hoe kan ik laten merken hoe dat ik me voel aan een grote groep mensen ?

ik ben een best wel rustig persoon. ik kan veder heel goed met mensen omgaan alleen. maar in een grote groep vind ik het moeilijk om te laten zien wie ik ben. mensen zeggen vaak tegen me van: waarom zeg je zo weinig. dat doet me echt pijn, daarom ga ik er nu meer op letten en word het nog erger. ik wil gewoon dat mensen me mogen om wie ik ben. en niet me voor doen als iemand anders' hoe graag dat mensen me ook willen veranderen. ik ben gewoon rustig en er gaan altijd zo veel gedachten door me hoofd heen en denk over zo veel dingen na. ik denk dat het daarom door komt. ook heb ik moeite om te laten merken aan een grote groep hoe dat ik me voel. en daar door blijft het gewoon in me en hoopt het zich op in m'n hoofd en zit ik daar gewoon erg mee. aan vriendinnen heb ik geen moeite daar mee. maar wel als ik mensen nog maar net ken enzo. heeft er iemand advies ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
boeiende vraag die tot nadenken stemt, dus duimpje op +

Antwoorden (5)

Je laat al aan anderen merken hoe jij bent.
Als antwoord op de vraag van die ander: "waarom zeg je zo weinig". Is het antwoord die je ze kunt geven: "Zo ben ik nu ook werkelijk".

Als jij in een grote groep opeens veel zou vertellen, zou je niet meer zijn wie je werkelijk bent.
Het rare is dat iedereen wel accepteerd wie je werkelijk bent. Maar meestal doe je dat zelf niet. Wil je eerder zijn zoals een ander dat is. Maar eerlijk is eerlijk, iedereen is uniek, niemand is gelijk.
Wees jij maar lekker jezelf, daar heb je veel meer aan.

Dat jij gewoon iemand bent die weinig met woorden hebt, daar is niets mis mee.
Kennelijk voel jij je ongemakkelijk tussen anderen. Maar dat komt alleen maar omdat jij al gaat voorspellen hoe die anderen over jou gaan denken. Dit is niets anders als een (af)spiegeling hoe jij over jezelf denkt.

Accepteer jezelf, dat is jou grootste drempel en vijand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dankje voor je reactie' ik ga er zeker wat mee doen.
Blijf jezelf (makkelijk gezegd he) Mensen waarderen je om wie je bent, ze zouden misschien zelfs schrikken als je ineens het middelpunt van het gesprek was.
Misschien kun je zoiets zeggen als ik eens heb gedaan toen men vroeg waarom ik niet getrouwd was. De tegenvraag gesteld waarom de vrager dat wel was. Die stond met de mond vol tanden(je mag wel vragen waarom iemand niet, maar niet waarom iemand wel getrouwd is, dat laatste schijnt erg onbeleefd te zijn)
Dus vraag aan hen waarom ze altijd zo druk zijn.
Als je antwoord krijgt kun je altijd zeggen: En dat is de reden waarom ik het niet ben
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dankje' handige tip nu dat ik er zo over na denk ! je hebt me echt gelopen ik had er zelf niet aan gedacht. nu het nog effe gaan uitproberen haha
Jezelf blijven is jouw grote kracht. Een mens is een kuddedier en ik kan me voorstellen dat je erbij wilt horen. Als je niet gewend bent om je te laten horen, dan kun je je erin oefenen. Daarvoor mag je eerst bij jezelf nagaan wat de rede is dat je niet in de grotere groep praat. Is het schaamte, denken dat anderen het gek vinden wat je zegt of schiet je gewoon niets te binnen?
Als het iets met eigen waarde of zelfvertrouwen te maken heeft, dan is dat iets waar je aan kunt werken. Zoek iemand op die je een zetje in de goede richting kan geven. Kijk of je een goede vriend of vriendin hebt die je erin wil helpen en die je vertrouwd. Begin met kleine stapjes te oefenen en ontdek dat anderen dit helemaal niet gek vinden en het zelfs hartstikke mooi vinden als ze jou leren kennen met de dingen die je overdenkt.
Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan je niet anders voordoen, je bent zoals je bent. En andere mensen hebben dat maar te accepteren. Het gaat er niet om dat zij willen dat jij veranderd, maar het gaat erom dat ze vragen waarom je zo weinig zegt. En wat meer zeggen hoeft niet te betekenen dat jij gelijk een ander persoon wordt, want dat gaat niet, want zo ben jij niet. Ik denk eerder dat je liever luistert en dan wat terugzegt.

Misschien ben je daar ook wel goed in! Je hoeft niet altijd wat te zeggen. De een kan goed praten en de ander heeft weer een luisterend oor. En dat is ook belangrijk in een gesprek. Want ja, wie praat, wil ook graag gehoord worden, zeg nou zelf.

Ze zeggen welleens, stille wateren hebben diepe gronden. Je hebt niet voor niks vrienden en je hoeft niet altijd wat te zeggen, want mensen vinden het ook prettig om een betrouwbaar persoon te hebben of te kennen en vrij vaak vinden mensen mensen die veel praten niet iemand waarbij jij je verhaal kwijt kan, en dat vinden ze dus wel bij iemand die goed kan luisteren!

Kijk weet je wat het is: er is een verschil in HOREN en LUISTEREN. Je hoort wat er gezegd wordt (meeste praters), maar luister je ook naar wat er bedoeld word (luisteraars)?

Dus ja, wat je kan laten merken is dat je laat weten dat jij goed ben in luisteren, mensen kunnen hun verhaal bij je kwijt, je zal niet roddelen, je praat niet over anderen enz, enz, en.. als je zo'n type bent, kan je zo gerichte gesprekken voeren.

Want van luisteren leer je vaak meer dan van praten, tenminste, dat is mijn ervaring.

Toegevoegd na 4 minuten:
Onthou deze ;)

The word silent has the same letters as listen

Het woord silent (stilte) heeft dezelfde letters als listen (luister).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
mooi antwoord +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank u! *bloos*
Volgens mij is het in jouw geval best handig om een soort standaardtekst klaar te hebben voor dit soort situaties.
Eigenlijk geef je zelf al aan wat je zou willen zeggen.
Met name:
Je wil graag rustig de tijd nemen om die overvloed aan indrukken een comfortabel plaatsje te geven in jouw bevattingssysteem.

Geloof me, je doet er niet alleen jezelf maar ook vele anderen een plezier mee door dit rustig maar kordaat aan te geven want je bent lang niet de enige die het liever wat rustiger aan doet in gezelschap. Sommigen lopen zichzelf jaren voorbij door hun nood aan rust te negeren en op een dag zakken ze als een pudding in elkaar (Burn-Out, CVS enz.) en dan zijn ze 'verplicht' om het minstens zo rustig aan te doen als jij.

Ik spreek uit ervaring want ik was vroeger ook vaak haantje de voorste in de groep terwijl ik in wezen een heel onzeker iemand was. Ik probeerde de 'stillen' in de groep ook uit hun tent te lokken omdat ik dacht dat ik hen daarmee een plezier deed. Op een dag maakte zo'n 'stille' er mij attent op dat die zich beter amuseerde als hij de 'praters' kon observeren. Het duurde nog wel wat jaartjes vooraleer ik besefte dat er ook rustige toeschouwers/deelnemers nodig zijn om het interactieve groepsspel "Het Leven" in balans te houden.

Gewoon jezelf en jouw persoonlijke behoeften trouw blijven en aangeven dat je het op prijs kan stellen dat men begrip opbrengt voor jouw manier van deelnemen aan Het Leven.

Liefs en Succes ermee!