Wat moet je doen wanneer je vriend je slaat en dwingt bij je te blijven?

Ik en mijn vriend kennen elkaar nu al een jaar. Op het begin was alles leuk en gezellig, eigelijk perfect gewoon. Daarna verloor hij zijn werk, en ging het bergafwaarts met hem. Hij was niet meer zo gezellig, en begon veel te zeuren over dingen. Daarna toen we een avondje ergens bij een vriendin gingen drinken raakte hij dronken en op de terugweg naar huis heeft hij mij geslagen, tot bloedens toe. Om een lang verhaal kort te maken; sinds toen tot een paar weken geleden slaat hij mij. Ook al zeg ik: Maar we houden toch van elkaar hoe kan je me dit aandoen?'' Hij blijft doorgaan. En de dag erna wanneer ik zeg dit kan niet zo langer smeekt hij me letterlijk om bij hem te blijven. Ik heb medelijden met hem omdat zijn leven gewoon een chaos is, en ik weet dat hij ook een goed innerlijk heeft. Maar het is heel wisselvallig. Soms denk ik: Ik kan niet zonder hem. Maar dan de volgende dag is het weer omgeslagen. Als ik zeg dat ik bij hem wegga word hij helemaal paranoia en bedreigt hij mij. Ik kan niet zonder hem maar ik weet ook dat dit geen toekomst heeft (er is gewoon teveel gebeurt). Ook mijn ouders zijn hier van op de hoogte. Hij heeft ook nog steeds geen werk en is een stuk ouders dan mij, hij doet helemaal niks met zn leven terwijl ik nog een heel leven voor me heb maar hij belemmerd mijn goals die ik wil behalen. Ik vraag me af hoe ik het beste (op lange of korte termijn) van hem 'af kan komen' en is er iemand die hiermee ervaring heeft?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
8.7K

Antwoorden (6)

Gewoon keihard zijn en laten zien dat je geen spelletjes speelt. Of hij gaat zijn leven oppakken en jou een goede toekomst bieden. Of je verbreekt de relatie zonder je te laten overspoelen door zielige smeekgebedjes.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Om kort te gaan: Jij bent NIET zijn bezit, zodra er fysiek geweld aan te pas komt kan ik je maar één ding adviseren en dat is zo gauw de gelegenheid(op korte termijn) zich voordoet vertrekken!(Niet vergeten aangifte te doen)
En jij kan best zonder hem, hij kan niet zonder jou, daar zit zijn angst...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik adviseer je: direct dumpen en verlaten die vent! Al het contact verbreken.
Als hij je eenmaal heeft geslagen, zal hij dat blijven doen. Dit zal hij niet verleren.
Hij belemmert je doelen, slaat je, bedreigt je en heeft geen eigen toekomst. Wat denk je te gaan bereiken met hem naast je zij? Je moet sterk zijn en afstand van hem nemen.
In het begin zal dit misschien wat moeilijk zijn, maar je moet doorzetten en dan zul je naderhand inzien dat je de juiste keuze hebt gemaakt. Daarnaast zijn er nog genoeg leuke, lieve mannen, die wél een toekomst willen hebben en die wel hun handen thuis kunnen houden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat gaat niet want hij wacht me gewoon op bij m'n huis!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Regel een paar brede gasten en dan blijft die wel uit je buurt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Geweld met geweld oplossen...lijkt me niet een goed advies. Stellen dat hij dit altijd blijft doen is ook niet altijd waar. Afstand nemen en aangifte doen, absoluut! Zoals al eerder aangegeven werd, misschien kun je een tijdje bij je ouders gaan wonen of bij een vriend/vriendin. Of inderdaad een blijf van me lijf-huis.
Door aangifte te doen komt er het een en ander in beweging. Hij kan goede begeleiding krijgen en misschien in de loop der tijd zijn gedrag veranderen. Dit kan echter wel een lang proces worden en je moet zelf bepalen of je al die tijd op hem wil blijven wachten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het ging niet om met die brede gasten die kerel een kopje kleiner te gaan maken. Het ging erom hem af te schrikken (misschien dat ik dit niet duidelijk heb gemaakt). Als die een keer goed schrikt dan begrijpt die dat die uit je buurt moet blijven.
Hier is maar één juiste actie in mogelijk, en dat is bij hem weg gaan. Zo snel mogelijk.

Jouw vriend slaat jou. Wat zou je zeggen tegen een willekeurige vrouw die dit zou vertellen over háár vriend? Zou je haar niet hetzelfde vertellen? Als dát zo is, ben je het aan jezelf verplicht om voor jezelf minstens evenveel respect te tonen als voor die vrouw die je niet eens kent door je niet laten gebruiken voor dit soort geweld en manipulatie.

Echt; je bent het prototype mishandelde vrouw als je bij een man blijft die je slaat omdat je weet "dat hij het niet zo meent". Het lijkt gemakkelijk om te zeggen "meid, ga daar toch weg", maar zo gemakkelijk is dat blijkbaar niet. Niet voor jou, en niet voor vele vrouwen die jou zijn voorgegaan. Maar hoe moeilijk ook, het is de enige juiste weg. Je blijft niet bij een man die jou slaat en bedreigt omdat je hoopt dat hij daar een keer mee op zal houden: je gaat éérst jezelf in veiligheid brengen. Als je tot rust bent gekomen en je voelt je nog steeds tot hem aangetrokken, kun je *eventueel* overwegen om hem de kans te geven te tonen dat hij veranderd is doordat hij in therapie is, werkt aan zichzelf etc.

Jij wilt hem redden. Je wilt hem niet in de steek laten en je wilt hem helpen om zijn leven te beteren. Laat je daar niet door meeslepen, asjeblieft. Er zijn teveel vrouwen geweest die precies dezelfde ideeën hadden en die veel, veel klappen daarvoor hebben opgevangen. Doe dat jezelf niet aan. Geen enkele man mag jou als boksbal gebruiken, hoe gefrustreerd hij ook is.

Je schrijft niet of jullie samenwonen, maar hoe dan ook moet je deze relatie verbreken. Als hij je bedreigt wanneer je dat doet, doe dan aangifte bij de politie. Ik wéét dat hte moeilijk is om de man van wie je hield en waarschijnlijk nog steeds houdt aan te geven, maar het MOET in zo'n situatie. Ook voor zijn eigen bescherming: als je hem z'n gang laat gaan, komt hij helemaal verkeerd terecht. Beter een keer een keiharde confrontatie met de politie NU dan hem nog verder laten afglijden. Bovendien: JIJ moet veilig zijn. Kijk indien nodig of je een tijdje bij iemand terecht in een andere plaats waar hij je niet zal zoeken. Zorg dat je altijd telefoonnummers en adressen van hulpverlenende instanties, blijf-van-m'n-lijf-huizen en politie bij je draagt. Ga eventueel éérst praten met een hulpverlener om een plan van aanpak te maken om er zeker van te zijn dat jij op een veilige manier wegkomt bij deze man en je daar de juiste begeleiding bij krijgt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is zo; ik heb niet zulke goede ervaringen met de politie. Ik weet wanneer ik een melding ga doen dat ik ben bedreigd of ben mishandeld ze totaal niks doen zonder bewijs. En die heb ik namelijk niet.. Ook wil ik hem niet in de problemen brengen ik wil politie hier gewoon buiten laten daar is geen twijfel voor mogelijk. Ik zie wel in dat ik afstand van hem moet doen... Maar ik heb wat tips nodig zodat hij van me afknapt, dat hij iets inziet.. Hoe moet ik me gedragen zodat er onbewust (bij hem) een grote kloof tussen ons ontstaat waardoor er steeds meer en meer afstand word genomen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mensen die hier wat langer komen zullen weten dat ik mensen niet snel ik directe bewoordingen zal vertellen dat ze ongelijk hebben, maar echt, je hebt ongelijk hierin. Dat zeg ik niet omdat ik vervelend wil zijn tegen jou; je vraag en beschrijving vullen mij met compassie voor jouw situatie en ik word triest wanneer ik denk aan jou, als mede-vrouw dat jij je in deze situatie bevindt. Geloof me asjeblieft dat ik dit enkel zeg omdat ik je graag wil helpen. Maar je moet het beëindigen van de relatie NIET van hem af laten hangen. Mannen zijn sowieso slecht in het oppikken van hints, dus het gaat niet werken om hem iets onbewust te laten denken of vinden. Maar los daarvan: schat, het gaat toch om JOU? Hij slaat jou, mishandelt jou, bedreigt jou en manipuleert jou. Dan ga je het toch niet van HEM af laten hangen of hij de relatie wil verbreken? Probéér je situatie van een afstand te bekijken en bedenk wat JIJ zou zeggen als een andere vrouw ditzelfde verhaal zou vertellen op internet (of waar dan ook). Zou je het dan ook niet heel onverstandig vinden als zij niet zélf de knoop zou doorhakken om die man de wacht aan te zeggen? Neem asjeblieft geen risico's hiermee. Een man die eenmaal begint te slaan, zal daar niet zomaar mee stoppen. Mogelijk wordt het alleen maar erger. Daar ga je toch niet op wachten? Jij bent toch zeker méér waard dan een voorwerp dat gebruikt wordt om hem zijn frustraties op te laten botvieren? Echt, een hond die mishandeld wordt zal de dierenpolitie vandaag nog weghalen bij de eigenaar. Ben jij niet méér waard dan die hond? (vervolg in volgende reactie)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
(vervolg op vorige reactie) Jouw ervaring met de politie kan ik niet wegnemen, maar is dat één ervaring of zijn dat er meer? De politie neemt dit soort meldingen over het algemeen bloedserieus namelijk. Ook als er geen bewijzen zijn, zullen ze doen wat ze kunnen om in elk geval jouw veiligheid zo goed mogelijk te garanderen. Iemand vervolgen is verrekte moeilijk zonder bewijs, maar ergens posten, afspreken dat ze direct komen als jij belt of op andere wijzen een vinger aan de pols houden, dat zijn dingen waar geen bewijs voor nodig is. Natuurlijk: áls je bewijzen kunt vergaren; doe dat dan. Als het je lukt om bedreigingen of ruzies onopvallend op te nemen met bijvoorbeeld je telefoon, kun je dat doen. Doe dat echter alleen wanneer je zeker weet dat het niet zal opvallen: als hij er achter zou komen dat je hem opneemt, zou het geweld wel eens kunnen escaleren. Zijn er nooit getuigen geweest van zijn dreigementen? Heb je al eens gevraagd bij je buren of zij ruzies wel eens kunnen verstaan? Misschien kunnen zij je verhaal wel kracht bij zetten. Ga naar je huisarts als je verwondingen hebt en vertel wat er is gebeurd. Dat draagt allemaal bij aan de dossiervorming. Als er genoeg aanwijzingen zijn dat er toch iets aan de hand is, zijn keiharde bewijzen niet altijd nodig. Maar anders: vergeet voor heel even de politie en jouw eerdere ervaringen met hen. Houd het wél in je achterhoofd: als hij echt concrete bedreigingen uit, MOET je dat melden. Waarom? Omdat het altijd zoveel beter is dan NIET melden. Maar voor nu: ga eens praten met een - liefst gespecialiseerde - hulpverlener. Google eens en kijk wat er is in jouw regio, of ga naar het maatschappelijk werk of je huisarts. Zij zullen je door kunnen verwijzen naar de juiste instanties voor verdere hulp. Als een hulpverlener die zich bezighoudt met huiselijk geweld jou kan bijstaan bij een gesprek met de politie, zal dat je ook weer helpen omdat dat je verhaal kan ondersteunen. Wil je eventueel vertellen in welke regio je woont? Dan kan ik misschien voor je meezoeken naar juiste instanties. Ik moet daar ook voor googelen hoor, ken ze dus niet persoonlijk, maar twee zien meestal meer dan één, dus misschien kan ik toch nog niets bijdragen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je bent levensgevaarlijk bezig. Lees eens goed terug wat je schrijft: Maar ik heb wat tips nodig zodat hij van me afknapt, dat hij iets inziet.. Hoe moet ik me gedragen zodat er onbewust (bij hem) een grote kloof tussen ons ontstaat waardoor er steeds meer en meer afstand word genomen. Je maakt het hiermee alleen maar erger en wie weet wat hij dan zal doen? Als je van je zelf houdt,stop je acuut hiermee.
Woon je met hem samen,alleen of woon je nog bij je ouders?
Poet
9 jaar geleden
Behalve die wat al te algemene uitspraak over hints & mannen onderschrijf ik de reactie van Lies12 helemaal. Ik voeg nog dit toe: Je bent niet verantwoordelijk voor hem en je bent ook niet bij machte om zijn leven in goede banen te leiden. Je ziet in dat er geen perspectief is. Feitelijk heb je afscheid genomen en ben je bezig met een stukje soort van rouw daarover. De mengeling van onzekerheid, angst, verantwoordelijkheidsgevoel, zorg en hoop moet je nu afronden. Diot ter voorkoming van eventuele verdere ellende maar ook omdat het alleen maar goed is om zo snel mogelijk weer fris en vooruit te kunnen kijken. Misschien kun je daarvoor even extra steun hebben aan een vriendin of ouder. Of misschien wat professionele hulp (maatschappelijk werk bijvoorbeeld). Je moet ook praktische zaken voorbereiden: waar ga je wonen? Hoe zit het dan financieel? Zijn er zaken waarvoor je op een ander een beroep moet gaan doen? Zaken die je niet weet en daardoor wellicht onzeker over bent? Dat kun je uitzoeken. Verder kan het wel eens helpen om te praten met een huisarts hierover. Dat lijkt raar maar toch: je worsteling is belastend voor je en bovendien is het bij eventuele verdere problemen behulpzaam als een arts bekend is met de situatie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Poet: dat was inderdaad wat kort door de bocht, eigenlijk moet het nog algemener: mensen in het algemeen kunnen elkaars gedachten niet lezen. Je mag er dus nooit vanuit gaan dat op een belangrijk punt als dit iemand jouw hint "wel op zal pikken". Even los van eventuele man-vrouw verschillen op dit gebied, want dat is nu gewoon niet relevant, moet je bij belangrijke zaken er altijd voor zorgen dat de ander begrijpt wat jij bedoelt. In deze situatie is NIET verstandig en zoals Maria aangeeft potentieel levensbedreigend om het al dan niet snel verbreken van je relatie af te laten hangen van iets wat jij "hem duidelijk wilt maken". De meest duidelijke communicatie is communiceren met je acties, eventueel ondersteund door je woorden. Dus: weggaan bij hem (=actie) en daarbij vertellen dat je dit doet omdat je het niet toestaat dat hij je slaat (=woorden). Maar nogmaals: zorg voor je eigen veiligheid. Zoek inderdaad die praktische dingen uit waar Poet het over heeft, zodat je weet waar je heen kunt en ook weet wat je moet doen als hij je probeert tegen te houden of als hij je opzoekt als je al bij hem weg bent. Daarin is toch echt de hulp van de politie essentieel: wanneer hij je bedreigt en daadwerkelijk dreigend naar jouw huis toe komt met de intentie je iets aan te doen, heb je bescherming nodig. De politie is daarvoor, en is daar ook voor opgeleid en toe uitgerust. Als het er echt op aan gaat komen, heb je ze nodig. Een goede vriendin van me heeft een gewelddadige relatie verbroken een paar jaar geleden. Hij heeft haar nooit geslagen, maar zat er verrekte dichtbij en hield haar zowel fysiek als met woorden tegen als zij weg wilde gaan. Zij heeft dit jarenlang niet durven vertellen. Jij hebt al een hele belangrijke stap genomen door je ouders op de hoogte te brengen en hier op internet hulp te zoeken. Je bent goed bezig, want je realiseert je goed dat je weg moet en je zorgt dat anderen op de hoogte zijn. Nu moet je nog doorzetten om daadwerkelijk van hem af te komen. Zoek daar hulp bij, je hoeft het niet alleen te doen.
liveisgreat
9 jaar geleden
geen bewijs...uh? als je direct na mishandeling naar de politie gaat is er toch bewijs genoeg? of?
Allereerst wil ik benadrukken dat er in dit geval geen gemakkelijk en simpel: je laat je toch niet slaan door zo'n vent! Ik zou zo wegwezen! Bestaat.
Uit ervaring weet ik hoe het werkt en hoe je meegesleurd wordt in emoties en problemen die niet de jouwe zijn en dat hij aan de andere kant ook lief, teder en beschermend kan zijn....
Natuurlijk is het voor hem vervelend dat hij zijn werk en eigenwaarde kwijt is. Het is ook logisch als je dan somber wordt en naar in je vel gaat zitten. Wat niet normaal is, is dat hij jou net zo rot wil laten voelen als hij zich voelt. Het is niet normaal dat jij moet boeten voor het feit dat hij bang is. Bang om geen werk meer te vinden, bang om je kwijt te raken, bang om verder te gaan met zijn leven door de draad weer op te pakken en er iets van te maken.
Als je bij hem blijft dan moet je zeer goed duidelijk maken dat er vanaf nu dingen gaan veranderen. Voor mij part noteer je op een blaadje wat je allemaal veranderd wilt zien en je blijft keihard op die punten staan. Maak hem duidelijk dat je het niet pikt als hij nog een keer met z'n poten aan je zit. Kom voor jezelf op zoals je voor je zus of vriendin zou doen als zij in deze situatie zou zitten. Jij bent meer waard dan een leven lang mishandeld en emotioneel uitgebuit te worden!
Bij de meest wijze keuze: hem verlaten, zou ik me niet veel aantrekken van zielige praatjes over ' het niet zonder jou kunnen' en 'doodgaan zonder jou' ' zelfmoord plegen' of 'als jij bij me weggaat maak ik je dood' ect.
Allemaal stuiptrekkingen van een loser die op het punt staat de controle te verliezen.
Nogmaals, kies voor jezelf en voor een fijn leven waarin je je goals kunt halen en op bezoek kunt gaan bij vrienden zonder in elkaar geslagen te worden.
Je beschrijft niet hoe het met het huis zit, koop of huur, op zijn naam of op de jouwe ect. Als het huis van hem is neem je de gemakkelijkste weg en ga jij er gewoon uit zodat je ergens anders helemaal opnieuw kunt beginnen. Het zou handig zijn als je in de tussentijd bij je ouders of vrienden/familie kan wonen tot je een eigen plekje hebt.
Als het goed is krijg je in deze situatie urgentie en krijg je vrij vlot een ander huis. (Misschien moet je dan ook aangifte doen om de ernst van de situatie te benadrukken)
Ga vooral NIET in op zijn telefoontjes die zeker zullen komen en spreek niet af om 'het nog eens een keer door te spreken' breng de politie op de hoogte en ga op zelfverdediging! Sterkte, kies wijs...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heel, snel en heel onmiddellijk, liefst vandaag nog, wegwezen. Deur achter je dicht en nooit meer terugkomen. Eigenlijk na de eerste klap al.

Voor zover hij begrip en steun verdiende, heeft hij dat allemaal met die eerste klap definitief en voor altijd verspeeld. Zoek een man die je waard is of blijf alleen, maar maak dat je wegkomt. Als het nu al zo erg is, wordt het alleen nog maar erger, en je wilt niet eens denken over een scenario waarbij er ook nog kinderen in het spel zijn.

Dit is een val die steeds dieper wordt, en hoe eerder je maakt dat je wegkomt, hoe beter je kansen voor de rest van je leven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Helemaal met je eens Marleen!