Wat als mijn Marokkaanse partner met onze kinderen vertrekt?

Hallo, ik ben een (Belgisch) meisje dat samen (niet gehuwd) is met een Marokkaanse partner. We hebben samen drie kinderen. Het is zo dat hij mij voor alles (financieël en emotioneel) laat opdraaien, het huis, zijn onverantwoorde aankopen - BMW sport met 4 plaatsen (2 + 3 = 5 dacht ik), de opvoeding van de kinderen want hij kijkt naar zijn twee dochters helemaal niet om en zijn zoontje is pas sinds het wandelen, praten en proper zijn "papa's beste vriend" en dat terwijl hij me verbied om te werken (emotionele chantage). Ik zou erg graag bij hem weggaan maar hij dreigt in de trend van "als je vertrekt zie je de kinderen nooit meer, en ik zal ze ook niet meer zien" (vrije interpretatie.....) en "als je ooit iemand anders hebt dan sla ik jou, hem en jullie families allemaal bij elkaar" (terwijl hij zelf constant naar Brussel rijd om daar te nemen waar hij zin in heeft). Lang verhaal kort: ik wil weg maar ik wil mijn voorzorgen nemen wat mijn (mijn!) kinderen betreft. Weet iemand raad of een goed aanknopingspunt? Ervaringen welkom.

Toegevoegd na 4 dagen:
Iedereen heel erg bedankt om te reageren en te discussiëren. Het heeft me een hele hoop informatie en inzichten gegeven en daar kan ik weer een eind verder mee komen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik neem aan dat je dit al wist toen je je eerste kind kreeg van hem dus waarom heb je er dan nog 2 kregen? En dan het dreigen met slaan?
Aangifte doen tegen hem voordat je hetzelfde lot staat te wachten als het meisje in IJmuiden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Misschien moet u niet zoveel aannemen, of wat minder scherp oordelen over de situatie. Als u enkel antwoord of reageert om me op mijn fouten te wijzen, bespaar je dan de moeite. Aangifte wegens wat? Iets zeggen? Wettelijk gezien zijn woord tegen dat van mij en hij mag na verhoor (hoogstens) terug naar huis komen. Daar kunt u zich allicht iets bij voorstellen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zie en hoor het dagelijks om mij heen dus weet waar ik het over heb.
Bedreigen mag niet en is strafbaar.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mij lijkt het beste, dat u met de kinderen zo vlug mogelijk naar een vluchthuis gaat.Anders worden uw kinderen gegarandeerd met de BWW naar Marokko ontvoerd, en daar krijgt hij alle rechten!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Inderdaad einstein77,ze zal de eerste niet zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Micvro, je bent niet getrouwd met hem, maar staan jullie op een of andere manier geregistreerd als samenwonend? Je kan naast getrouwd namelijk ook "feitelijk" of "wettelijk" samenwonen. Feitelijk samenwonen is samenwonen met iemand, maar dat nooit officieel vastgelegd hebben bij de gemeente. Met iemand wettelijk samenwonen betekent dat je bij de gemeente een document hebt ondertekend waarin je verklaard samen te wonen met een andere persoon.

Antwoorden (4)

Het is goed dat je met je verhaal naar buiten komt. Je bent helaas niet het eerste slachtoffer van huiselijk geweld (dat zowel bij vrouwen als bij mannen voorkomt trouwens) en daarom is het belangrijk dat je je nu goed laat omringen. Als ik je verhaal lees denk ik dat het goed zou zijn voor jou (en voor je kinderen) dat je gaat praten met een hulpverlener. Je kan daarvoor een beroep doen op verschillende instanties: het OCMW, een CAW (voor volwassenen) of JAC (voor kinderen en jongeren), Tele-Onthaal, het CLB van de school waar je kinderen les volgen, .. Dit zijn organisaties waar je gratis terecht kan en omdat je situatie zo complex is denk ik dat het goed is voor jou en je kinderen om eerst hen te contacteren, alvorens je naar de politie zou stappen. In samenspraak met een hulpverlener kan je nog steeds beslissen om de politie erbij te halen trouwens.

http://www.jac.be/
http://www.caw.be/
http://www.tele-onthaal.be/

Toegevoegd na 1 dag:
Micvro, ik raad je aan om toch zo snel mogelijk een hulpverlener te contacteren. De tips die je hier krijgt kunnen zeker nuttig zijn (op korte termijn), maar om echt iets te veranderen aan jullie leefsituatie is het belangrijk dat alle aspecten van je situatie gekend zijn. Een hulpverlener kan samen met jullie dat verhaal uitklaren en zo een meer betrouwbaar advies geven.
Je kan inderdaad naar de politie gaan (maar in sommige situaties kan de politie niks doen tegen een partner, omdat die bijvoorbeeld nog niks strafbaars heeft gedaan). Op die manier kan een klacht ongewenste gevolgen hebben voor jou en je kinderen.
Zoals Ivana zegt is een "vluchthuis" ook zeker een ‘tijdelijke’ oplossing (http://www.caw.be/vluchthuis), maar alleen een hulpverlener kan je zeggen of er ook effectief plaats is voor jou en je kinderen. Je bent helaas niet de enige vrouw die het slachtoffer is van een gewelddadige partner, dus zou het ook kunnen dat alle vluchthuizen ‘volboekt’ zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Geen rechtstreeks antwoord op de vraag, maar wel de goede adviezen. Daarom tóch een plus !
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hartelijk bedankt voor je antwoord. Ik zal inderdaad proberen die instanties te contacteren. Ik heb ook al gedacht om "onopgemerkt" een dossier bij de politie te openen. Is dat iets? Ook probeer ik uit te vissen hoe ik geld kan sparen zonder dat hij het weet, ik kan ongemerkt een potje bij mijn ouders leggen maar het vullen is iets anders... Tips blijven welkom :-)
Ivana
9 jaar geleden
Als er echt sprake zou zijn van direct gevaar, kan je ook met de kinderen naar een "blijf van mijn lijf huis", waar ze je zullen steunen en verder helpen. Ik weet alleen niet of België deze schuilhuizen ook heeft. De adressen zijn geheim, dus hoef je nooit bang te zijn.
http://www.geestelijkgeweld.nl/html/blijf_van_mijn_lijf_huizen.html
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Micvro, ik raad je aan om toch zo snel mogelijk een hulpverlener te contacteren. De tips die je hier krijgt kunnen zeker nuttig zijn (op korte termijn), maar om echt iets te veranderen aan jullie leefsituatie is het belangrijk dat alle aspecten van je situatie gekend zijn. Een hulpverlener kan samen met jullie dat verhaal uitklaren en zo een meer betrouwbaar advies geven.
Je kan inderdaad naar de politie gaan (maar in sommige situaties kan de politie niks doen tegen een partner, omdat die bijvoorbeeld nog niks strafbaars heeft gedaan). Op die manier kan een klacht ongewenste gevolgen hebben voor jou en je kinderen.
Zoals Ivana zegt is een "vluchthuis" ook zeker een 'tijdelijke' oplossing (http://www.caw.be/vluchthuis), maar alleen een hulpverlener kan je zeggen of er ook effectief plaats is voor jou en je kinderen. Je bent helaas niet de enige vrouw die het slachtoffer is van een gewelddadige partner, dus zou het ook kunnen dat alle vluchthuizen 'volboekt' zijn.
Als je partner wel de biologische vader is, maar dat niet op papier is (in Nederland heet dat "erkenning") kan het wel eens zo zijn dat hij dus geen "voogd" is.

(Allemaal goede adviezen al gegeven, al zou ik met de politie voorzichtig zijn omdat ze misschien niet veel kunnen doen en hij het zou kunnen merken.)

Om de kinderen te kunnen meenemen (naar Marokko) hebben ze een eigen paspoort nodig. Voor een Belgisch paspoort zullen ze jouw toestemming nodig hebben, maar ik denk dat hij ook wel Marokkaanse paspoorten kan regelen omdat die kinderen volgens de Marokkaanse opvatting ook Marokkaans zijn.

Vrijwel zeker heeft hij dan officiële foto's van de kinderen nodig, die hij niet zelf kan maken, dus moet je er op letten dat dat niet gebeurt.

Ook zal hij een uittreksel of andere document nodig hebben over hun geboortes, om mee naar het Marokkaanse consulaat te gaan voor hun paspoorten.

Het is heel lastig, maar je moet dus zien te voorkomen dat hij dit kan doen zonder dat jij het merkt.

Hij moet dus ook niet de kinderen ongemerkt van school kunnen halen.

En dit gaat er nog vanuit dat hij het "netjes" wil doen. Als hij echt met de kinderen wil vertrekken kan hij met die BMW naar bijv. Frankrijk rijden en daar op het consulaat vrijwel zeker aan paspoorten komen.

Zoals eerder aangegeven, moet je er voor zorgen dat veel mensen aan jouw kant staan en je helpen. Ook je huisarts. Met de leraren op school moet je voorzichtig zijn, want als hij daar gewoon als vader ook af en toe naar toe gaat, dan verspreken ze zich misschien. En als hij daar nu niet naar toe gaat, kan hij dat wel gaan doen.

Dus voorkomen dat hij er met de kinderen vandoor kan gaan en voorbereiden dat jij er zelf vandoor kan gaan.

Zo'n safe house is het beste en als die er niet in België zijn, kan je nog naar Nederland gaan. Wel vooraf een advocaat vragen of dat geen andere problemen oplevert. Als NL je zou terugsturen heb je een groter probleem dan nu.

Zorg dat de kinderen zich niet kunnen verspreken.

Besef dat als je naar een safehouse gaat, je niet meer terug kan en je alles moet doen om bij hem weg te kunnen blijven. Laat je niet door hem overhalen om "terug te komen," dat is een valstrik. In zijn wereld heb je als niet-moslim vrouw totaal geen rechten.

Er zullen mensen moeten zijn die je helpen met werk, geld, onderdak en eten. Die opletten wat hij doet.

Lees hier over op internet maar NIET op een computer waar hij ook bij kan ... In bibliotheken kan je vaak gratis internetten.

Succes!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank je wel! Fantastische tips, ik gebruik een computer bij mijn ouders, daar komt hij nooit van z'n leven op. Niet werken heeft blijkbaar toch nog een voordeel, het geeft me veel tijd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat is slim .. Het is dus belangrijk welke rechten hij formeel heeft, volgens de Belgische wet. Ik neem aan dat de Marokkaanse wet hem ook allerlei rechten geeft maar wat hij daar in België aan heeft weet ik niet. Als hij niet de wettelijke voogdij heeft volgens de Belgische wet kan hij vrijwel zeker geen Belgische paspoorten voor de kinderen aanvragen, althans niet zonder jouw toestemming. Hij kan natuurlijk jouw handtekening namaken op het aanvraagformulier. Misschien kan je vooraf al naar het paspoortbureau gaan en aangeven dat je geen toestemming zult geven voor paspoorten. Bespreek dit wel met een advocaat, want als hij het probeert kan het zijn dat hij daar dan te horen krijgt dat je al langsgeweest bent. En dan moet hij jullie natuurlijk niet meer kunnen vinden. Het is jammer dat je met zo veel gevaren rekening moet houden, maar je kan niet voorzichtig genoeg zijn. Als je kinderen eenmaal in Marokko zijn kost het jaren procederen om ze er weer uit te krijgen, als dat al lukt. Sterkte!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik wil je niet ontmoedigen, maar je kan niet voldoende zijn voorbereid .. http://www.rtl.nl/ontvoerd/#!/296582/video/5f39a6aa-843c-4903-b8a7-96b058b99469-tragische-ontknoping-in-marokko/
liveisgreat
9 jaar geleden
OMG, je moet het kind toch geen worst case scenario voorschotelen uit één of andere soap of reality reeks?
en dan nog zeggen dat je har niet wil ontmoedigen?
ja, er zijn dringend afspraken nodig tussen belgiê en Marokko over dergelijke zaken. maar beperk je in je reactie tot de feiten en ga niet naar bronnen die vooral als doen hebben kijkcijfers te scoren (wat normaal is trouwens voor televisie e;d. maar geen objectieve gegevens oplevert. kijkcijfers worden gehaald door erge dingen te veralgemenen en/of uit te vergroten. doe daar toch niet aan mee mensen...sjeezes)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik vind je reactie onnodig kwetsend.
De vragenstelster heeft zelf het worst-case scenario al genoemd in haar vraag.
Helaas weet ik uit nabije ervaring dat in situaties als deze je niet voorzichtig genoeg kan zijn.
Over eventuele afspraken tussen België en Marokko weet ik niets, maar zelfs mèt dergelijke afspraken kan je toch gemakkelijk achter het net vissen omdat je het andere land niet in alle gevallen voor 100% kan dwingen tot meewerken. Marokko beschouwt de kinderen voor 100% als Marokkanen.
En als de kinderen uiteindelijk maar lang genoeg in Marokko in een gezin leven zal zelfs de Nederlandse (!) rechter kunnen oordelen dat ze daar niet meer uitgehaald kunnen worden omdat ze daar te veel geaard zijn.
Ook uit eigen ervaring weet ik dat het bijv. tussen Nederland en de VS erg mis kan gaan, ondanks dat er kasten vol verdragen en afspraken bestaan. In dit geval werkte een Nederlandse gemeente niet mee ondanks een bestaand verdrag. Het kostte gewoon te veel geld om dat juridisch aan te pakken dus lukte het pas toen het later in een andere gemeente kon worden opgepakt.
Stel je niet te veel voor van de waarde van afspraken tussen landen, die werken voornamelijk voor de belangen van die lánden, niet altijd voor de onderdanen die een probleem hebben.
Jij bent beschermd door het Belgische recht en hij is beschermd door het Marokkaanse recht en waarschijnlijke het Belgische recht.

Door het feit dat hij beschermd is door het Marokkaanse recht staat hij heel sterk als hij de kinderen in Marokko heeft.

Door de situatie is het beste als je weg wil, dat het dat heel goed doet en naar een blijf van mij huis gaat samen met de kinderen. Want door de bedreigingen dien je rekening mee te houden dat hij deze bedreigingen waar maakt.

En vanuit het blijf-van-mijn-lijf-huis kun je de rest regelen. Hij laat je geen andere optie open. En als je verhaal lees, dan is het niet of je vertrekt, maar wanneer.

Toegevoegd na 3 minuten:
De andere antwoorden zijn juridische allemaal correct, maar de kans op ontvoering is te groot in die scenario's.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Beste, maak uw verhaal kenbaar aan zoveel mogelijk mensen, dat er toch minder van die miserabele toestanden mogen voorkomen. Het kost alleen maar veel geld, veel verdriet, en hopeloosheid!. Een vluchthuis samen met de kinderen lijkt in uw geval de beste oplossing.
liveisgreat
9 jaar geleden
een crisisopvang is prima, maar tijdelijk. ze kan dit zeker doen om uit de crisis te geraken, maar moet nog stappen ondernemen. ik denk niet dat ze direct moet gaan lopen, maar sterker worden tov hem....
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Inderdaad ... en het dus goed voorbereiden.
het beste wat je kan doen is zo snel mogelijk eerstelijnshulp zoeken bij advocaten. Ik weet niet waar je woont, maar in verschillende steden heb je een justitiehuis, wetswinkel enz... waar je gratis een eerste advies kan krijgen over dergelijke problemen. dit is beter dan alleen naar de politie te gaan, al lijkt het me goed dit in ieder geval ook te doen (om info te vragen)
maar tegelijk zit je ook met een grote persoonlijke belasting. ik vind dat je heel sterk over komt en dat ben je wellicht ook. het is wellicht voor velen vreemd dat je vanuit je sterkte in dergelijke situatie terecht komt, dus mogelijk heb je ook onbegrip uit je omgeving. Hoe dan ook : zoek ook persoonlijke ondersteuning. ik weet niet hoeveel bewegingsvrijheid je hebt, maar ga zeker eens naar een CAW of Centrum voor geestelijke gezondheidszorg en laat je ondersteunen.
met de informatie die hier beschikbaar is, is het niet mogelijk meer gefundeerd advies te geven. het is een precair gegeven, maar laat je hoofd niet op hol brengen.
verder zou ik mijn grenzen ook op een ander vlak duidelijk maken. als jij voor alle kosten opdraait en dus, als ik het goed begrijp, kostwinner bent, dan hoef je hem toch geen toegang te geven tot je geld?
en huishoudelijk geweld moet je altijd aangeven. altijd. wie angst heeft, krijgt ook slaag zegt men. dergelijke mannen hebben vaak juist een sterke reactie nodig vooraleer ze tot inkeer komen. al zal dat inderdaad je beste dag niet zijn, maar als je nu niets doet, geef je hem nog meer ruimte om je te onderdrukken.
geloof me, ik heb iets dergelijks beleefd, lang geleden.het is pas veranderd toen ik dacht "nu mag er gebeuren wat er wil, maar ik stap uit deze situatie" en op zoek ben gegaan naar hulp én hem heb aangegeven wegens geweld (met doktersbewijs). Ik heb toen wel een mega pak slaag gekregen van hem, maar ik ben gewoon terug naar de dokter en politie gegaan. Hele harde tijden, maar uiteindelijk wel mijn beste zet ooit.
België is een bureaucratisch land. Dus hoe meer harde bewijzen je hebt, hoe beter je zaak op juridisch vlak zal afgehandeld worden. Maar ga voor alle zekerheid toch even juridisch advies halen, voor de buitenlandse ontvoeringen zijn er specifieke cellen opgericht die je wellicht verder kunnen helpen.
liveisgreat
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Inderdaad, als je ooit fysieke sporen van geweld of mishandeling (bij zowel jou als je kinderen)kan laten vaststellen door een dokter, dan kan je meer gefundeerd een klacht indienen voor slagen en verwondingen. Maar zoals deze antwoordgever ook weer aangeeft is het beter om je te laten ondersteunen door hulpverleners (psychologisch en dus ook medisch), vooraleer je dat doet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een opmerking naar @liveisgreat ... goed antwoord, alleen de opmerking dat als het in België net zo is als in Nederland, en ze zijn getrouwd "in gemeenschap van goederen," dan is haar inkomen ook van hem en mag hij er ook (voor een deel) gebruik van maken. Heel jammer, maar dat is "in gemeenschap van."
liveisgreat
9 jaar geleden
oei gemeenschap van goederen...dat is me ontgaan. idd, dan is alles gemeenschap. bedankt voor de aanvulling.
goede tip om in het geniep een spaarboekje aan te leggen zoals in één van bovenstaande antwoorden...
jammer dat die relatie zo gelopen is, het is vast allemaal mooi begonnen en dan ontaard door één of andere reden. zal ook wel pijn doen, buiten die juridische aspecten etc. is er ook een hart-verhaal van een verloren droom.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Alleen is dat probleem hier niet van toepassing, Strick en Liveisgreat
liveisgreat
9 jaar geleden
wel ik had deze voormiddag weinig tijd maar zie nu dat ze ongehuwd samenwonen. dus nope dat zij hem geld moet geven. ze heeft geen enkele verplichting ten opzichte van hem. Ik zou die geldkraan dicht draaien, echt waar. en ja, dat zal herrie geven, maar alles beter dan dit toch wel denk ik.
en niks geheim spaarboekje. gewoon een rekening waarop hij géén volmacht heeft.
ze moet haar op haar tanden krijgen tov die man.Alle tips volgen die hier boven staan in de verschillende antwoorden : hulp zoeken, raad vragen bij advocaten enz enz enz maar ook ten opzichte van hem (zonder daarom ruzie te maken) haar grenzen stellen.
ik had net een gesprek met een vriendin die met een schat van een Marokkaanse man getrouwd is, maar die ook vertelt dat het cultuurverschil niet altijd simpel is. Cultuur zit in je lijf en leden, en speelt zelfs niet alleen als iemand van vreemde origine is (ik heb bv. ook cultuurverschillen met mijn vriend, terwijl we uit hetzelfde land komen).
Komt daar nog bij dat deze man niet de rijpheid heeft om een gezin te hebben en duidelijk zijn wilde haren nog niet kwijt is.
Hoe dan ook het moet juridisch goed uitgezocht worden wat hier mogelijk is. De beschrijving is te summier om hier een juist antwoord op te geven. Maar een wetswinkel etc. (of een eenmalige consult bij een gespecialiseerde advocaat) kan zeker soelaas brengen. Vele advocaten vragen trouwens geen geld voor dit eerste gesprek....