Wat moet je doen wanneer je vriend je slaat en dwingt bij je te blijven?

Ik en mijn vriend kennen elkaar nu al een jaar. Op het begin was alles leuk en gezellig, eigelijk perfect gewoon. Daarna verloor hij zijn werk, en ging het bergafwaarts met hem. Hij was niet meer zo gezellig, en begon veel te zeuren over dingen. Daarna toen we een avondje ergens bij een vriendin gingen drinken raakte hij dronken en op de terugweg naar huis heeft hij mij geslagen, tot bloedens toe. Om een lang verhaal kort te maken; sinds toen tot een paar weken geleden slaat hij mij. Ook al zeg ik: Maar we houden toch van elkaar hoe kan je me dit aandoen?'' Hij blijft doorgaan. En de dag erna wanneer ik zeg dit kan niet zo langer smeekt hij me letterlijk om bij hem te blijven. Ik heb medelijden met hem omdat zijn leven gewoon een chaos is, en ik weet dat hij ook een goed innerlijk heeft. Maar het is heel wisselvallig. Soms denk ik: Ik kan niet zonder hem. Maar dan de volgende dag is het weer omgeslagen. Als ik zeg dat ik bij hem wegga word hij helemaal paranoia en bedreigt hij mij. Ik kan niet zonder hem maar ik weet ook dat dit geen toekomst heeft (er is gewoon teveel gebeurt). Ook mijn ouders zijn hier van op de hoogte. Hij heeft ook nog steeds geen werk en is een stuk ouders dan mij, hij doet helemaal niks met zn leven terwijl ik nog een heel leven voor me heb maar hij belemmerd mijn goals die ik wil behalen. Ik vraag me af hoe ik het beste (op lange of korte termijn) van hem 'af kan komen' en is er iemand die hiermee ervaring heeft?

Weet jij het antwoord?

/2500

Gewoon keihard zijn en laten zien dat je geen spelletjes speelt. Of hij gaat zijn leven oppakken en jou een goede toekomst bieden. Of je verbreekt de relatie zonder je te laten overspoelen door zielige smeekgebedjes.

Om kort te gaan: Jij bent NIET zijn bezit, zodra er fysiek geweld aan te pas komt kan ik je maar één ding adviseren en dat is zo gauw de gelegenheid(op korte termijn) zich voordoet vertrekken!(Niet vergeten aangifte te doen) En jij kan best zonder hem, hij kan niet zonder jou, daar zit zijn angst...

Ik adviseer je: direct dumpen en verlaten die vent! Al het contact verbreken. Als hij je eenmaal heeft geslagen, zal hij dat blijven doen. Dit zal hij niet verleren. Hij belemmert je doelen, slaat je, bedreigt je en heeft geen eigen toekomst. Wat denk je te gaan bereiken met hem naast je zij? Je moet sterk zijn en afstand van hem nemen. In het begin zal dit misschien wat moeilijk zijn, maar je moet doorzetten en dan zul je naderhand inzien dat je de juiste keuze hebt gemaakt. Daarnaast zijn er nog genoeg leuke, lieve mannen, die wél een toekomst willen hebben en die wel hun handen thuis kunnen houden.

Hier is maar één juiste actie in mogelijk, en dat is bij hem weg gaan. Zo snel mogelijk. Jouw vriend slaat jou. Wat zou je zeggen tegen een willekeurige vrouw die dit zou vertellen over háár vriend? Zou je haar niet hetzelfde vertellen? Als dát zo is, ben je het aan jezelf verplicht om voor jezelf minstens evenveel respect te tonen als voor die vrouw die je niet eens kent door je niet laten gebruiken voor dit soort geweld en manipulatie. Echt; je bent het prototype mishandelde vrouw als je bij een man blijft die je slaat omdat je weet "dat hij het niet zo meent". Het lijkt gemakkelijk om te zeggen "meid, ga daar toch weg", maar zo gemakkelijk is dat blijkbaar niet. Niet voor jou, en niet voor vele vrouwen die jou zijn voorgegaan. Maar hoe moeilijk ook, het is de enige juiste weg. Je blijft niet bij een man die jou slaat en bedreigt omdat je hoopt dat hij daar een keer mee op zal houden: je gaat éérst jezelf in veiligheid brengen. Als je tot rust bent gekomen en je voelt je nog steeds tot hem aangetrokken, kun je *eventueel* overwegen om hem de kans te geven te tonen dat hij veranderd is doordat hij in therapie is, werkt aan zichzelf etc. Jij wilt hem redden. Je wilt hem niet in de steek laten en je wilt hem helpen om zijn leven te beteren. Laat je daar niet door meeslepen, asjeblieft. Er zijn teveel vrouwen geweest die precies dezelfde ideeën hadden en die veel, veel klappen daarvoor hebben opgevangen. Doe dat jezelf niet aan. Geen enkele man mag jou als boksbal gebruiken, hoe gefrustreerd hij ook is. Je schrijft niet of jullie samenwonen, maar hoe dan ook moet je deze relatie verbreken. Als hij je bedreigt wanneer je dat doet, doe dan aangifte bij de politie. Ik wéét dat hte moeilijk is om de man van wie je hield en waarschijnlijk nog steeds houdt aan te geven, maar het MOET in zo'n situatie. Ook voor zijn eigen bescherming: als je hem z'n gang laat gaan, komt hij helemaal verkeerd terecht. Beter een keer een keiharde confrontatie met de politie NU dan hem nog verder laten afglijden. Bovendien: JIJ moet veilig zijn. Kijk indien nodig of je een tijdje bij iemand terecht in een andere plaats waar hij je niet zal zoeken. Zorg dat je altijd telefoonnummers en adressen van hulpverlenende instanties, blijf-van-m'n-lijf-huizen en politie bij je draagt. Ga eventueel éérst praten met een hulpverlener om een plan van aanpak te maken om er zeker van te zijn dat jij op een veilige manier wegkomt bij deze man en je daar de juiste begeleiding bij krijgt.

Allereerst wil ik benadrukken dat er in dit geval geen gemakkelijk en simpel: je laat je toch niet slaan door zo'n vent! Ik zou zo wegwezen! Bestaat. Uit ervaring weet ik hoe het werkt en hoe je meegesleurd wordt in emoties en problemen die niet de jouwe zijn en dat hij aan de andere kant ook lief, teder en beschermend kan zijn.... Natuurlijk is het voor hem vervelend dat hij zijn werk en eigenwaarde kwijt is. Het is ook logisch als je dan somber wordt en naar in je vel gaat zitten. Wat niet normaal is, is dat hij jou net zo rot wil laten voelen als hij zich voelt. Het is niet normaal dat jij moet boeten voor het feit dat hij bang is. Bang om geen werk meer te vinden, bang om je kwijt te raken, bang om verder te gaan met zijn leven door de draad weer op te pakken en er iets van te maken. Als je bij hem blijft dan moet je zeer goed duidelijk maken dat er vanaf nu dingen gaan veranderen. Voor mij part noteer je op een blaadje wat je allemaal veranderd wilt zien en je blijft keihard op die punten staan. Maak hem duidelijk dat je het niet pikt als hij nog een keer met z'n poten aan je zit. Kom voor jezelf op zoals je voor je zus of vriendin zou doen als zij in deze situatie zou zitten. Jij bent meer waard dan een leven lang mishandeld en emotioneel uitgebuit te worden! Bij de meest wijze keuze: hem verlaten, zou ik me niet veel aantrekken van zielige praatjes over ' het niet zonder jou kunnen' en 'doodgaan zonder jou' ' zelfmoord plegen' of 'als jij bij me weggaat maak ik je dood' ect. Allemaal stuiptrekkingen van een loser die op het punt staat de controle te verliezen. Nogmaals, kies voor jezelf en voor een fijn leven waarin je je goals kunt halen en op bezoek kunt gaan bij vrienden zonder in elkaar geslagen te worden. Je beschrijft niet hoe het met het huis zit, koop of huur, op zijn naam of op de jouwe ect. Als het huis van hem is neem je de gemakkelijkste weg en ga jij er gewoon uit zodat je ergens anders helemaal opnieuw kunt beginnen. Het zou handig zijn als je in de tussentijd bij je ouders of vrienden/familie kan wonen tot je een eigen plekje hebt. Als het goed is krijg je in deze situatie urgentie en krijg je vrij vlot een ander huis. (Misschien moet je dan ook aangifte doen om de ernst van de situatie te benadrukken) Ga vooral NIET in op zijn telefoontjes die zeker zullen komen en spreek niet af om 'het nog eens een keer door te spreken' breng de politie op de hoogte en ga op zelfverdediging! Sterkte, kies wijs...

Heel, snel en heel onmiddellijk, liefst vandaag nog, wegwezen. Deur achter je dicht en nooit meer terugkomen. Eigenlijk na de eerste klap al. Voor zover hij begrip en steun verdiende, heeft hij dat allemaal met die eerste klap definitief en voor altijd verspeeld. Zoek een man die je waard is of blijf alleen, maar maak dat je wegkomt. Als het nu al zo erg is, wordt het alleen nog maar erger, en je wilt niet eens denken over een scenario waarbij er ook nog kinderen in het spel zijn. Dit is een val die steeds dieper wordt, en hoe eerder je maakt dat je wegkomt, hoe beter je kansen voor de rest van je leven.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100