Wat moet je doen als je elke dag ruzie met je moeder hebt ?

Mijn moeder en ik hebben bijna elke dag ruzie , ik weet dat het aan mij ligt , , maar wat kan ik er aan doen ? en ik weet dat ze heel veel van me houdt! Maar wordt dat minder als je elke dag ruzie hebt ? Ik hoop dat jullie mij een goed voorstel kunnen doen zodat ik niet elke dag met een rotgevoel hoef rond te lopen :(

Weet jij het antwoord?

/2500

probeer te luisteren naar wat je moeder zegt, pas je aan! moeders hebben meestal toch wel een kern van waarheid in hun verhalen zitten. je moeder kan dan wel vaak ruzie met je hebben, maar je moeder blijft je moeder. ik weet zeker dat ze altijd van je blijft houden, maar probeer de ruzies te stoppen!

Probeer regelmatig met haar te praten. Zoek samen naar het probleem van de ruzies. Als jij laat zien dat je je best wilt doen om je moeder te begrijpen, zal ze weten dat jij je inzet om anders te worden. Na een ruzie zou je naar je moeder kunnen gaan en kunnen zeggen dat je er graag met haar uit wilt komen. Misschien begreep je haar verkeerd op dat moment. Het is altijd goed om naar andere te luisteren, want daar kun je wellicht van leren!

Om eruit te raken, beste vraagsteller, zou ik afstand houden. Niet meer met je moeder in discussie gaan en haar gewoon duidelijk zeggen dat je geen klein kind meer bent en je eigen keuzes wil maken. Waarbij je je natuurlijk voor een deel zal moeten houden aan de afspraken binnen je gezin. Als er afgesproken is dat jij tweemaal per week verantwoordelijk bent voor de vaat, dan is het jouw natuurlijk inbreng om dit ook te doen. Of het te bespreken als het niet meer past, en een andere inbreng te zoeken die wel haalbaar is. Je hoeft helemaal geen rotgevoel te hebben, maar ik denk dat je je als persoon wat afgewezen voelt door je moeder. En ieder kind hunkert naar liefde van zijn ouders, maar wil tegelijk ook zijn zelfstandigheid opbouwen eenmaal dat het de leeftijd hiervoor bereikt heeft. Een moeilijke combinatie als moeder het moeilijk hebben met het feit dat kinderen zich losmaken. Wat je kan doen is: - een goed gesprek met je moeder waarbij je probeert te komen tot concrete afspraken. Vind zij dat je kamer een hoop is? Dan spreek je af dat ze er voortaan niet meer in komt, dat dat nu jouw verantwoordelijkheid is. Maar dat je tegelijk ervoor zorgt dat je de rest van de ruimtes netjes houdt, dus niet alles laat slingeren. Gaat het over "uitgaan" e;d. kan je hierover duidelijke afspraken maken. Gaat het over je kledingkeuze e.d. kan je zeggen dat dat haar zaken niet meer zijn, dat je nu je eigen kledij kiest punt uit. En dat je haar kledingkeuze toch ook respecteert. - niet meer reageren als ze je verwijt. zeg gewoon "moeder (of hoe je haar ook noemt) ik begrijp dat je met dingen zit, maar op die manier praat ik er niet over. Ik wil best afspraken maken, maar niet als je dat doet vanuit verwijt naar hoe ik ben". en dan eventueel de deur uitgaan voor een wandeling etc. Je zal je moeder moeten leren dat je stilaan volwassen bent . En op die manier help je haar ook om je te leren loslaten. - als ze bv. vindt dat je niet meer genoeg "binnen het gezin" wil doen, overweeg dan om hier een evenwicht in te vinden. Bepaalde dingen doe je wél nog, bepaalde dingen niet. Dus je gaat bv. niet meer elke week mee naar oma, maar één keer per maand. En daar hou je je aan. Het is wat moeilijk om voorbeelden te geven als je de situatie niet echt kent, dus misschien is de ruzie over heel wat andere dingen. Ik weet ook niet hoe oud je bent. Maar de principes die ik zeg, blijven wel overeind, ongeacht over wat het gaat.

hoi Kidscoolkim, ik heb een tijd lang elke dag flinke ruzie met mijn dochter gehad en ik had daar soms een rotgevoel over, en zij ook. Maar je botst ook omdat je elkaar serieus neemt en van elkaar houdt, dat wordt absoluut niet minder! Af en toe een beetje afstand is wel fijn, dat wel. sterkte We zijn nu een paar jaar verder en we hebben het leuk met elkaar als ze thuis is, en dat is best vaak voor een studente...ik bedoel maar :)

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100