heeft iemand ervaring met prepar en valium in de zwangerschap?

valium voor de hoge bloed druk ,prepar om voortijdige weeen te remmen

Toegevoegd na 2 minuten:
heeft t gevolgen voor de ongeboren baby?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.6K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bespreek dit met de arts of apotheek
Ivana
9 jaar geleden
Ik was ooit in verwachting toen mijn vader overleed. Ik heb toen bij uitzondering (zo zei mijn huisarts) valium gekregen voor niet meer dan drie dagen én omdat ik meer dan 14 weken zwanger was. Zou ik nog geen 14 weken zwanger zijn geweest, dan had ik het absoluut niet gekregen. Hieruit maak ik dus op dat het zeker kwaad kan.

Het beste antwoord

Nou, gelukkig niet uit eigen ervaring; ik ben een man.

Je zegt, dat je valium krijgt voor een hoge bloeddruk. Dat is toch wel apart aangezien valium je bloeddruk niet verlaagd. Het is een sufmakend middel dat met name gebruikt wordt als slaapmiddel of om angsten te onderdrukken (en in dit laatste geval kan het de bloeddruk indirect wel wat verlagen natuurlijk.)
Op zich wordt afgeraden om valium in de zwangerschap te gebruiken. Via de placenta komt het valium ook in het bloed van het kindje. Bij dieren zorgt valium voor een verhoogd risico op afwijkingen zoals een open gehemelte; wat de effecten bij mensen zijn is minder duidelijk. Misschien van groter belang is dat als het valium in het bloed van het kindje zit tijdens de bevalling er sprake kan zijn van een "floppy infant syndrome." Hierbij koelt het kindje te snel en te makkelijk af waardoor onderkoeling kan ontstaan, het kindje kan de spieren niet aanspannen, onregelmatige hartslag, moeilijkheden met de ademhaling, voedingsproblemen.
Een tweede veel voorkomend probleem is dat valium een verslavende stof is. De baby kan dan dus 'verslaafd' geboren worden en echte afkickverschijnselen gaan vertonen.

De valium kent dus nogal wat problemen voor het kindje. Zoals met alle medicijnen moeten de voordelen afgewogen worden tegen de nadelen. De hierboven genoemde problemen zijn in principe goed behandelbaar. Als het niet nemen van de valium bijvoorbeeld mogelijk lijdt tot een afbreking van de zwangerschap, dan zou het zomaar kunnen dat je de valium beter wél kunt nemen.

Wat de prepar betreft lijkt het me simpel. Het heeft weinig tot geen effecten op het kind. Als je het niet neemt heb je een verhoogd risico op een miskraam.

Al met al zal je arts (ik neem aan de gynaecoloog?) je beide medicijnen niet zomaar hebben voorgeschreven en al deze voor en nadelen hebben afgewogen. Als je er nog over twijfelt kan je er natuurlijk altijd over overleggen, maar wacht daar dan vooral niet te lang mee.