Hoe zorg ik dat mijn dochtertje van twee 's nachts in bed blijft liggen?

Onze dochter van twee en een half jaar oud wil heel graag in een 'groot bed' slapen in plaats van haar wiegje. Op zich willen het wiegje best verruilen voor een meisjesbed, maar ik ben er bang voor dat ze 's nachts uit bed klimt en op verkenning gaat, zowel in haar eigen kamer als op de overloop.

Een traphekje is al geplaatst voor het trapgat, maar hoe zorgen we ervoor dat ze ook daadwerkelijk in bed blijft en niet 'op sjouw' gaat? Ze krijgt namelijk met gemak zelf deuren open, en het staat ons aan de ene kant best wel tegen om bijvoorbeeld een grendel op haar slaapkamerdeur te maken. Aan de ene kant denk ik dat ze 'verstandig' genoeg is om te begrijpen dat ze er niet uit mag, maar toch wou ik graag van jullie weten wanneer de overstap is gemaakt van wieg naar ledikant en hoe jullie het aangepakt hebben?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
WAt een dotje!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat je ook doet, zet géén grendel op haar deur! Het is terecht dat dat je tegenstaat, zo maak je van haar kamer een gevangenis in plaats van een veilige eigen ruimte. Bovendien moet ze niet fysiek tegengehouden worden om op sjouw te gaan (behalve uiteraard veiligheidsmaatregelen) maar léren dat ze in bed moet blijven. Een grendel op de deur van een kinderkamer is bovendien gewoon gevaarlijk. Je hoopt natuurlijk dat het nooit zover komt, maar áls er een keer brand uitbreekt, is iedere seconde langer voordat je je kind kunt bereiken er één te veel. PS dit als reactie en niet als antwoord omdat het geen eigen ervaring is, en daar vraag je naar. PPS Aaaww, wat een schatje!

Het beste antwoord

Wanneer ze nu de nachten goed doorslaapt heb je best kans dat ze dat ook in een groot bed doet. Het in bed doen is vermoedelijk moeilijker. Maar vergis je niet, het kan ook zomaar goed gaan. Mijn ervaring is dat als kinderen zelf iets aangeven dat vaak een heel geschikt moment is. Rustig en duidelijk blijven zijn volgens mij de sleutel woorden. Vaak wanneer je ongeduldig wordt of ergens te veel de nadruk op legt gaat het moeizamer. Een flinke opsteker dat ze nu al zo groot is en in een groot bed mag slapen maakt het daar slapen makkelijker. Wanneer je flink gaat vertellen dat ze er niet uit mag komen, vertel je eigenlijk indirect dat eruit komen een optie is die er bij hoort. Niet doen. Je merkt het vanzelf wel als ze het doet. Zorg dat alles veilig is, zodat wanneer ze toch mocht gaan spoken snachts en jij dit even niet door hebt er niets ergs kan gebeuren. Maar ws merk je dit wel snel en dan leg je haar gewoon weer rustig terug. Wanneer er snachts niet te veel toestanden van gemaakt wordt is ook snel de lol eraf.
Maar nogmaals het hoeft geen probleem te worden. Een van mijn kinderen komt nooit zelf uit bed en de ander was snel gewend.
(leuke foto!!)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Plaats een babyfoon in haar kamertje zodat je haar in de gaten kunt houden.Direkt ingrijpen als ze uit haar bed komt en consequent zijn.

Toegevoegd na 45 seconden:
Wat een schatje!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, zo liggen de ouders ook de hele nacht wakker
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee hoor,een paar weekjes.Ouders moeten offers brengen,dat weet je vooraf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Werkt perfect hoor, Mayflower. Waarbij inderdaad de nadruk ligt op het consequent zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dankjewel Marleen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank voor je antwoord, Mayflower!!
Die vraag hou je altijd, gewoon op een groot bed doen.
Het gaat vanzelf goed. Niet een babyfoon plaatsen, daar wordt jezelf alleen maar slapeloos van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zorg dat de bovenverdieping helemaal veilig is. sluit vertrekken waar ze beter niet mag komen af, zet wel het traphekje voor de trap.
Laat haar in het grote bed slapen, ze zal er heel snel aan wennen en dan niet meer opstaan , maar lekker blijven liggen. In het begin is het natuurlijk zo spannend,dan wil ze graag al het nieuwe uitproberen. Op den duur kun je alle veiligheidsmaatregelen stoppen. Mijn dochter heeft net hetzelfde gedaan met haar dochtertje van 26 maanden en het werkte prima.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank voor je antwoord Pieker! Ik ga zeker de kamers nog eens met 'kinderogen' bekijken en zien of er nog onveilige situaties zijn.
De overstap van wieg naar ledikant hebben mijn kinderen al gemaakt toen ze min of meer uit de wieg begonnen te groeien dus met een maand of zes, zeven.
Mijn oudste dochter klom binnen een jaar al uit het ledikantje en ging toen naar een groot bed, en dat ging meteen goed. Wel stond de deurkruk van de slaapkamer omhoog. De jongste heeft bijna tot haar derde in het ledikantje gelegen voor ze over het hekje klom, en heeft toen de overstap gemaakt. Toen had de deurkruk omhoog al geen zin meer, maar kon je ook al gewoon met haar praten over het op de kamer moeten blijven. Gelukkig was het een goede slaper.

De deur afsluiten aan de buitenkant is altijd een slecht idee ; in een panieksituatie heb je die nooit op tijd open. En dan hangt het verder vooral van je kind af hoe vaak je in het begin zelf je bed uit moet om haar terug te brengen naar haar eigen kamer. In mijn geval was dat bij beide kinderen : nooit. Maar ook in de periode daarvoor, dus de ledikantjes-tijd hebben we nooit problemen gehad met 's nachts wakker worden. Dat scheelt natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt van de box een leuk kinderbedje maken en haar daarin laten slapen.

Dat is even wennen voor haar..maar het voelt al wel een beetje als 'een groot bed' en het is bovenal..veilig.

Gr. Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ooit zul je toch de overstap moeten maken ,en als je ervoor zorgt dat ze niet van de trap af kan vallen en niet met vingertjes in het stopcontact kan enz maakt het toch niets uit als ze een keertje s'nachts rond gaat spoken.
dat zal ze heus niet ieder nacht gaan doen ,sterker nog ,ik denk dat ze het nooit zal gaan doen ,wel zal ze soms bij jou aan bed staan omdat ze misschien eng gedroomd heeft of dat ze niet kan slapen ,maar dat is toch niet erg !!
echt niet doen ! haar deur op slot doen ,je kind is geen eng iets ,ze is een mini mensje.
hoe heb ik het aangepakt ,ik heb ze gewoon met 2 jaar in een groot bed gelegd,deuren allemaal wagenwijd open,traphekje goed dicht .
ik vond het heerlijk,want inplaats dat ik s'nachts mijn bed uit moest om naar zijn babybedje te lopen ,kwamen ze nu zelf aan mijn bed als er iets mis was.
en je moeder instinkt werkt wel hoor ,j hoort het gelijk als er iets rondloopt,zodat je haar kunt vragen wat ze aan het doen is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank voor je antwoord Sim. Ik denk dat het inderdaad het beste is om haar gewoon het vertrouwen te geven en d'r in een groot bedje te laten slapen.