als een vrouw 6 kinderen heeft gehad, en die zijn alle 6 uit huis geplaatst, moet het dan moegelijk zijn om nog een kind te krijgen?

als ze niet in staat was ze op te voeden.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Dit soort vraagstukken zijn lastig te beantwoorden. De wet voorziet er niet in haar te verbieden een ei-sprong te krijgen en/of gemeenschap te hebben. Van deze combinatie kun je nu eenmaal kinderen krijgen. Kan de wet niets tegen doen.
Heel erg, omdat deze ouder inderdaad niet capabel is haar kinderen op te voeden. En de kinderen maken op vroege leeftijd traumatische dingen mee, die ze waarschijnlijk hun hele leven meedragen.
Of het handig en verstandig is om een zevende kind op de wereld te zetten is de vraag. Waarschijnlijk is de betreffende ouder niet capabel om hier een verstandige keuze te maken. En omdat ze meerderjarig is, kan er voor haar niet meer buiten haar om besloten worden.
Dit vraagt intensieve begeleiding door diverse instanties om dit voor elkaar te krijgen.
Ik ben er ook niet voor dat dit soort belangrijke zaken door de wet geregeld worden. Want waar ligt de grens dan? En wie beslist het?
Gevoelsmatig zeg ik dat deze ouder niet meer zou moeten baren, alleen is dit aan ons om daarover te beslissen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Het toont aan hoe zwak onze wet is ter bescherming van kinderen. Alleen het voor een kind zelf bewezen is, wordt tot actie ondergaan ....

Het zou wel moeten, maar is helaas niet het geval.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook ik zou daar allerlei twijfels bij hebben, maar je kunt het niet verbieden.
Er zijn natuurlijk heel veel mensen die kinderen krijgen terwijl ze eigenlijk niet in staat zijn voor zichzelf te zorgen, laat staan een kind op te voeden.
Zouden aspirant-ouders dan eerst een test moeten doen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Theoretisch zou je zeggen nee. Zo'n iemand kan geen kinderen opvoeden, dus mag ze ook geen kinderen meer krijgen.

Maar hoe doe je dat? In een geciviliseerde westerse samenleving is het onmogelijk om dat te verbieden. Sterker nog, volgens de wet mag en kun je zoiets niet verbieden. De enige oplossing zou zijn, gedwongen sterilisatie, maar dat is al helemaal middeleeuws en uit den boze.

Er zit niets anders op dan weer werken aan de bron van dit soort problemen. Bestrijden van armoede, beter onderwijs, beter sociaal vangnet enz.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoiets is inderdaad hartverscheurend. Ons gevoel zegt dat deze vrouw geen kind meer op de wereld zou moeten zetten. Helaas gebeuren deze dingen zonder dat daar veel aan te doen is. Er worden jaarlijks heel wat kinderen uit huis geplaatst die in een instelling of bij pleegouders belanden. Het gaat hierbij regelmatig om kinderen van ouders met een verstandelijke beperking. Het probleem is alleen; wie beslist over wat wel en niet mag. Dat is een ethische kwestie. Mag iemand geen kind meer krijgen na 1,2 of 3 uit huis geplaatste kinderen? En belangrijker; waar trek je de grens, wie mag wel en wie mag geen kinderen krijgen.