hem van toepassing is maar uit zichzelf dat leren is eigenlijk niet te verwachten..bepaald gedrag is aan te leren maar hij zal altijd begeleidng en structuur nodig hebben en iemand die een oogje in het zeil houd en af en toe met hem aan tafel gaat zitten om zaken te controleren en corrigeren...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als hij nog thuis woont snap ik nu wel waarom jij een lichtere baan zoekt ;-) Zucht....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je hebt het inderdaad door.. krijg het niet cadeau allemaal...
:-(
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat was ik niet hoor van die lichtere baan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dat was congoleo. Virtueel schouderklopje van mij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
tenk joe...
had je denk ik vroeg genoeg mee moeten beginnen maar ligt er zeker aan in welke mate die van mij is nu 5 en de school waar hij zit weet niet of hij het heeft of niet heeft, maar vroeg genoeg mee laten helpen is goed zo krijgen ze meer verantwoordelijkheidsgevoel. Hij is wel erg druk maar aan passen wij op soms is het moelijk maar als je vasthoudend blijft kan er zeker wat gebeuren

Toegevoegd na 2 minuten:
wat mij wel bij de mijne opvalt is dat hij heel goed in letters en rekenen is hebben jullie dat ook. zelf woorden delen in lettergrepen doet die uitstekend kan dat voor iemand met pdd nos?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
onze zoon is nu 18 en zijn ook op zijn 16de begonnen met hem langzamerhand steeds meer zelf te laten doen. We zijn begonnen om dit met hem te bespreken, zijn antwoord was toen ik wil niet volwassen worden. Het belangrijkste is dat dit in kleine stapjes gebeurd en in het begin met voldoende ondersteuning, als hij aangeeft dat hij iets niet kan/durft doe het dan samen en bouw dit langzaam af. Overvraag hem niet en geef veel vaak complimentjes. Het belangrijkste is dat hij zich bij elke nieuwe uitdaging veilig voelt.