Hoe kom je erachter of je echt een kind wilt of niet?

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik ben nu al 34 en begin hier nerveus over te worden. Straks is het te laat. Mijn vriend helt meer over naar de nee-kant.

12 jaar geleden
14.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan zijn we net zo oud. Ik heb het gevoel ook nog nooit gehad. We hebben inmiddels ook de keus gemaakt om het niet te doen. Praat er samen nog maar eens goed over en zet de plussen en minnen tegenover elkaar dat mengen met je gevoel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oeps Paardenbever.... dat klinkt behoorlijk dwangmatig in mijn oren.
Misschien klinkt dit heel romantisch in die van jou, maar ouders worden doe je samen in een relatie lijkt me.... en gaat niet om een broodje kaas, maar om het op de wereld zetten van een kind met vele verantwoordelijkheden van dien....
Kristal
12 jaar geleden
Goeie dag Paardenbever... kort door de bocht en behoorlijk dominant komt dit op mij over. Ik kan niet anders dan mij bij de woorden van Wendy aansluiten...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Spijtig genoeg zijn er zo'n mensen die zichzelf te serieus nemen.. Hoe anders komen we aan massale overbevolkering van de planeet? Eigen plezier eerst, right?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oei......34 ; dat lijkt me persoonlijk al rijkelijk laat. Ik was met 32 'klaar' en voelde me al een beetje aan de ouwe kant.....
Kristal
12 jaar geleden
Ja, Marleen, ik snap wat je bedoelt, ik kreeg zelf al op mijn 23ste mijn 2e en laatste kind, maar mijn moeder daarentegen kreeg mij nog op haar 35ste, en zie!! wat een weelderig kind ik geworden ben ;-))
Maar goed, je hebt gelijk, het is tijd om te beslissen wat ze wilt en dan te hopen dat ze krijgt wat ze wenst als ze toch een kindje zou wensen. Lynna, wat bedoel je nou precies? Ik begrijp het niet goed, kan je het uitleggen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn mama kreeg haar laatste kindje tot nu toen ze 42 was en ze is nu 44 en eigenlijk zou ze er nog eentje willen.
Kristal
12 jaar geleden
;-)
En hoe zou jij het vinden Pauldevork? Nog een klein zusje of broertje erbij?

Antwoorden (26)

Dat is iets wat je niet met je verstand kan maken. Het moet een gevoel zijn van verlangen die je krijgt als je aan het idee denk. Bij de een is dat al van kinds af aan en bij de ander komt dat helemaal niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankje
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ van mij! Toevoeging: als je echt aan een kindje toe bent kun je aan niets anders meer denken. Ga je er over na zitten denken dan beter maar niet doen ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien een combi van denken en voelen? ;-))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal fout. Dat denk je met je hormonen. Als mens heb je (in tegenstelling tot dieren) een verstand gekregen, en jou zou echt eens moeten proberen dit te gebruiken. Enkel je persoonlijke plezier achterna hollen is in deze tijd blijkbaar de mode, helaas genoeg. Natuurlijk zeggen je hormonen dat het een goed idee is je voort te planten. Maar in tegenstelling to dieren zijn wij instaat hierover de controle te krijgen en ons AF TE VRAGEN of dit werkelijk een god idee is. En wat denk je zelf? Hebben we te weinig mensen op de wereld? Is er nog genoeg plaats voor nog een miljardje?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, dat is wel heel erg zwart wit gedacht. Ik neem aan dat iedereen die hormonale gevoelens hebben er ook werkelijk over nadenken, En het krijgen van kinderen is niet in de mode. Het is eerder in de "mode" om het niet te doen. Ben het overigens wel met je eens. Als ik sommige mensen met kinderen zie lopen denk ik ook van........
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lynna, zo dacht en denk ik ook! maar nu mijn hormonen ook vervelend doen, vraag ik me ook af of ik niet toch een moet proberen te krijgen..... weet dat t daarna nooit meer t zelfde word, dat ik al mijn eigen argumenten en principes dan overboord gooi, hoe erg moet dat zijn? maar t gevoel nooit een kind te krijgen, altijd allleen te zijn, t te moeten missen, etc etc, maakt toch dat iik soms hardop zeg, dat ik er dan ook maar een wil! ik weet, t klinkt belachelijk, en alsof ik over een ding praat, maar ondertussen word ik zo gek van wel of niet denken, mijn hormonen tegen over mijn dierlijk instinct, dat ik soms denk, jamaar , waarom zou ik dan sterk moeten zijn als iedere ..... gewoon kinderen neemt en er amper bij stil staat?? ben zo bang, dat ik dan wat mis, wat je nooit meer kan krijgen, maar andersom, stell dat ik t probeer, en t lukt, kan je t niet even terug brengen.... een kwestie om gek van te worden!!! (de dalai lama zei zelfs, dat een wijs mens, in deze tijd, geen kinderen neemt..of degeen die bewust niet voortplant, is een wijs mens in deze dagen of iets van die strekking, voelde ik me door gesterkt, maar die hormonen!!!!!
nou ja, zucht diepe zucht, sterkte vraagstelster, ik weet hoe moelijk t is!!)
Gevoel... sommige krijgen dat gevoel als in hun familie of omgeving kleintjes geboren worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is eigenlijk niet alleen een kwestie van willen. Er komen meerdere factoren bij spelen. De vraag is ook kan je het financieel aan? Tevens krijg je veel meer verantwoordelijkheden. De dingen waar je nu wellicht je tijd insteekt, heb je zometeen misschien geen tijd meer voor. Zijn JULLIE bereid die dingen ook op te geven? Dit soort vragen moet je jezelf afstellen. Succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er kan best een gevoel zijn etc., maar als je de middelen niet hebt om een kind op te voeden houdt het op. Zo simpel is dat. Een kind verdient het beste, lijkt je niet?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
- van mij. Als je echt toe bent aan een kindje dan vallen alle bezwaren voor je weg. Financieel is zeker geen reden om het niet te doen. Beter een kind in 2e hands kleren enz dat ouders heeft die er totaal voor gaan, dan een kind dat altijd het nieuwste speelgoed heeft en merkkleding, omdat het zo hoort... Zelfde met dingen opgeven: als je er ECHT aan toe bent om een kindje te krijgen doet dat er allemaal niet meer toe, want je krijgt er weer heel veel ander moois voor terug! Denk je over financiën en wat je er allemaal voor moet opgeven dan ben je doodeenvoudig niet klaar om een kindje te krijgen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Mendy en Paardenbevel: jullie stellen de zaken wel een beetje zwartwit voor. Natuurlijk is het wél belangrijk dat aanstaande ouders het gevoel hebben er (financiële) ruimte voor te hebben. Als je zomaar een kind krijgt omdat 'een gevoel hebt', kun je voor een hoop onaangename verrassingen komen te staan! Je moet er zeker over nadenken, ook over de praktische kant. Dat heeft niks te maken met er wel of niet klaar voor zijn. Misschien constateer je wel dat je, voordat je bevalt, eerst op zoek moet naar een andere woning omdat je nu niet genoeg ruimte hebt. Of omdat je nu een te duur huis hebt, dat je moeilijk kunt bekostigen als je straks minder gaat werken. Kinderen zijn echt niet zaligmakend; je bent er zelf ook nog! Een gelukkige papa en mama zijn toch wel de belangrijkste voorwaarde voor een gelukkige jeugd, denk ik. En ja- ik heb alles over voor mijn kinderen en ik zou ze nooit, NOOIT meer kwijt willen, maar ik ben wél erg blij dat wij nog geld over hebben voor leuke dingen en dat ik geen rommelmarkten hoef af te struinen om tien broekjes voor een euro op de kop te tikken. Daar zou ik me niet fijn bij voelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een combi van denken (verstand) en voelen is naar mijn idee het mooist.
Verder: in dit deel van de wereld kunnen we min of meer kiezen voor ouderschap (min of meer kiezen, omdat velen ongewenst kinderloos blijven). Betekent dat dan, dat elders alleen maar ongelukkige mensen rondlopen, omdat geboorteplanning niet mogelijk is en mensen in armoede leven?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist WendyH, dat bedoel ik maar. Onze ouders misschien niet meer, maar onze grootouders zeker, zijn allemaal 'ongepland'. En de meesten zijn daar niet slechter van geworden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben het dus met WendyH eens. Mensen bekijken het alleen vanuit hun gevoel maar er komen meerdere dingen bij kijken. Dat bedoelde ik ook met mijn reactie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
.... en velen hebben die keuze ook hier niet AngelaW!
Het is absoluut een gevoel.
Wat je wel alvast kunt doen met z'n 2-tjes: zet alle voors en tegens eens met elkaar op een rijtje.
Om welke redenen heeft jouw vriend meer een nee-gevoel? Wat is voor jou "te laat"? Enzovoorts.
Door er met elkaar duidelijk over te praten weet je in ieder geval wat de gevoelens van jullie beide zijn.
Suc6.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uit mijn eigen ervaring is gebleken dat ik er gewoon heel erg aan toe was om moeder te worden.(Dacht ik) Want bij iedere vrouw die ik voorbij zag lopen met een dikke buik kreeg ik jaloerse gevoelens. Ik dacht gatverdamme waarom zij wel en ik niet? Ik wil dat ook. Maar ik was toen nog best wel heel erg jong. Maar het jaloerse gevoel bleef gewoon. Ik ben me er toen eens in gaan verdiepen en uit eindelijk hebben mijn toenmalige vriendje en ik toch een poging gewaagd. Het leek me geweldig, zo,n lief klein babytje. Maar ow wat viel alles tegen toen het eenmaal zover was. Ik ben zo ziek geweest de eerste 3 maanden en eigenlijk heb ik over gegeven tot de 9e maand aan toe. Zo erg zelfs dat ik in het ziekenhuis heb gelegen aan t infuus. En toen de kleine er was vond ik er eigenlijk ook niet zo heel veel aan. Die loodzware bevalling van 3 dagen die uit eindelijk eindigde in een keizersnee die gunde ik niemand en ik heb heel wat kraam tranen gehuild.
Kennelijk was ik er toch niet zo aan toe als ik in eerste instantie had verwacht. Of ik was er wel aan toe maar ik had me gewoon vies verkeken op wat het moederschap eigenlijk precies in hield.
Bovendien hoorde ik ook van alle vrouwen die al eens een bevalling mee hadden gemaakt dat je tijdens de bevalling totaal niet bezig bent met hoe je er bij ligt dan. Benen wijd geen onderbroek aan en soms wel 6 man aan je bed die je er tussen zitten te wroeten. Maar toen het eenmaal zover was, was ik me daar wel degelijk van bewust. Ik heb echt alleen maar liggen janken dit wilde ik absoluut niet. Ik vond dat zo verschrikkelijk.
Maar goed. We zijn nu 6 jaar verder en ik moet toegeven dat het bijna 5 en half jaar lang weg is geweest ,maar dat zelfs bij mij nu weer opnieuw de kriebels beginnen te komen bij het zien van een zwangere vrouw of een heel klein baby t je.
Ik omschrijf het wederom als een soort van jaloers gevoel.Maar dan niet echt jaloers zo van ik gun het je niet,maar meer van wauw wat prachtig dat wil ik ook. Ik zou toch wel heel graag weer opnieuw moeder willen worden. En al het gedoe en alle tegenvallers en genante momenten die ik toen heb ervaren die heb ik in die jaren een plekje kunnen geven. Bovendien ben ik nu ook een heel stuk ouder geworden en vooral ook wijzer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ voor je eerlijke antwoord.
Die roze wolk schijnt dan toch vies tegen te vallen.
Ben je naderhand wel blij geweest met je kindje trouwens? Ik ken dat gevoel van jou wel, zelfs ik heb dat al wel eens terwijl ik pas 19 ben. Dan denk ik van oh ik zou best een kindje willen... (maar ik heb niet eens een vriend hoor, en als ik er een zou hebben, zou ik het ook niet doen, nog veel te jong voor).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jazeker ben ik heel blij met mijn zoon. Hij kan me uiteraard af en toe het bloed onder mijn nagels vandaan halen en als hij ziek is dan ben ik echt niet gelukkig en heel erg bezorgd ook. En soms zijn er ook echt wel momenten dat ik denk van Jee, is dit nou echt normaal? Of overkomt mij dit alleen met hem?. Maar gelukkig worden dat soort gevoelens overschaduwd door alle leuke momenten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Lotte18: roze wolken bestaan niet!!! Alles heeft voors en tegens! Dat kan je niet jong genoeg leren denk ik, zeker op het gebied van het "hebben"/krijgen van kinderen. Dat is een enorme verantwoording met hele mooie en hele vervelende ervaringen.
Dat klinkt truttig, maar uh... m.i. wèl waar ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Je krijgt er zo veel voor terug he?" ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
*Proest* Stippel.... "in voor- en tegenspoed".... of was dat nou weer wat anders??? ;-))))
Kristal
12 jaar geleden
Ja Wen, dat was weer wat anders ;-))
Zelf heb ik het ervaren als een "oergevoel".... verstandelijk wist ik het ook heel lang niet zeker en herken ik wat je schrijft.
Maar opeens, en dat was ècht zo, wilde ik het heel graag, meer dan wat dan ook. Ik omschrijf het als een oergevoel, iets anders kon ik er voor mezelf niet van maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad, en als je dat niet hebt, dan niet doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat vind ik heel drastisch gesteld Mendy... en dat is ook niet wat ik bedoelde hoor. Ik gaf alleen mijn eigen ervaring aan, en die van meer vrouwen trouwens die ik ken. Maar voor vele anderen gaat dat niet op. Als het +je van jou is: dank je wel ;-)
Kristal
12 jaar geleden
Toch heeft Mendy een punt om over na te denken. +1 voor jou antwoord Wendy.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jawel Kristal, maar er zijn ook vele vrouwen, die een kind hebben zonder dat oergevoel en er toch heel blij mee zijn.
Ik zou het om die reden dus niet afraden.
Thanx!
Kristal
12 jaar geleden
Dat is zo Wendy, we kunnen alleen voor onszelf spreken. Ik weet dat ik dat oergevoel niet had, ik was jaloers op vrouwen die het wel hadden. Het maakte het wel extra moeilijk. Hoewel ik, nu ze 33 en 35 jaar zijn, stápel op ze ben. :-)
En hoera, zij op mij, dus het kan goed komen :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het IS goed ;-))
Kristal
12 jaar geleden
haha, dat zeg ik zelf altijd lol het IS goed :-))) en zo is het Wen ;-))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is zoals het is ;-)))))))))))))))))))))))
Als je al nerveus wordt, weet je het al: ja, je wil een kind. Dat is niet zo vreemd, zo werkt de natuur. En met 34 ben je lichamelijk al flink op leeftijd, dus ga zeker niet nog zitten wachten.

Je krijgt kinderen altijd te laat, voor je carriere al helemaal. En die vriend van je, die moet gewoon mee met je keuze. Van uitstel komt in dit geval geen afstel, maar wel een hoop gedoe en extra risico's die nergens voor nodig zijn.

Ja, een kind gooit je leven overhoop, maar je krijgt er ook veel voor terug. Als je dat niet wilt, en dus alleen wilt feesten, zuipen en onverantwoord leven, zonder met anderen rekening te hoeven houden, dan krijg je niet de kriebels als je aan kinderen denkt. Of als je alleen aan je carriere denkt, en je leven enkel uit werken bestaat. Ik ga niet zeggen dat zoiets niet mag, maar zulke mensen willen zeer bewust geen kinderen, en twijfelen dan ook niet.

Jij twijfelt wel, ga er dan voor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het volgende is maar een idee.
Bij GGZ-instellingen hebben ze vaak een babypop die ze gebruiken als een patiënt graag zelf een baby wil hebben. De pop kan ook 's nachts gaan huilen. Op die manier krijgt de patiënt een goed idee wat een baby eigenlijk is.

Misschien kun je de pop in bruikleen krijgen, en op die manier ontdekken of je voeling hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat vind ik een goed idee als iemand die heel erg jong is en graag kinderen wil. Iemand van 34 kan zich de consequenties beter voorstellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@platje. Snuffel wil graag weten hoe zij de beslissing moet nemen. Daar ligt haar behoefte. En mijn suggestie gaat daarop in. Mogelijk brengt dit haar op ideeën.
Wat jij zegt, is jouw opvatting, hoe jij vind dat dingen normaal zijn. Maar dat is niet de vraag van Snuffel.
Snuffel
12 jaar geleden
Uitproberen is op zich niet verkeerd. Daar heb ik ook aan gedacht. Maar is wat lastig met werk, moet je dan ook oppas zoeken voor de nepbaby? Ze zien me al aankomen met mijn pop...
Kristal
12 jaar geleden
Snuffell, in een vakantie uitproberen is misschien een idee? Als je dan zegt: ja maar mijn vakantie, dan wil ik andere dingen doen, dan begrijp ik dat, maar dan loop je nu al tegen twee dingen aan die je dus met een kindje gaat ondervinden:
Je werk, en je vakantie...
Je kan natuurlijk eens een weekendje oppassen ? op een baby. 2 nachten geeft wel een aardig beeld denk ik
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lol, en waar haalt ze dan een baby vandaan? Babies zijn over het algemeen lekker bij hun moeder, waar ze horen.
capthavoc
12 jaar geleden
rent a baby ;)
Je hebt seks zonder condoom en pil, als je dan zwanger wordt is het een ja:) want god weet wat je wil en geeft je dus of wel of geen kind:)!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tsjonge, wat een ouderwetse gedachten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ha ha, ik vind hem wel leuk. Maar vergeet niet Nielsk, dat het hier om een serieus probleem gaat, hè. Maar ach, zo'n vrolijke noot tussendoor...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik vind het ook een hele goede redenatie!
Kristal
12 jaar geleden
Klaas, :-))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha, als we allemaal zo zouden denken zouden we ofwel door een massale AIDS epidemie uitsterven ofwel door massale overbevolkering de planeet verwoesten.
Op het moment dat je echt een kind wilt weet je dat voor 100% zeker. Bij twijfel: niet aan beginnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sja, je voelt natuurlijk zelf aan of je toe bent aan een kind. Dat merk je aan de aandacht die je er aan besteed, ongemerkt let je meer op mensen met kinderwagens en praat je meer over kinderen en hoe meer je het doet hoe meer het kriebelt.
Je vriend voelt die kriebels waarschijnlijk niet en dat kan komen omdat hij nu eenmaal niet gek op kinderen is of zichzelf niet als ideale vader ziet of erg beinvloed wordt door factoren uit de omgeving of de toekomst van kinderen erg negatief vind.
Je kan er gewoon met hem over praten en vragen waarom hij pertinent niet wil.
Denk wel goed na wat belangrijker voor je is, een kind of je partner als je partner echt niet wil, je kan hem echter niet dwingen maar zal zijn keuze ook moeten respecteren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Snuffel
12 jaar geleden
Hij vindt zichzelf te oud (40) en vindt zijn leven fijn zoals het is.
Snuffel
12 jaar geleden
En hij vindt de toekomst van de wereld niet positief.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aha, dat is minder leuk maar je kan proberen inderdaad voor een soort babypop met echte geluiden. Die kan je krijgen op huurbasis en hiermee kan je een tijdje voor zorgen om te proberen als je vriend dit wenst uiteraard. Verder als hij toch echt niet wil en jij wel wordt het heel moeilijk en een keuze maken denk ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat je vriend een groot aandeel in de beslissing moet krijgen omdat hij eerder nadenkt en geen dwingende hormoom-gevoelens hem parten spelen. Je wil een goede wereld voor je kind, neem ik aan, en dat jouw kind dezelfde beslissingen kan nemen indeed het kinderen wil. Kan dit? Neen. Als jouw kind op leeftijd is zullen we met 6miljard mensen vechten om nog een stukje droog land. Ik ga met je vriend hier, doe het niet. Als je het enkel doet omdat JIJ het wil, ben je (en dat is mijn mening) al meteen eenondoordachte ouder, want je weet bijna zeker dat je kind in slechte tijden zal moeten leven.. Alsjeblief denk daarover na, en probeer je eigen hormonen niet de bovenhand te laten nemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@lynna, zo kan je nooit een kind op de wereld zetten natuurlijk en heb je in feite geen leven als je continue leeft met wat er eventueel kan gebeuren. Zo kan je ook niet meer de straat op want stel dat je aangevallen wordt, of niet meer de trein in want stel dat ie ontspoort. Ik vind het een vreemd antwoord.
Kristal
12 jaar geleden
Met je eens Dubossies, elke tijd heeft de eigen problemen, als we daardoor geen kinderen willen proberen te krijgen waren we nu wel uitgestorven langzamerhand...
Kristal
12 jaar geleden
+1
In wezen moet je eigen innerlijk je het antwoord op deze vraag geven.

Ik denk daarom dat: Jij best graag een kindje wilt..maar.. aangezien je vriend het eigenlijk niet ziet zitten..lig jij een beetje met je innerlijk overhoop. Je weet het niet meer..

Naarmate je ouder wordt zie je de dag naderen waarop een kindje krijgen niet langer mogelijk wordt...en die gedachte maakt jou nerveus.

Ik denk dat je vriend zich te weinig realiseert dat jullie SAMEN een relatie hebben.

Een relatie dus waar OOK rekening gehouden dient te worden met jouw door de natuur geschonken verlangen naar het moederschap.

Indien je vriend toch liever géén kindje wenst..en als gevolg daarvan er ook geen kindje komt..vrees ik dat je heel je verdere leven het onbevredigde gevoel zult krijgen/hebben/behouden..je kansen voorbij te hebben laten gaan. Realiseer je dat heel goed..

Speciaal voor in dat laatste geval dienen jullie daarom SAMEN tot het besluit 'Géén kinderen' gekomen te zijn.

Omdat er anders het gevaar bestaat dat jullie elkaar over en weer verwijten gaan maken..waardoor jullie relatie zou kunnen stuklopen..

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, goed gezegd. Zij moet nu haar verlangen leren te relativeren. Heb ik ook gedaan. Gedachten zoals: Mijn hormonen zijn niet belangrijker als de planeet, etc werken wonderlijk.
Kristal
12 jaar geleden
Lynna, ik geloof dat je Ton's antwoord nu naar eigen inzicht uitlegt.
Volgens mij laat hij de beslissing juist bij de vragenstelster. +1
Het feit dat je dat nerveus over bent toont mij aan dat je WEL kinderen wilt.

Toegevoegd na 5 minuten:
In de negen maanden stel je je daar ook op in.
Vrouwen die omwille van hun man geen kinderen krijgen, krijgen daar niet zelden erge spijt van.

Mannen die echt van hu vrouw houden , geven haar die ruimte.

Heel veel mannen die twijfelden aan hun vermogen vader te zijn zie je veranderen in fantastische papa's en zorgzame echtgenoten.

Ondanks dat ik als man zelf ook graag vader wilde worden, was de ENORME verandering die zich in mij voltrok toen ik vader werd , de grootste verandering die ik doorgemaakt heb en dat in zeer korte tijd.

Laat je partner dit maar lezen.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Moeilijk moeilijk.

Mijn ervaring is dat het HEEL anders is dan wat ik me er van voor had gesteld. Ik denk dat niemand die (nog) geen kinderen heeft zich een voorstelling kan maken hoe het zal zijn.

Voor veel mensen (maar let op, er zijn vast uitzonderingen dus daarmee zeg ik niet, gelijk beginnen) geldt dat JUIST de twijfelaars achteraf zeggen: dit was de beste stap van mijn leven ik wil NOOIT meer terug (kan ook niet dus gelukkig maar).

Het aantal mensen dat ECHT spijt heeft is gelukkig klein maar ze zijn er vast wel.

Ik zou tegen je kunnen zeggen: ben je in voor een geld en tijdverslindende hobby die alles van je vraagt en zowel het BESTE als het SLECHTSTE in je naar boven haalt. Je relatie behoorlijk onder druk zet maar er aan de andere kant ook iets unieks aan toevoegt........

Kans is groot dat je nu dan denkt: nou als je het zo stelt....
Maar de praktijk is dat een kind eenmaal aanwezig veel in je verandert wat je niet voor mogelijk had gehouden.

Ik kan alleen maar uit eigen ervaring zeggen dat ik er niet veel mee had van te voren, had ook nog geen luier gedaan (bij neefjes en nichtjes, ik drukte me er altijd voor) maar met de geboorte van kind 1 is het oergevoel gewoon losgekomen. En de mensen die ik ken die op hun 16de al droomden van kinderen zijn NU degenen die weleens klagen dat het ze allemaal te veel is.

Dus als je je kans wilt inschatten zouden we er eens wat statistiek bij moeten halen. Zo niet zeg ik: overweeg hoe je wilt eindigen: nooit geprobeerd en mogelijk daar straks spijt van of toch maar in het diepe springen met alle risico's daarbij

succes

Toegevoegd na 2 minuten:
PS ik was >35 bij de geboorte van mijn eerste en vind dat zelf (alle medische kritieken naast me neerleggend) GEWELDIG
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+!
Kristal
12 jaar geleden
mooie antwoord, open en realistisch. +1
waarom wil je een kind? Alleen maar omdat het bijna te laat is? ben je in staat tot het geven van liefde? Ben je in staat tot het ontvangen van liefde? Dit zijn vragen die je voor jezelf kunt beantwoorden. wat ook wel een belangrijk punt is: hoe tevreden ben je met jezelf? De afgronden die je in jezelf hebt en die je vriend heeft zou je kunnen terugzien in je kind, wil je dat? heb je adoptie of pleegouderschap overwogen? Pleegouderschap kan heel bevredigend zijn.
Soms blijft een kind drie weken, een paar maanden of 18 jaar. sommige kinderen zie je nooit meer terug andere blijven jou hun hele leven als ouder zien. Een kind heeft bovenal liefde en aandacht nodig. Hoe je erachter moet komen? ja dat is denk ik heel diep in jezelf kijken, en laat je vriend even meekijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je niet zeker weet of je echt een kind wilt dan zou ik tijdelijk even je vriend buiten beschouwing laten en eerst goed bij jezelf te rade gaan. Is het alleen het gevoel "de boot te missen" vanwege je leeftijd? Vanwege de biologische klok? Probeer je dan eens in te denken hoe je erover voelt, denkt wanneer leeftijd even geen rol speelt. Laat dat even buiten beschouwing.
Heb je er dan verlangen naar om moeder worden?
Wil je graag een kindje in je armen houden? Ook al huilt het 's nachts?
Wil je er álles voor doen om aan dat oerverlangen tegemoet te komen? Als je op die vragen vanuit je hart JA zegt, (en het is praktisch en financieel goed te doen) dan wordt het tijd om met je man te gaan praten. En hem te laten weten van je verlangen, hóe belangrijk het voor je is en hopen er samen uit te komen want ook voor hem moet het goed zijn.
Wanneer hij nee blijft zeggen moet je voor jezelf overwegen of je daar dan wel of niet mee kan leven...
Als je er voor je zelf achter komt dat dat verlangen er bij jezelf eigenlijk niet is, laat het dan zo, Want een kind verandert je hele leven en vraagt veel aandacht, daar hebben ze ook recht op maar dan is het wel noodzakelijk dat je er een volkomen JA op hebt. Een kind krijgen uit angst om iets mis te lopen maar zonder werkelijk verlangen is misschien niet zo'n goede basis.
En samen met je man kan het leven ook heerlijk zijn.
Kristal
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+!
Ik vond het destijds heel moeilijk, zo niet onmogelijk, om de biologische klok buiten beschouwing te laten.
Totdat opeens, uit het niets, dat oergevoel de kop opstak ;-)
Kristal
12 jaar geleden
Ja Wen, en dan is het ineens duidelijk!! :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Plus???? Waar???? ;-))) Bij deze alsnog!!
Kristal
12 jaar geleden
ik dacht al, zeg ik er wat van of niet.... ;-)))
Eigenlijk ben ik geen goede antwoorder over dit onderwerp. Maar ik heb de afgelopen jaren vrij veel geleerd over het onderwerp door mijn contacten met anderen.

Zelf heb ik * nooit* kinderen gewild. Deels doordat ik mij nooit helemaal vrij en prettig voelde in mijzelf , deels doordat ik denk dat ik een kind niet die toekomst kan bieden die het verdient. Mijn eigen gevoel hierbij is - ondanks dat ik in één van de beste gezinnen ben opgegroeid- waarom zou ik iemand dit aandoen. Alle pijn van het opgroeien mee moeten maken.

Oók leven we in een onzekere tijd. De krediet crisis woekert nog een lange tijd door , en de grenzen die we als mensheid nog kunnen verleggen , zonder de Aarde te beschadigen , zijn al aardig aan het groeien.

Mijn voormalige vriendin - de liefde van mijn leven - had al drie kinderen. Ze beschreef het krijgen van en het zien opgroeien van haar kleine kinderen als een prachtig gevoel , vergelijkbaar met een verliefdheid , maar dan op je eigen kindjes.
Ze zei : " Later maakt het hebben van kinderen je als moeder eenzaam , omdat je je alleen focust op het gezin en niet meer op anderen buiten het gezin. Ook je eigen werk leidt eronder , zeker als je het werken aan je partner laat en je helemaal op de kinderen richt - als huismoeder - . "

Verder : "Schattige kinderen veranderen in zweterige pubers met een geheel eigen wil. Met hen omgaan vergt vrij veel van je energie."

Natuurlijk zijn kinderen- kunnen kinderen zijn : Vrienden, maatjes , grotere liefde dan wat je met je partner voelt, ze spiegelen je zelf, zijn leermeesters over jezelf en je omgeving.
Ze leren je te geven , heel veel te geven . En vaak krijg je heel veel terug.

Garanties krijg je niet , maar je leven kan diepgang en toegevoegde waarde krijgen door de kinderen. Je relatie met je ander kan zowel opbloeien als droogvallen .

De belangrijkste vraag die *iedereen* zich over zijn / haar leven dient te stellen is : doe ik deze dingen voor mezelf , om invulling te geven aan wat ik voel als een leegte ?
Of voel ik werkelijk dat ik kan geven en nemen en leren en verrijken doordat er kinderen komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
GoldEnten, ik vind dat je een heel goede beantwoorder bent!
Mooi omschreven en realistisch.
+1 Alleen, als het leven in onzekere tijden de mensheid had weerhouden van kinderen krijgen, dan waren we allang uitgestorven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt @Kristal ( Mis ik nog iets , ( plusje ) Weet je dat ik toen ik ging typen nog helemaal niet wist dat mijn antwoord die richting op zou gaan ? Ik bedoel die toegevoegde waarde en de leermeesters die ze voor je kunnen zijn . En het leren geven... Ergens komt die informatie tijdens het typen binnen! Zeker als de mensheid in onzekere tijden zich niet had voortgepland, dan waren we allang uitgestorven ... , helemaal mee eens. Wat ik toch helemaal verbazend vind is dat tijdens de tweede wereldoorlog óók een heleboel kinderen zijn geboren , terwijl het de allerslechtste periode was ( zowel wat betreft menselijkheid als economisch) . En super - onzeker. Maar er werden kinderen geboren !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Welke + Kristal? ;-)))))))))))))))))))) Ik vind je ook een prima antwoorder Goldenten!
Daarnaast deel ik ook de 2e alinea van Kristal met haar. Voortplanting zit in de genen, da's de natuur. Het krijgen en "hebben" van een kind is geen roze wolk waar je op zit, zoals niets in het leven alleen maar fijn is.
Gelukkig groei je mee met je kind: het is niet opééns van de ene op de andere dag een zwetende puber hahaha. Je laatste zin: vind ik een toppertje! +
Kristal
12 jaar geleden
Ja, of het is juist heel logisch dat tijdens de tweede wereldoorlog evengoed veel kinderen geboren werden?
Men wil zich juist dan van een voortbestaan verzekeren.
Als je weet, bewust of onbewust, dat er grote massa's mensen worden vermoord zal dat ongetwijfeld je overlevingsdrang versterken, en dus zorg je voor nageslacht.
Misschien iets te plastisch uitgedrukt maar dat voor de duidelijkheid. potver, je hebt gelijk, vergat ik dat +je!
Bij deze :-) en zeer gegund.
Kristal
12 jaar geleden
Ja Wen, ik zag het :-)))))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wetenschappelijk kan ik het niet staven, maar is het niet zo, dat tijdens een oorlog ook opvallend veel meer jongens geboren worden dan meisjes? Dat heb ik me eens laten vertellen.
Bovendien denk ik, dat voorbehoedsmiddelen in 1940-1945 niet zo voorradig waren als nu ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@WendyH dat is ook een interessante vraag. Ik zal eerst eens googlen . Anders misschien een nieuwe goeie vraag ? Zal ik hem stellen ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, leuk, graag, ben benieuwd!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voorbehoedmiddelen waren in de jaren 40-45 nog helemaal niet gangbaar in de gelovige delen van het land. En behoefte aan seks heb je in de oorlog ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Psies Stippel!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vraag is gesteld : http://www.goeievraag.nl/vraag/invloed-tweede-wereldoorlog-kinderen-tijdens.209046 . Met dank voor de inspiratie voor deze vraag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je voor het stellen! Ik heb geantwoord en heb ook wat info proberen te verzamelen. Ben benieuwd naar de reacties en antwoorden!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Snik :-( . Mijn vraag is verwijderd . Maar ik heb bezwaar gemaakt.
Kristal
12 jaar geleden
Heh? Waarom dát nou weer... ?
Ik begrijp er soms echt helemaal niets van.
Eerder bij Ed ook al een keer; zulke mooie vragen, zulke prachtige antwoorden en reacties...
en dan verwijderen ze dat gewoon.
Iemand moet dat dan toch melden lijkt me, of gebeurt dat ook zonder melding?
Ik hoop echt dat je bezwaar helpt GoldEnten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kom er ook net achter! Welke reden hebben ze opgegeven?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het moderatie-team heeft de volgende uitleg gegeven: Met deze vraag inventariseer je de mening van andere gebruikers. Op dit soort vragen is geen objectief ‘goed’ antwoord te geven. De vraag zal daardoor al snel de vorm van een chat-gesprek aannemen.
Wanneer gebruikers GoeieVraag.nl gebruiken om te chatten zal de kwaliteit van de site omlaag gaan en de kennisdeling moeilijker worden. Dat was dus niet waar , het was een mening van een moderator. Ik heb zelf aangegeven dat het niet aan de vraag ligt dat mensen hun mening geven. Als antwoorders neigen om te gaan chatten , dan is dat niet de verantwoordelijkheid van de vragensteller. De vraag was goed en ik vertelde dat ik op zoek was naar bijvoorbeeld wetenschappelijk onderzoek naar die effecten op kinderen die in de 2e wereldoorlog zijn geboren. Het moderatie team heeft het bezwaar gehonoreerd en terug gezet en ik heb de vraag gesloten en Hippo had mijns inziens het beste antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb het gezien en gelezen, dank je wel voor al je moeite!
Kristal
12 jaar geleden
Heel fijn dat je vraag terugkwam, en volkomen terecht!
Bij de meeste mensen is het willen van een kind ingebakken in de genen. Het zit er ZO ingeprogrammeerd, dat de meeste vrouwen rond jouw leeftijd het tikken van de biologische klok beginnen te voelen. En dat is niet voor niks, want hoe langer je het nu nog uitstelt, des te moeilijker het kan worden.

Je bent een vrouw, dus je kunt er van uit gaan dat je het lichamelijk en geestelijk aan kunt. Zo simpel is het, voor de meeste mensen werkt het gewoon zo. Je zou er dus ook gewoon onbezonnen in kunnen springen, zoals al onze voorouders tot 50 jaar geleden deden. De kans is heel groot dat het goed komt. Of je er ook van kunt gaan genieten, daar is van tevoren niks van te zeggen.

Als je echt een afweging wil maken, moet je naar je eigen karakter kijken. Ben je in staat om flexibel te zijn? Om je eigen plannen in de ijskast te zetten en te doen wat het beste is voor een kleine kruimel? Om misschien wel je hele beeld van de rest van je leven (als je dat hebt) bij te stellen en het beste te maken van wat je gegeven wordt? Om niet teleurgesteld te blijven als je een duw krijgt van het leven? Om nu te besluiten om later geen spijt te krijgen van je beslissing? En gun je het jezelf om te genieten van kleine dingen?

Mannen hebben meestal wat meer afstand van de kinderwens, de baby hoeft per slot van rekening geen 9 maanden in hen te groeien. Als jullie relatie goed zit, en jij graag een kind wil, zul je hem hoogst waarschijnlijk wel kunnen overtuigen. Want ook het vaderschap zit in de genen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
écht een mooi antwoord en adviezen ! +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Stippel!
Door er heel goed over na te denken of je die verantwoordelijkheid wel wilt nemen en je af te vragen of je er voor klaar bent om je hele leven overhoop te gooien. Zelfs het meest voorbeeldige kind vraagt heel veel energie aandacht en geld, om nog maar niet te spreken over het feit dat je niet meer zomaar weg kunt wanneer je wilt, je werk zult moeten aanpassen, niet meer kunt uitslapen in het weekend en ga zo maar door. In een minder gunstig geval, als je kind niet zo voorbeeldig is of problemen heeft van welke aard dan ook, mag je die opsomming keer 10 doen. Een kind is geen aankleedpop of showobject (ik beweer helemaal niet dat je dat denkt, maar je zult ze de kost moeten geven die dat wél denken!). Ik kan mijn kinderen niet meer wegdenken uit mijn leven en houd zielsveel van ze, maar ik weet niet zeker of ik er opnieuw aan zou beginnen als ik het over kan doen. Om alle hiervoor genoemde redenen... Succes met je beslissing!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goeie vraag Snuffel, je hebt al veel antwoorden en tips ontvangen. Wat je jezelf nog zou kunnen afvragen naast de kinderwensvraag; is je partner de vader van je kinderen? Ik bedoel diep van binnen zeg je dan gelijk ja? Of is er een twijfel en behoud je dat om te durven dromen van een kind. Ik weet het niet, maar misschien helpt het je iets.

Sta eens stil bij de gevoelens die bij jou opkomen en accepteer die zoals ze zijn. Je gevoel wijst je de weg.
12 jaar geleden
Het is een goeie vraag maar, alleen al door dat je deze vraag stelt denk ik niet dat je ECHT een kind wil...
Op je 34ste een kind nemen is natuurlijk wel mooie leeftijd, maar om er op die leeftijd pas aan kinderen te gaan denken dat lijkt mij erg laat.

Ik weet voor mezelf dat ik geen kinderen wil, want ik heb er ook nooit echt over na gedacht en als ik op kraamvisite ging bij een vriendin dan had ik nooit zo iets van 'awhhh wat een schatje mag ik hem vast houden'?
Ik dacht wel altijd 'wat lief en wel leuk om iets wat van jezelf is groot te zien worden', maar als ik alle nadelen erbij ging bedenken dan was ik er nooit van overtuigd dat ik het zou kunnen en willen.
Het is een enorme verantwoordlijkheid en omdat ik er geen gevoelens bij heb en er dus niet 100% achtersta vind ik het onverantwoordlijk om een kind te nemen. Het is wel lief en leuk, maar denk eens aan alle nadelen.
De eerste maanden vaak misselijk en daarna een dikke zware buik.
Dan de bevalling die pijn doet en er staan allemaal mensen bij te kijken.
Een stuk minder (sociaal)vrijheid, want een kind vraagt heel veel liefde en tijd.
De spullen, kleding kopen, het huis baby proof maken, dure spullen voor de slaapkamer, school is ook duur.
Het financiele plaatje dat is ook heel belangrijk. Als je het zelf niet breed hebt kan je beter geen kind nemen, want alles word steeds duurder en als ouders financieel niet goed zitten dan kan het kind er onder lijden.
Natuurlijk zijn er ook genoeg voordelen, maar omdat ik er simpelweg geen gevoel voor heb zijn dat mijn eerste gedachtes over het nemen van een kind.
Dus vraag jezelf eens af of de voordelen van een kind nemen beter zijn dan de nadelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een kind nemen, dat schrijf je een paar keer.
Vele vrouwen kunnen ze niet krijgen. Ik begrijp wat je bedoelt, maar het kan best pijnlijk zijn om dat te lezen.
Ik heb in mijn verre verleden gewerkt met vrouwen, die geen kinderen kunnen krijgen en de vele gevolgen daarvan, vandaar dat het me opviel.
Dat wilde ik, ter aanvulling, even zeggen.
Kristal
12 jaar geleden
Je haalt me de woorden uit de mond Wendy... ik dacht precies hetzelfde. Het is overigens een zinnig antwoord, daarvoor krijg je een +1
maar dat -een kind nemen- is waarschijnlijk goed bedoelt maar behoorlijk ondoordacht.
Amadea
12 jaar geleden
Inderdaad een vreselijke uitdrukking. Net of je stiekem in het ziekenhuis een pasgeborene van de kraamafdeling steelt. Vrouwen mogen hopen dat ze in staat blijken te zijn om een kind te krijgen, en anders zullen ze veel moeite ervoor over moeten hebben om te adopteren of door een medische molen te gaan.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt voor de kritiek, ja sorry ik had het nog helemaal niet op die manier bekeken maar het klopt inderdaad.
Kristal
12 jaar geleden
Meis, dat is mooi, dat je er zo positief op kan reageren :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sluit ik me weer aan bij jou Kristal ;-) Super om je reactie te lezen Meis26; was niet bedoeld als kritiek trouwens, meer als aanvulling.
Als je je wat meer tussen de kinderen en baby's zal bevinden wordt het moedergevoel misschien 'opgeroepen', of niet...
Ik denk dat wanneer je echt een kind wilt, daar vanzelf helemaal de gevoelens voor krijgt.
Als je die nu (nog) niet hebt, wil je misschien niet.
Luister naar je eigen gevoel, dat is de enige goede raadgever.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien door logisch na te denken. Wat is het streefdoel van elk levend wezen, of dat nu een plant is of een dier of een mens? Het in stand houden van het leven, het leven verder zetten. Elk wezen spant zich tot het uiterste in om dat doel te bereiken. Mensen zijn evenwel heel sterk geconditioneerd geraakt. Zo sterk dat sommigen het zelfs nodig vinden hun eigen leven vroegtijdig te beëindigen. Het zich niet voortplanten ligt daarvan in het verlengde. Het is het stopzetten van het leven dat door miljoenen en misschien wel miljarden ouders vóór je is geworden tot wie jij bent. Zit er enige logica in dat jij die miljoenen jaar oude levensloop zou beëindigen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
Sorry Lilac, maar aan dit antwoord zou ik niet veel hebben...
Als ik op deze basis zou besluiten om te proberen of ik een kindje kan krijgen en ik kom erachter dat het veel ingrijpender was dan ik dacht, dat het veel meer van me vroeg dan ik dacht, dan denk ik echt niet uitgeput: nou ja ik heb tenminste niet de miljoen jaar oude levensloop beeindigd... en nou nog even het bedje verschonen voor ik éindelijk zelf naar bed kan. O. Ze huilt weer.... Dan heb ik, als vrouw, voor zo'n besluit toch echt meer een gevoelsmatige basis nodig, waarná ik ga kijken of het ook verstandig is om te doen. Overigens ben ik het wel met je eens als je je verwondering uit over die terugblik naar de levensloop van ik weet niet hoeveel voorouders wijzelf hebben tot aan het begin.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit antwoord geeft je wel de gelegenheid om zonder al te veel schuldgevoel toe te geven aan dat roepende stemmetje en die rammelende eierstokken.
Kristal
12 jaar geleden
Maar Stippel, als je dat roepende stemmetje hoort en rammelende eierstokken dan hoef je deze vraag helemaal niet te stellen.
Dan is het wel duidelijk en had de vraag moeten zijn:
Hoe haal ik mijn man over om samen te proberen een kindje te krijgen.
Snuffel
12 jaar geleden
Als ik naar mijn familiegeschiedenis kijk, zou het misschien wel beter zijn om de ketting te doorbreken. Incest, geweld, dood en armoe.
Snuffel
12 jaar geleden
Toch een plus, omdat het weer een andere manier van kijken is, waar over na te denken is.
Kristal
12 jaar geleden
Snuffel, dat vind ik wel naar voor je...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben ik met je eens Keistal :-(
Maar Snuffel: aan de andere kant kant zou je het ook kunnen zien als een uitdaging om die cirkel te doorbreken en het zelf anders te doen..... of ben ik nou TE positief?
Kristal
12 jaar geleden
nee Wen, dat ben je niet, ik denk zelfs dat het de bedoeling is dat we zelf, als we kunnen, de negatieve spiraal in onze bloedlijn/familielijn doorbreken. En zo dus zelf wel een geweldloos leven gaan leiden. :)
Snuffel
12 jaar geleden
Wendy, ja, daar heb ik ook veel over nagedacht. Ik denk niet dat dat te positief is. Op dat armoe na, want het lukt me maar niet om boven bijstandniveau uit te stijgen, ondanks verwoede pogingen. Ergens ben ik bang dat ik het helemaal verkeerd ga doen als moeder en de verkeerde dingen ga overdragen en dat ik dan mijn kind opzadel met ellendige dingen. Aan de andere kant denk ik van mezelf dat ik een heel vrolijk, positief en liefdevol (verre van agressief) mens ben en dat ik het prima zou doen, niet foutloos, maar dat ik wel die spiraal kan doorbreken.
Maar ik maak me ook druk over de wereld, zoals die nu is en gaat worden. Hoe is dat voor de nieuwe, toekomstige volwassene? En ik maak me druk over dat ik me continu druk zou maken over het kindje. Als mijn huisdier een beetje ziek is, ben ik al helemaal van mijn a propos. Ik ben best wel heel erg super veel een stresskip.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weet je Snuffel: dat is de angst van vele vrouwen, ook met een positievere achtergrond als jij. En je kunt er zeker van zijn, dat je "fouten" maakt, want dat doet ieder mens. Maar zolang je iemand niet expres kapot maakt, dan zijn "fouten" bespreekbaar en heel vaak te herstellen. De wereld....tsja.... hoe die gaat worden weet niemand....en misschien is jouw kind wel degene, die een doorbraak kan betekenen in de ontwikkeling van die wereld.
Okeeokee: dit is ècht TE positivo ;-)))
Maar misschien wel in de doorbraak van JOUW wereld/ontwikkeling. Zorgen maken zal je waarschijnlijk ook doen, en dat is ook natuurlijk denk ik. Dat is een onderdeel van liefde geven en houden van. Ik ben ook daar geweest met al die vragen. En heb uiteindelijk besloten de grote stap toch te wagen, met als resultaat onze zoon van inmiddels bijna 17.
En ondanks vele problemen/zorgen/gemaakte "fouten" en dankzij vele vele vele prachtige momenten/goede en mooie ervaringen: ik heb er geen ene seconde spijt van gehad!!!
Het is 1 van de beste beslissingen in mijn leven geweest. Zit ik je nou een kind aan te praten??? Nou, nee hahaha. Alleen is het allemaal niet zo zwart-wit.
Kristal
12 jaar geleden
Ik beaam je helemaal Wendy.
En deze zin - Maar misschien wel in de doorbraak van JOUW wereld/ontwikkeling- is heel waar en mooi gezegd. Ja Snuffel, je gaat fouten maken, zo, en niet zulke kleine ;-)
Dat deden mijn ouders ook en ik naar mijn kinderen nog meer. Maar fouten zijn eigenlijk zulke goede leer/ontwikkelings momenten. En met goed bedoel ik niet persé leuk. Maar wel góed ;-) Maar als jij je almaar zorgen maakt, dat is wel heel naar voor je. Misschien is het een idee om te bedenken waar die angsten vandaan komen want die hebben eigenlijk niet met een kindje te maken maar met jou. Heb je bijvoorbeeld last van faalangst en/of ben je misschien te perfectionistisch? Of denk je dat het iets anders is?
Misschien een idee om daar naar te kijken en hulp daarbij te vinden om dat te veranderen?
Dan kan je misschien wat steviger in de wereld staan en ga je veel meer van alles genieten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Kristal!
Snuffel
12 jaar geleden
Bedankt. Faalangstig en erg perfectionistisch ben ik zeker. Goed bedacht. Ik ben erg bang de greep/controle op dingen te verliezen.
Kristal
12 jaar geleden
Misschien beter om er nu alvast mee aan de slag te gaan.
Dan wordt alles helder voor je en weet je of je écht liever wel of geen kindje wilt. Nu baseer je nog teveel op je angst, en angst en onzekerheid zijn een slechte basis om een besluit op te nemen. Zeker zijn van jezelf en flexibel met het verlies van controle omgaan maakt je veel meer ontspannen.
Veel fijner voor jou én het (eventuele) kindje ;-)
Snuffel
12 jaar geleden
Dank je Kristal en Wendy. Het is fijn met jullie van gedachten te wisselen. Die arme Lilac (de antwoordgever) krijgt dat allemaal in zijn/haar mailbox.
Kristal
12 jaar geleden
Ach, Lilac begrijpt het wel denk ik,
en is enorm aan het genieten van zijn 2 weken oude kindje
:-)
Bij twijfel niet doen zeg ik vaak, maar wat ook helpt is een lijstje maken van de plusjes en de minnetjes. Die tel je bij elkaar op. Heb je meer minnetjes doe je het niet heb je meer +jes doe je het wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mogelijk word je ook beïnvloed omdat je vriend geen kinderwens heeft. Het is belangrijke om zijn wensen los te koppelen van jouw eigen beeld van de toekomst. Je weet dat je kinderen wilt als je daar positieve gevoelens bij krijgt, maar ook als je twijfelt is de kans nog altijd 50% dat je ze eigenlijk wel wilt, nu of in de toekomst. Kinderen krijgen is een bijzondere gebeurtenis in je leven die de veel mensen niet graag overslaan. In elk geval: zet je verlangen om kinderen te krijgen niet opzij voor een partner. Op termijn werkt dat vaak niet.