Mijn ervaring is dat je moet uitkijken met de woorden: "We vinden elkaar niet meer lief". Vooral heel jonge kinderen kunnen daaruit de conclusie trekken dat zoiets zomaar kan gebeuren, dus ook van ouder tot kind. Daardoor kunnen ze angstig worden. Ik vind het zelf beter om te proberen een kind uit te leggen dat het soms moeilijk is om samen te zijn, terwijl je elkaar nog wél lief vindt. En dat ouders natuurlijk nooit bij een kind weggaan als het moeilijk is. En dan is het idee van Maria16 heel goed: Leg uit dat je net als vriendjes en vriendinnetjes zoals zij die kennen, soms even afstand moet nemen, maar dat dat níet hoeft te betekenen dat je elkaar niet meer lief vindt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ik weet niet hoe oud t kind in deze kwestie is, maar de meeste zullen t wel begrijpen als je iets zegt in de trant van: papa en mama gaan ieder in een eigen huis wonen/apart wonen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van (redelijk) dichtbij heb ik kunnen zien dat (in dat geval) een uitleg dat "pappa en mamma apart gaan wonen" niet werkt als het echt maar tijdelijk is. Het kind in kwestie was toen 7. Misschien kun je beter zeggen dat degene die tijdelijk weggaat even wat tijd voor zichzelf nodig heeft? Dat is in principe ook moeilijk voor kinderen, en ik ga er dan ook van uit dat er daar ook vragen over komen. Maar wellicht is hier een beter/makkelijker antwoord op te geven? En dan is het voor het kind ook niet raar als de ander weer thuis komt wonen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het ligt een beetje aan de leeftijd van je kind.

Je zou kunnen zeggen dat papa of mama elkaar even niet meer zo lief vinden en dat papa/mama even ergens anders gaat wonen,misschien vinden papa en mama elkaar na een tijdje dan wel weer lief.
Je kunt als voorbeeld een ruzietje tussen kinderen nemen die elkaar ook niet altijd lief vinden en bij elkaar uit de buurt blijven totdat het weer goed komt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
simpel, begrijpelijk en duidelijk lijkt me.
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je Kristal.
Misschien wil je uitleggen dat het een soort vakantie is van elkaar? Papa en mama willen even vakantie van elkaar, net als dat jij (het kind) niet altijd met hetzelfde kindje wil spelen. Zolang het kind nog erg klein is, zal het er geen dubbele gedachte bij hebben (zoals de meeste volwassenen zullen hebben bij zo'n uitspraak). Papa gaat dus even op vakantie van mama, of andersom.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
tijdelijk......als je een kind hebt weet ik niet of je zo met je verantwoordelijkheden om kan gaan.....tijdelijk uit elkaar gaan. denk goed na over de impact die zoiets heeft voor een kind. wees erg voorzichtig want zijn basis gevoel van veiligheid kan zeer aangetast worden, hij zal er misschien niets meer van snappen.

ga liever echt uit elkaar of blijf bij elkaar zou mijn advies zijn.

bij het centrum jeugd en gezin hebben ze hier folders over.