Het is eigenlijk het moeilijkste om iemand anders te vergeven wanneer je jezelf niet bewust bent van je eigen tekortkomingen, vergissingen, fouten. Je kan ze resoluut afwijzen, ontkennen, omdat je voor jezelf perfect wilt zijn.
Maar op een dag kom je erachter dat je niet perfect bent. Dat je grote fouten maakte die, op het moment dat je ze maakte, de juiste beslissingen leken. Je wordt geconfronteerd met jezelf. Dat kan heel moeilijk zijn.
Dan breekt er vaak een periode aan dat je boos bent op jezelf, en streng. Strenger nog voor jezelf dan voor iemand anders die vergelijkbare vergissingen maakte. Want je mag geen fouten maken van jezelf.
Tot je merkt dat die boosheid en strengheid je niet helpt om te groeien als mens maar er alleen voor zorgt dat je innerlijk verhard. Je wilt eigenlijk niet verharden maar een zacht open mens zijn, maar dat maakt je kwetsbaar en dat is eng.
En toch, wanneer je de moed hebt om je kwetsbaar op te stellen, je eigen vergissingen toegeeft, kan je langzaamaan wat zachter voor jezelf zijn en begrip tonen voor jezelf. Meer gaan houden van jezelf. Dan zal je jezelf met liefde kunnen vergeven en in sommige gevallen misschien zelfs kunnen glimlachen om jezelf.

En als een ander je dan echt gemeend om vergeving vraagt is het ineens ook niet meer zo moeilijk die ander te vergeven. Want we maken nu eenmaal allemaal onze fouten, ieder zijn/haar eigen fouten.
En daar ben je je dan bewust van, begrijp je dan.

Hoewel ik me ervan bewust ben dat het evengoed heel veel moeite kan kosten wanneer iemand iets heel ergs gedaan heeft.
En toch begint het bij jezelf.
Kristal
12 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Door daar voor te kiezen.

Vergeven is loslaten van hoop dat het anders kon,
of anders had gemoeten.

Het is het loslaten van alle boosheid, of beschuldigingen of oordelen.
Het is ook loslaten van alle pijn en verdriet die daarbij misschien hoorde.

Beseffen dat pas na vergeving
een nieuw begin mogelijk is.

Hoe je dat moet doen, dat is niet in het algemeen te zeggen.
Er is wijsheid voor nodig.
Sommige mensen kunnen die wijsheid nooit opbrengen.
En in de meeste gevallen gaat er aan vergeving een heel proces aan vooraf.
Dat gaat niet zomaar.

Maar het willen, en er voor kiezen is een begin.

Mensen die dat wel kunnen, die leven gelukkiger.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ mooie woorden inderdaad
Vooral eerst moet je beseffen dat je door vergeven vrij komt van die situatie of persoon(en) die je vasthoudt
Eigenlijk hou je door wraak en gerechtigheid gevoelens of anderzins de situatie langer actueel in je herinnering dan nodig.

het is moeilijk maar het kan.
12 jaar geleden
capthavoc
12 jaar geleden
dat is het ook niet maar zoals gezegd je bevrijd jezelf uiteindelijk van een ervaring(en) zodat je door kunt gaan met leven.
Wanneer je toe bent aan acceptatie en compassie. Wanneer je de diepe betekenis van de gebeurtenis/situaties kunt inzien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
mooi gezegd GD +1
Door in te zien dat jouw handelen of dat van een ander toendertijd vanuit een keuze is gedaan die toen van toepassing was. En je/de ander niet anders kon.
Zolang je nog in boosheid, verdriet of andere emotie zit omtrent datgene jezelf niet dwingen om iets te vergeven.
Maar gewoon voelen en leven wat er is. Vergeving komt dan zelf wel. Dit kun je niet afdwingen, vooral niet van jezelf. Wel duidelijk blijven voelen en waarnemen dat je niet 'blijft hangen' in iets..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
Ja, dat doorleven van je verdriet of andere emotie is noodzakelijk voor je kan vergeven.
+1
Op het begin is het altijd moeilijk. Op het moment dat je het hebt verwerkt en je het een plekje hebt kunnen geven kan je de situatie helderder bekijken en zou je in feite eens door de ogen van de ander moeten kijken. Vaak kun je dan toch uiteindelijk begrip voor de ander ook krijgen en is het makkelijker diegene te vergeven. Je kan bijvoorbeeld bedenken dat we allemaal mensen zijn en we allemaal fouten kunnen maken (de ene meer en erger dan de ander), en dat diezelfde persoon er vaak enorme spijt van kan hebben omdat die fout niet met opzet gemaakt hoeft te zijn om jou te kwetsen bij wijze van. Dan komt de vergeving vanzelf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1 ding is het alle belangrijkste en dat is het kunnen accepteren, als je dat niet kan lukt vergeven ook nooit
dus al sik jouw was zou ik dat proberen;p
dan komt het wel goed
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Door te leren houden van jezelf zoals je bent en door van anderen te leren houden zoals ze zijn leer je dat er in wezen niets te vergeven valt want dat we allemaal (zonder enige uitzondering) dezelfde 'dommigheden' zouden uithalen als we in identiek dezelfde situatie verzeild zouden geraken.

Wat Jij vergeven noemt is dus het leren aanvaarden van de situatie (hoe bizar die ook was of is) en er verder geen twistpunt meer van maken.

Ik focus mezelf elke dag op "Blijven Houden Van"
en dit zowel van mezelf als van anderen.
Ik focus me liever op BEGRIP tonen voor "Alles wat is zoals het is" Zo hoef ik noch mezelf noch anderen te vergeven.
Begrijp je of voel je het verschil in aanpak?

De voor mij mooiste manier om Mezelf en Anderen aan te geven dat ik BEGRIP kan opbrengen voor eender welke situatie is door mijn GLIMLACH te tonen als oprecht teken van Aanvaarding van Alles wat is zoals het is.

***
BEGRIP tonen voor jezelf en anderen is dus een hele sterke vorm van bij VOORBAAT vergeving schenken!
***

Mooier kan ik het niet omschrijven of uitbeelden naar anderen toe.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
door te kijken waarom iemand iets heeft gedaan, wat de achterliggende reden was of waarom je zelf zo hebt gehandeld, alles heeft een reden en als je die reden weet is het makkelijker om er begrip voor op te brengen en te vergeven
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vergeven doe je vaak voor jezelf en niet voor de gene die je vergeeft. Wrok en haat doen je als mens geen goed. Vergeven betekend niet altijd vergeten en dat hoeft ook niet. Het gaat erom dat je het negatieve loslaat, niet blijft hangen in het negatieve (verleden) en verder gaat met je leven.
Het begint met begrip voor de situatie. Waarom is het zo gegaan en waarom heeft die persoon gedaan wat hij gedaan heeft? Dit kan ook voor jezelf gelden.
Niemand is perfect ook jij niet. Soms kan iets zo erg zijn dat het niet te begrijpen of te vergeven is. Dan heeft het tijd nodig.