moet diegene die de echtscheiding aanvraagt alle inkomende kosten betalen(rechter,notaris,papieren.....)?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.1K
Poet
9 jaar geleden
Als je getrouwd of geregistreerd partner bent in gemeenschap van goederen dan betaal je sowiso alles samen.
tinus1969
9 jaar geleden
Welk land gaat het om? In Nederland is 50/50 verdeling van de kosten normaal bij een gezamenlijk verzoek.

Het beste antwoord

Dit is geen eenvoudig te beantwoorden vraag omdat er zoveel factoren zijn die meespelen wat een scheiding kost. De gerechtskosten worden in de meeste gevallen gedeeld, ook als één van beiden de scheiding aanvraagt. Maar dat is maar één van de mogelijke gevolgen van een scheiding.
Omdat er zoveel haken en ogen aan zitten (mogelijkheid om tot afspraken te komen/onenigheid die afspraken niet mogelijk maakt, eigenaar/huurder, kinderen/geen kinderen, beiden partners werkend/één partner ten laste, contract/geen contract, duurtijd huwelijk...) kan je beter uitgebreid advies vragen over jouw specifieke situatie. Want een echtscheiding kost niet alleen geld om te scheiden (gerechtskosten, advocaat), soms heb je ook andere kosten die voortvloeien uit de scheiding. Het is beter om meteen te weten welke mogelijke kosten je kan verwachten.
Ik weet niet waar je woont, maar een eerste stap kan zijn om eerstelijnsrechtshulp te bezoeken (bv. justitiehuis, wetswinkel...). Ook sommige advocaten geven je eerst gratis advies, persoonlijk/per mail of telefonisch. Je zal dan niet meteen alles tot de laatste Euro kunnen inschatten, maar toch al een overzicht krijgen van mogelijke kostenposten...
liveisgreat