Wat is mijn afkomst?

Hoi! Ik krijg heel vaak de vraag Wat is jouw afkomst? Ik vind dit altijd moeilijk te antwoorden omdat ik nogal veel verschillende afkomsten heb.
Mijn vader is in Nederland geboren maar de ouders van mijn vader zijn in Irak geboren. Mijn moeder is in Slowakije geboren maar de vader van mijn moeder is in Nederland geboren en de moeder van mijn moeder is ook in Slowakije geboren. Zelf ben ik in Nederland geboren. Het is allemaal heel verwarrend. Maar mijn vraag is dus hoeveel procent ben ik Nederlands, Slowaaks en Irakees? Ik hoop dat jullie mij misschien zouden kunnen helpen. Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
10.7K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je bent er zo'n mengeling en daardoor heb je geen echte nationaliteit.
Amadea
9 jaar geleden
Wat is dat voor een denigrerende opmerking, zkr999? Yuna is gewoon van nationaliteit Nederlander.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Sorry hoor maar het is waar. Ze is buitenlander. De CBS zegt dat je buitenlander bent als een van je ouders van buitenlandse komaf is.
tinus1969
9 jaar geleden
Het is zo moeilijk als je zelf maakt. Als je nou gewoon zegt: ik ben Nederlander, met Iraaks en Slowaaks bloed?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je bent een wereldburger. Een beetje van van alles wat. Helemaal prima!
En zkr999: Nationaliteit hoeft niks te maken te hebben met waar je geboren bent of waar je ouders van afkomstig zijn. Als je een Nederlands paspoort hebt, heb je de Nederlandse nationaliteit. Dat is wat anders dan dat het CBS mensen waarvan één van de ouders in het buitenland geboren is, tot de allochtonen rekent. Compleet wat anders. En nog weer wat anders dan wat jij beweert.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Tinus1969 ja klopt! Maar we hadden het er een keer over en ik was dus best wel benieuwd hoe het allemaal zit .
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dus je hebt geen Nederlands bloed in je? Dan ben je dus 50/50 van beide ouders en je officiële nationaliteit is dan Nederlands, maar toch buitenlands, want dat verandert pas na een latere generatie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zou een wiskundige erop loslaten als je hier percentages aan wilt hangen.
Geniet van al die sterke genen, want het lijkt me een goede combi van allerlei verschillende mensen! Veel interessanter dan de gemiddelde oerhollandse afstammeling. ;-)

Antwoorden (3)

Ik denk dat je voor 50%nederlands bent! voor 35% slowaaks 15% Irakees
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
aangezien je in Nederland bent geboren ben je al voor 50 % Nederlands, je vader is ook voor 50% Nederlands en 50% Irakees en je moeder is 75% Slowaaks en 25% Nederlands . Jij bent dus ongeveer 68,75% Nederlands, 18,75% Slowaaks en 12,5% Irakees
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dankjewel
Deze vraag is niet zomaar te beantwoorden. Je kunt er op verschillende manieren naar kijken.

1. Je zou kunnen zeggen dat je voor 50% Iraaks bent van je vader's kant, voor 25% Slowaaks en 25% Nederlands van je moeder's kant.

2. Maar de nationaliteit van je (groot)ouders zegt nog niet zo heel veel over je uiteindelijke afkomst. Volgens een studie heeft 80% van de "blanke" Europeanen DNA dat overeenkomt met volkeren die in het Midden-Oosten leven. (Zie https://tinyurl.com/yk47grj.) Dus voor hoeveel procent ben je dan "Nederlands"? Ik kan die vraag niet eens voor mezelf beantwoorden, en ik ben zo autochtoon als wat.

3. Je ouders zijn geboren in verschillende landen. Dat zou je afkomst 50% Nederlands kunnen maken.

4. Je bent geboren in Nederland. Je bent opgegroeid met Nederlandse normen en waarden. Dat maakt je net zo Nederlands als mij.