Wat is mijn afkomst?

Hoi! Ik krijg heel vaak de vraag Wat is jouw afkomst? Ik vind dit altijd moeilijk te antwoorden omdat ik nogal veel verschillende afkomsten heb.
Mijn vader is in Nederland geboren maar de ouders van mijn vader zijn in Irak geboren. Mijn moeder is in Slowakije geboren maar de vader van mijn moeder is in Nederland geboren en de moeder van mijn moeder is ook in Slowakije geboren. Zelf ben ik in Nederland geboren. Het is allemaal heel verwarrend. Maar mijn vraag is dus hoeveel procent ben ik Nederlands, Slowaaks en Irakees? Ik hoop dat jullie mij misschien zouden kunnen helpen. Alvast bedankt!

Weet jij het antwoord?

/2500

Ik denk dat je voor 50%nederlands bent! voor 35% slowaaks 15% Irakees

aangezien je in Nederland bent geboren ben je al voor 50 % Nederlands, je vader is ook voor 50% Nederlands en 50% Irakees en je moeder is 75% Slowaaks en 25% Nederlands . Jij bent dus ongeveer 68,75% Nederlands, 18,75% Slowaaks en 12,5% Irakees

Deze vraag is niet zomaar te beantwoorden. Je kunt er op verschillende manieren naar kijken. 1. Je zou kunnen zeggen dat je voor 50% Iraaks bent van je vader's kant, voor 25% Slowaaks en 25% Nederlands van je moeder's kant. 2. Maar de nationaliteit van je (groot)ouders zegt nog niet zo heel veel over je uiteindelijke afkomst. Volgens een studie heeft 80% van de "blanke" Europeanen DNA dat overeenkomt met volkeren die in het Midden-Oosten leven. (Zie https://tinyurl.com/yk47grj.) Dus voor hoeveel procent ben je dan "Nederlands"? Ik kan die vraag niet eens voor mezelf beantwoorden, en ik ben zo autochtoon als wat. 3. Je ouders zijn geboren in verschillende landen. Dat zou je afkomst 50% Nederlands kunnen maken. 4. Je bent geboren in Nederland. Je bent opgegroeid met Nederlandse normen en waarden. Dat maakt je net zo Nederlands als mij.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100