Wat moet je doen als een kind van 4 niet alleen wil slapen?

Ze wordt telkens huilend wakker 's nachts en is bang om alleen te zijn

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
10.5K

Het beste antwoord

Waarschijnlijk heb je haar nu dan al bij je... Draai het eens om ga bij haar op de kamer erbij slapen, als het goed gaat ga je bv met de deur open op de overloop en zo naar je eigen kamer... Een soort afbouwen is dus nodig als het ware
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Inderdaad. Lees een boekje bij haar in bed. Maar niet te lang blijven liggen. (ook al val ik dan ook wel eens in slaap:-). Als ze snachts wakker wordt geef ze een beetje water. Dan niet meer bij haar gaan liggen hoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bang zijn in het donker komt veel voor bij kinderen. Een kind kan wel nachtenlang lekker slapen tot op die ene nacht in een donkere kamer. Sommige kinderen kunnen totaal niet slapen in donkere en stille ruimtes. Kinderexperts zeggen dat sommige kinderen nachtelijke angsten ontwikkelen. Misschien hebben ze iets engs meegemaakt of gezien op tv, waar ze ?s nachts bang voor zijn. Dus wat kan je doen?
Ouders en verzorgers kunnen nagaan of er veranderingen zijn in de naaste omgeving van het kind, wat misschien de oorzaak zou kunnen zijn. Is er een recente verhuizing geweest, of een verandering in de familie, misschien iemand die overleden is? Of misschien ligt het wel aan een veranderd schema op school. Als er iets is veranderd, zou dit een aanleiding kunnen zijn.
Tips om je kind beter bij te staan
Mocht je er niet achter komen wat het zou kunnen zijn, probeer dan te denken aan de volgende stappen, om je kind ook beter bij te staan.
Vermijd lollig doen over het feit dat je kindje bang is. Neem je kind altijd serieus zodat hij/zij je blijft vertrouwen. Zeg niet oh er is niks aan de hand, ga slapen, of stel je niet aan. Dit kan het alleen maar verergeren.
Blijf rustig en geduldig naar je kindje toe. Gedraag je niet ge

Toegevoegd na 9 minuten:
Gedraag je niet ge

Toegevoegd na 13 minuten:
Raak niet geirriteerd over het bange gedrag van je kind. Je wilt je kindje namelijk laten weten dat je graag wilt helpen zoeken naar een oplossing voor zijn/haar angst.
Verzin een monster vanger of wat er ook voor nodig is. Of het nou een superheld is of een knuffeldier met speciale monsterspray, probeer alles wat nodig is om je kind gerust te stellen.
Laat je kindje een nachtlampje hebben, sta er niet op dat hij/zij pers in het donker is.Soms is het al een geruststelling voor je kind dat er een klein lichtje op de kamer is, waardoor ze kunnen zien dat er niks is. Vaak wilt je kindje het lampje niet eens meer aan hebben naarmate ze minder bang worden, dus is het maar voor korte duur.
Vermijd dat het kind bij jou in bed komt slapen of jij bij je kind. Als dit eenmaal vaak gebeurt is het weer heel moeilijk om af te leren. Het kind raakt dan gewend om bij jou te liggen. Als het echt nodig is ga dan bij je kind op zijn/haar kamer zitten tot hij/zij gekalmeerd is en ga daarna weer weg. Maar laat je kind wel weten dat je in de buurt bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Koop een nacht lampje voor haar . En blijf bij haar liggen totdat ze slaapt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mee eens Aattjee, ken moeder die verplicht met het kind in bed moeten gaan liggen omdat het kind anders niet wil slapen
niet uit haar kamer halen, want dan gaat ze weg van het 'gevaar' .troosten en bij haar zitten, zeggen dat je zo nog een keer komt kijken (dit ook doen)
soms zijn kinderen bang dat spoken in open kast deuren zitten, dus doe in dat geval de kastdeur dicht.
kleren op een stoel kunnen ook op een monster gaan lijken dus wegehalen is ook en optie als dit het geval is.

de slaapkamer deur openlaten, een lampje op de gang aan laten, een bewegend nachtlampje in haar kamer zetten, wat rommelen in huis zodat ze hoort dat je in de buurt bent.

mijn neefje was ook heel bang in bed. voor hem heb ik een knuffel gekocht en heb verteld dat het uit de 'toverwinkel' kwam.
daar verkopen ze namelijk bijzondere knuffels. ze zien eruit als gewone knuffel, maar hebben een geheimpje. ze jagen namelijk de nare (monsters in dit geval?) weg en voor je gaat slapen moet je m wel even een dikke knuffel geven zodat ie weet dat ie heel goed moet op gaan letten. ( ;t werkte ook nog :)

mijn dochter heb ik wat anders wijsgemaakt, monster/ spoken zijn heel bang voor lieve spookjes want lieve spookjes zijn niet bang en willen alleen maar vriendjes maken. monsters vinden dat helemaal niet leuk want ze willen juist iemand laten schrikken en gaan dus weg. (een lief spookje maak je van een tennisbal, stukje stof erom, touwtje om het goed dicht bonden aan de onderkant, en natuurlijk een vriendelijk gezichtje erop)

andere tips bij de link
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik durfde ook niet alleen te slapen wel tot mijn achtste
erg genat wat mijn moeder deed ze hang de aan de muren vrolijke posters en gaf me wat knuffels in bed wel 3stuks
minimaal erg genat op je achtste maar het werkte wel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een kind maakt heel wat mee op een dag en verwerkt dit op haar eigen manier...

Voor het slapen gaan haar dag door nemen, gewoon vragen hoe het was en wat ze gedaan heeft die dag, dat helpt om haar rustig te laten slapen.

Het kost wat tijd maar het helpt het kind rustig te ontstressen van de dag.

Ook kinderen moeten ontstressen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Koop een lampje, neem een "pingel" (zo'n trekding waar muziek uit komt), lees een verhaal voor, laat de deur openstaan, zet een radio in haar kamer waar je kind naar kan luisteren.

Waarschijnlijk is het of te stil in haar kamer, of ze hoort allemaal rare geluiden of misschien heeft ze zelfs al nachtmerries.

Kinderen zijn erg fantasierijk. Praat eens met haar wat er aan de hand kan zijn. Vraag t gewoon.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kinderen moeten natuurlijk leren om zelf hun veiligheid vast te houden.

Wat in jouw gedrag zorgt ervoor dat jou kind zich niet veilig voelt/haar eigen veilgheid kan vasthouden.

Ben je zelf ergens bang voor?