Wanneer recht op jeugdzorg "uitkering"

als een kind waarover jeugdzorg de volledige voogdij heeft, nood gedwongen bij opa en ons komt wonen, hebben opa en oma dan recht op bijvoorbeeld vergoeding zoals bij een pleegkind?

Toegevoegd na 54 seconden:
Ons = oma

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (1)

Ja, dat kan maar alleen dat jeugdzorg een indicatie pleegzorg heeft afgegeven. Dan gaat het om een zogenaamde "netwerkpleegplaatsing" en is er recht op een pleegvergoeding.

" Pleegvergoeding
De pleegvergoeding is een basisbedrag. Soms kunt u hierop een toeslag krijgen. De hoogte van het basisbedrag is afhankelijk van de leeftijd van uw pleegkind. De instantie die het pleegkind plaatst, betaalt de pleegvergoeding uit. Er zijn aparte regels als uw pleegkind eigen inkomsten heeft. Gaat het om crisisopvang, dan kunt u een extra vergoeding krijgen.

Als er geen indicatie voor pleegzorg is en u bent een zogenaamde 'netwerkpleegouder', zijn de natuurlijke ouders financieel verantwoordelijk. Die houden namelijk een onderhoudsplicht. Als de natuurlijke ouders er niet meer zijn, zijn er andere mogelijkheden. Bijvoorbeeld fiscale voordelen als u het kind opvoedt als een eigen kind.

" Vaak komt u als netwerkpleegouder in aanmerking voor kinderbijslag en onder voorwaarden voor kindgebonden budget. Als de ouders overleden zijn, kan het wezenpensioen de verzorgingskosten opvangen."

Een indicatie pleegzorg kan ook afgegeven worden als een kind al bij opa en oma woont, het hoeft niet perse vooraf.

Veel sterkte met de situatie!